اقتصادی

ادعای مقام کویتی درباره بهره برداری از میدان گازی آرش

معاون شرکت نفت کویت ادعاهایی درباره بهره برداری از میدان گازی «آرش» تا سال ۲۰۲۹ مطرح کرده است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری مهر، «شیماء الغنیم»، معاون شرکت نفت کویت موسوم به «کویت پترولیوم»، در سخنانی در مرکز مطالعات انرژی مؤسسه بیکر ادعا کرد که میدان گازی «الدوره» در خلیج فارس که در ایران به عنوان میدان گازی «آرش» نامیده می‌شود، تا سال ۲۰۲۹ به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

پیشتر نیز وزیر نفت کویت مدعی شده بود که این کشور منتظر توافق تعیین مرزهای دریایی با ایران نخواهد ماند و حفاری و استخراج گاز از این حوزه را کلید خواهد زد. اکنون به نظر می‌رسد که اظهارات معاون شرکت کویت پترولیوم هم بدنبال ادعاهای پیشین وزیر نفت کویت صورت گرفته است.

دو هفته پیش، جواد اوجی، وزیر نفت ایران در حاشیه بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست در جمع خبرنگاران با اشاره به تازه‌ترین اقدام‌های وزارت نفت برای توسعه میدان آرش، گفته بود: همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ایم و وزارت امورخارجه هم پیش از این اعلام کرده است؛ جمهوری اسلامی ایران از سهمی که در میدان آرش دارد نخواهد گذشت. وزیر نفت ادامه داد: با مذاکراتی که از سوی وزارت امور خارجه انجام شده، مانند دیگر میدان‌های مشترک که با همسایگان از مسیر مذاکره توسعه می‌دهیم، انتظار داریم مباحث مربوط به این میدان را هم از طریق مذاکره با طرف کویتی حل و فصل کنیم.

دو ماه پیش نیز، جواد اوجی در حاشیه نشست بررسی طرح‌ها و پروژه‌های میدان‌های مشترک نفت و گاز درباره میدان مشترک گازی آرش گفته بود: جمهوری اسلامی ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان پشتیبانی می‌کند.

وی ادامه داد: درباره بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز همیشه راه مذاکره و تفاهم با همسایگان را در پیش گرفته‌ایم؛ درباره میدان آرش نیز ایران خواهان بهره‌برداری یکپارچه و مشترک است.

وی افزود: با این حال چنانچه تمایلی به تفاهم و همکاری وجود نداشته باشد ایران تأمین حقوق و منافع و بهره برداری و اکتشاف از منابع یاد شده را در برنامه قرار می‌دهد و هر گونه تضییع حقوق خود را بر نمی‌تابد.

میدان گازی آرش در مرز مشترک آبی ایران و کویت واقع شده و این میدان میان سه کشور ایران، کویت و عربستان مشترک است.

ماه گذشته نیز، شورای همکاری خلیج فارس در تازه‌ترین موضع گیری درباره میدان نفتی آرش ادعاهایی را در این خصوص مطرح کرد و با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که میدان نفتی و گازی «الدره» یا همان آرش تحت مالکیت انحصاری عربستان سعودی و کویت قرار دارد.

میدان مشترک گازی آرش در شمال خلیج فارس، در پیچیده‌ترین جغرافیای سیاسی دریایی جهان میان کشورهای ایران و کویت واقع شده است.

پیچیدگی‌های جغرافیای سیاسی در شمال خلیج فارس، مسائل تکنیکی و فنی بسیار زیاد، همینطور اختلاف حقوقی و برداشت‌های متفاوت از قوانین بین‌المللی و دریایی موجب شده است که اختلافات بر سر این میدان انرژی مهم برطرف نشود.

در مقاطعی دولت کویت و در زمان‌هایی دولت ایران به دنبال آغاز بهره‌برداری از ذخایر انرژی این منطقه حساس بود که به دلیل برطرف نشدن اختلافات و عدم امضای قراردادی دوجانبه به بعدها موکول شده است.

به نقل از: رویترز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا