بورس

در هفته‌ای که گذشت؛ شاخص کل بورس ۱۰ درصد رشد کرد

در این هفته کاری شاخص کل بورس با رشد ۹.۹۸ درصدی به ارتفاع یک میلیون و ۸۲۱ هزار واحد رسید.


به گزارش روند بازار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با افزایش ۶.۸۹ درصدی در پله ۵۳۷ هزار و ۸۷۱ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۷.۷۹ درصدی در ارتفاع ۲۳ هزار و ۷ واحدی ایستاد.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت سایر معادن با افزایش ۲۴.۴ درصدی، بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت ذغال سنگ با افزایش ۱۹.۱۶ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت محصولات چوبی کمترین رشد را با میزان صفر درصد ثبت کرد و صنعتی با رشد منفی را نداشتیم.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۵۰ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۹ هزار و ۶۴، یکشنبه ۱۳ هزار و ۸۱۴ میلیارد، دوشنبه ۱۰ هزار و ۳۸۴ میلیارد، سه‌شنبه ۸ هزار و ۴۴۱ میلیارد و چهارشنبه ۹ هزار و ۱۶۷ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

۳۴۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد

به گفته او، در این هفته یک روز ورود و چهار روز خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار ثبت شد. به طوری که شنبه یک هزار و ۴۷۳ میلیارد تومان ورود نقدینگی افراد حقیقی را بازار شاهد بود و یکشنبه ۲۸۲ میلیارد تومان، دوشنبه ۵۴۳ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۱۳۷ میلیارد تومان، چهارشنبه ۸۶۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی افراد حقیقی از بازار رقم خورد. در مجموع در این هفته کاری ۳۴۹ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است.

او در ادامه در خصوص عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: در این هفته کاری صندوق‌های با درآمد ثابت دو روز خروج و سه روز ورود نقدینگی را شاهد بودند؛ به طوری که شنبه ۲ هزار و ۱۷۱ میلیارد تومان، یکشنبه ۸۶۴ میلیارد تومان نقدینگی از این صندوق‌ها خارج شد. همچنین دوشنبه ۲۴۴ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۱۳ میلیارد تومان، چهارشنبه ۵۳۴ میلیارد تومان این صندوق‌ها ورود نقدینگی را ثبت کردند که در مجموع برای این صندوق‌ها ۲ هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان خروج نقدینگی ثبت شد.

آسایش گفت: در این هفته شاخص کل بورس از بسیاری از سقف‌های تاریخی خود عبور کرد.

دیگر کارشناس بازار سرمایه خانم رباب وفایی گفت: این هفته نیز تمایل به خرید سهم‌های بزرگ دلاری کماکان در بازار زیاد بود. ارزش معاملات بالا و تقاضای خوب در اکثریت بازار به چشم می‌خورد. اواخر هفته، با جو فروش در بازار طلا و سکه، دلار و اخبار مذاکرات بازار سرمایه هم شاهد افزایش فروشنده بود. تریدر‌های کوتاه مدتی که به بازده کم و سریع قانع هستند با احساس تغییر روند به فروش سهام خود یا تغییر صنعت اقدام می‌کنند.

او می‌گوید: اما سرمایه‌گذاران بلند مدتی با توجه به شرایط بنیادی (فروش، سوددهی، طرح توسعه و..) نه تنها راضی به سود‌های کم نیستند بلکه در منفی‌های احتمالی اقدام به خرید می‌کنند.

ارزش معاملات خرد عدد خوبی بود

وفایی افزود: ارزش معاملات خرد کماکان عدد خوبی بود. بر خلاف دلار آزاد که در حال اُفت است دلار حواله‌ای در حال رشد بوده و به قیمت ۳۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. تعادل در بازار دلار، می‌تواند فرصتی برای رشد و سرمایه‌گذاری مردم در بورس ایجاد کند، هنوز تاثیرات مثبت رشد نرخ ارز در قیمت بسیاری از سهام شرکت‌ها مشاهده نمی‌شود.

به گفته وفایی، البته باید در نظر داشته باشیم، وقتی سهم یا صنعتی در بازار در کوتاه مدت رشد خوبی می‌کند، فروش سهام پرپتانسیل آن هم در ضرر به هوای استفاده از فرصت کوتاه مدتی ایجاد شده در سایر سهام‌ها می‌تواند در مجموع پرتفوی ما را با ضرر همراه کند.

او می‌گوید: از دیگر موارد اثرگذار بر بازار را این گونه مطرح کرد که نمایندگان مجلس در راستای تعیین نرخ خوراک نیروگاه‌های تولید برق در سال ۱۴۰۲، مقرر کردند گاز طبیعی و سوخت مایع تحویلی به این نیروگاه‌ها با نرخ ۹۵ درصد متوسط وزنی بهای صادراتی و وارداتی در هر ماه محاسبه شود. همچنین مقرر شد از شنبه ۱۳ اسفند تمام محصولات زنجیره فولاد که در بورس کالا عرضه می‌شوند، قیمت پایه محصولاتشان را براساس ارز نیمایی محاسبه و اعلام کنند و قیمت کشف شده در بورس کالا باید تابعی از ارز نیمایی باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا