اقتصادی

بورس ریخت؛ارز بالا رفت

در هفته منتهی به ۴ مهر ماه، بهای هر انس طلا و قیمت انواع کامیودیتی­ها مانند نفت و فلزات و ارز دیجیتال بیت کوین تحت‌تاثیر رشد قابل توجه ارزش شاخص جهانی دلار روندهای همسویی را ثبت کردند. همچنین در بازار داخلی علیرغم افت شاخص کل بازار سهام، روند جهشی قیمت سکه و دلار به دلیل جوسازی­های سیاسی ناشی از اقدام آمریکا در فعال کردن مکانسیم ماشه ادامه داشت.

رییس اتاق بازرگانی شیراز جمال رزاقی

روند بازار بورس – در آغاز هفته منتهی به ۴ مهر ماه قیمت سکه و دلار به دلیل انتظار برخی معامله گران از افزایش عرضه ارز توسط دولت به دلیل اخبار مبنی بر فعال شدن مکانیسم ماشه، اندکی کاهش یافت. اما به عقیده برخی معامله گران، فعال شدن مکانیسم ماشه باعث افزایش نااطمینانی‌ها و هجوم تقاضای احتیاطی به بازار ارز و سکه خواهد شد که این پیش‌بینی در ادامه هفته گذشته محقق گردید. در انتهای هفته دلار با رشد ۴.۳ درصد از کانال ۲۸ هزار تومانی نزدیک شد. اگر چه قیمت دلار در صرافی‌های بانکی تا ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید اما بنا بر تحلیل کارشناسان، این مسئله نمی تواند به مانع رشد قیمت دلار شده و تنها برای کنترل ورود تقاضای آربیتراژی موثر خواهد بود. بهای سکه نیز با ثبت رشد ۲.۸ درصدی به ۱۳ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رسید. رشد قیمت حواله درهم تا ۷ هزار ۷۰۰ تومان نیز از عوامل افزایش قیمت‌ها در هفته گذشته بوده است. علاوه بر موارد یاد شده، تقویت ارزش دلار در هرات افغانستان نیز بر رشد نرخ از و به تبع آن سکه موثر بوده است. انتظار می‌رود در روزهای آتی قیمت دلار و سکه تحت تاثیر انتخابات امریکا و پیش بینی‌های آن نوسان داشته باشد.

بهای هر انس طلای جهانی در هفته منتهی به ۲۵ سپتامبر نزولی بوده و کاهش ۳.۸ درصدی را به ثبت رسانده است. کاهش قیمت سکه در دوشنبه بی تاثیر از افت بهای انس جهانی طلا نبوده است اما در کل هفته سکه به پیروی از دلار رشد داشته است.

شاخص کل سهام که در هفته منتهی به ۲۸ شهریور پس از چندین هفته ریزش، رشد ۹.۵ درصدی را به ثبت رسانده بود، در انتهای هفته گذشته با کاهش ۵.۴ درصدی مواجه شد. بدین ترتیب شاخص کل سهام به ۱ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۴۵۲ رسید. یکی از عوامل افت شاخص، اخبار منتشر شده از فعال سازی مکانیسم ماشه می‌باشد که موجب تشدید نگرانی‌ها و خروج از بازار سهام و هجوم به بازار دلار شده است. برخی از کارشناسان نیز ادامه دستکاری در فرآیند بازار با حمایت‌های دستوری حقوقی‌ها را عامل تداوم روند نزولی شاخص سهام می‌دانند. به نظر می‌رسد تا زمانی که بازار توسط نهادهای مختلف دستکاری شده و پشتوانه علمی و تحلیلی برای تصمیم گیری مسئولان وجود نداشه باشد، نمی توان به روند صعودی شاخص سهام امیدوار بود.

در حالی که انتظار می‌رفت حمایت اوپک پلاس از کاهش تولید و طوفان‌های خلیج مکزیک، تداوم روند صعودی هفته گذشته قیمت نفت را به دنبال داشته باشد، بهای انواع نفت در هفته منتهی به ۲۵ سپتامبر نزولی بوده و نفت خام آمریکا، نفت برنت و نفت اوپک به ترتیب کاهش ۲.۲، ۲ و ۳.۱ درصدی را به ثبت رساندند. احتمال از سرگیری تولید و صادرات نفت لیبی و همچنین افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در بیشتر کشورها، از عوامل کاهش بهای نفت در هفته اخیر بوده است.

ارزش شاخص دلار که در دو هفته گذشته به کانال ۹۲ واحد وارد شده بود، در هفته منتهی به ۲۵ سپتامبر با رشد ۱.۵ درصدی از کانال ۹۴ واحد عبور کرد و به بالاترین رقم در حدود ۶ هفته اخیر رسید. افزایش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا در اروپا و تضعیف ارز این کشورها منجر به رشد ارزش دلار در هفته گذشته شد. اگر چه در هفته گذشته ارزش شاخص دلار اندکی افزایش یافت، اما پیش‌بینی می‌شود به دلیل تشدید تنش‌های چین و آمریکا و تداوم سیاست‌های پولی انبساطی مجددا شاهد فت شاخص دلار در روزهای آتی باشیم.

قیمت بیت کوین که در هفته منتهی به ۱۸ سپتامبر رشد ۴.۱ درصدی را به ثبت رسانده بود، در هفته گذشته با کاهش ۲.۳ درصدی به ۱۰ هزار ۶۴۹ دلار رسید. تقویت شاخص دلار مهم ترین عامل افت ارزش بیت کوین بوده است. با توجه به احتمال افزایش ارزش طلا در روزهای آتی پیش‌بینی می‌شود ارزش بیت کوین نیز مجددا روند صعودی را از سر گیرد.

در هفته گذشته (منتهی به ۱۸ سپتامبر) همه فلزات پایه رشد قیمتی را ثبت کردند. افزایش خوش‌بینی­ها نسبت به تقاضای چین، کاهش بی­سابقه موجودی انبارهای لندن و کاهش ارزش دلار در اواسط هفته از دلایل اصلی افزایش تقاضای فلزات در هفته گذشته بوده است. قیمت آلومینیوم در هفته گذشته در فاصله ۱۰ دلاری از مرز هزار و ۸۰۰ دلار قرار گرفت. همچنین پیش­بینی می­شود در صورت شکسته شدن مرز ۷ هزار دلار قیمت مس در یک روند صعودی بلندمدت قرار خواهد گرفت.

در حالی که قیمت فلزات اساسی در هفته منتهی به ۱۸ سپتامبر رشد مثبت داشتند، در هفته اخیر (منتهی به ۲۵ سپتامبر) همه رشد منفی را به ثبت رساندند. نگرانی‌ها از افزایش تنش‌های امریکا و چین، شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها و تقویت شاخص دلار از دلایل افت بهای فلزات اساسی در هفته گذشته است.

* جمال رزاقیرییس اتاق بازرگانی شیراز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا