اقتصادی

بورس دارای شفافیت و فساد کمتری است

عضو شورای عالی بورس اوراق بهادار و دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: ساز و کار بورس نسبت به بقیه ساز و کارهای که در کشور تجربه شده دارای شفافیت و فساد کمتری است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری مهر، سعید اسلامی بیدگلی گفت: با اتفاقات سال گذشته و هجوم نقدینگی به سمت بازار سرمایه موضوع واگذاری شرکت‌ها هم بحث جدی تری پیدا کرد.

وی اظهارداشت: جذب نقدینگی جامعه بوسیله بازار سرمایه از آرزوهای دیرینه بسیاری از فعالان بازار است.

عضو شورای عالی بورس اوراق بهادار گفت: از ابتدای دولت دوازدهم، تاکید رئیس جمهور این بوده که باید سهام واگذاری شرکت‌های دولتی که طی یک دهه گذشته در عرضه موفق نبوده اند، جدی تر گرفته و به بخش خصوصی واگذار شود.

وی افزود: چالش‌های اقتصادی که کشور با آن مواجه بود و همچنین خروجی تقریبی ایران از بازارهای بین المللی نفتی و کاهش درآمدها دولت به دنبال یک محلی برای تأمین مالی بود.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: مجموعه این مسائل یعنی افزایش حجم نقدینگی که نگرانی‌های تورمی هم ایجاد می‌کرد و بعد رونق بازار سرمایه با توجه به افزایش حجم نقدینگی و رکود در سایر بازارها تمایل دولت و حاکمیت مبنی بر واگذاری برخی از شرکت‌های دولتی از طریق ساز و کار بورس قوت بیشتری گرفت.

وی ادامه داد: بورس نسبت به بقیه ساز و کارهای که تاکنون در کشور تجربه شده دارای شفافیت و فساد کمتری است.

عضو شورای عالی بورس اوراق بهادار گفت: مجموعه این عوامل دولت را بر آن داشت برای واگذاری برخی از شرکت‌ها ساز و کاری طراحی کند.

وی افزود: بخشی از سهام تعدادی شرکت‌های دولتی در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی طی سال‌های گذشته واگذار و قسمتی از سهام‌ها همچنان در دست دولت باقی مانده بود.

اسلامی بیدگلی اظهارداشت: دولت با توجه به مسائل و مشکلاتی که با خصوصی سازی در چند شرکت دولتی حادث شد، کمی نگران واگذاری کامل مدیریتی شرکت‌ها بود؛ از این رو یکی از ساز و کارهای که طراحی شد این بود که در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در مجموعه بازار سرمایه کشور هم بورس و فرابورس بتوانند این سهام را واگذار کند.

وی ادامه داد: سهام دولت در داخل صندوق‌های سرمایه گذاری قرار می‌گیرد و بخشی از سهام ممتاز در اختیار مجموعه دولت یعنی هرکدام از وزارتخانه‌هایی که همین الان متولی این شرکت‌ها هستند، باقی خواهد ماند و واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌ها به عموم مردم فروخته می‌شود؛ بنابراین برای یک مدت زمان مشخصی مصوبه‌ای که در سران سه قوه، دولت و شورایعالی بورس دارد اختیار اداره این صندوق سرمایه گذاری در اختیار دولت باقی خواهد ماند؛ اما در عمل منابع از سطح جامعه جمع آوری می‌شود.

عضو شورای عالی بورس اوراق بهادار گفت: اگر قیمت‌های شرکت‌های مزبور در بازار افزایش پیدا کند، در عمل سود این افزایش قیمت نصیب دارندگان واحدهای سرمایه گذاری خواهد شد.

وی افزود: یکی از مهمترین اهداف این واگذاری‌ها جمع آوری نقدینگی از سطح جامعه و تأمین مالی دولت است؛ اما به عمق بازار سرمایه هم کمک خواهد کرد و همچنین به توسعه بازار و کاهش تصدی‌گری دولت خواهد انجامید.

خبرنگار: محبوبه فکوری

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا