بورس

بورس می‌تواند به روند صعودی برگردد

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، با رکود موجود در سایر بازارهای مالی، بورس می تواند با جذب نقدینگی روند صعودی داشته باشد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری فارس، بازار سرمایه امروز توانست پس از پشت سر گذاشتن چندین روز سخت و طاقت‌فرسا و پس از معاملات بی رمق روز گذشته، معاملات خوبی را شاهد باشد و با افزایش نماگرهای اصلی خود همراه شود. به عبارت دیگر، بورس تهران امروز روند مثبت ابتدایی خود را تا انتهای معاملات ادامه داد و توانست دومین روز مثبت متوالی خود را در هفته جاری به ثبت برساند.

خبرهای منتشر شده در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی و واکنش‌هایی که از سمت سازمان بورس و همچنین مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی در روزهای گذشته بودیم، تا حدی موجب شد که از قدرت شوک منفی ایجاد شده در این صنعت کاسته شود و در سمت دیگر خبر امیدوارکننده برای خودروسازان توانست این گروه‌ها را یک دست سبز رنگ کند.

اگر به مسیر شاخص های اصلی بورس یعنی شاخص کل و شاخص هم‌وزن طی معاملات روزهای جاری نگاهی بیاندازیم، همان طور که پیداست، این نماگرها در مسیر صعودی قرار گرفته اند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در بازار روزهای آینده نیز حداقل تقاضا قدرت بهتری نسبت به عرضه‌ها داشته باشند.

  • سهامداران همچنان بلاتکلیف هستند

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره وضعیت این روزهای بورس، گفت: بعد از هفته‌ها کشمکش، جلسات پیوسته‌ای بین خودروسازان و شورای رقابت برگزار شده تا بن بست قیمت‌گذاری خودرو گشوده شود و قرار است که طی هفته جاری شورای رقابت بیانیه نهایی خود را در این رابطه منتشر کند.

وی ادامه داد: تحولات رخ داده در حوزه سیاست کلان و ثبات در بازار ارز، این سیگنال را به بازار سهام مخابره کرده است که دیگر بازارها حداقل در کوتاه مدت بازدهی زیادی نخواهند داشت و بورس بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. به نظر می‌رسد بورس می‌تواند در کوتاه مدت روند صعودی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در جریان معاملات این روزها، پایین بودن ارزش معاملات یک نشانه خطر برای بازار سرمایه است. این موضوع نشان می‌دهد سهامداران همچنان بلاتکلیف هستند و تصمیمی برای ورود جدی به بازار ندارند.

  • رشد یکپارچه شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص بورس ۲۶ هزار و ۲۸ واحد نسبت به روز کاری گذشته رشد کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۴۰۵ واحد بالا آمد. این شاخص با بازدهی ۱.۲۱ درصدی روبرو شد.

شاخص کل هم‌وزن نیز امروز تقریبا پا به پای شاخص کل رشد کرد و با رشد هشت هزار و ۴۴۹ واحدی و بازدهی ۱.۱۲ درصدی به سطح ۷۶۳ هزار و ۳۴۶ واحدی رسید.

شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۲۶۴ واحدی به رقم ۲۸ هزار و ۲۶۶ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و ۵۷۹ واحد به سطح ۱۴۱ هزار و ۸۰ واحد رسید.

  • ورود پول حقیقی به بازار سهام برای دومین روز متوالی

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای دومین روز مثبت شد و ۲۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز نماد کتوسعه (توسعه صنایع و معادن کوثر)، ونوین (بانک اقتصاد نوین) و دپارس () بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای وبملت (بانک ملت)، خاور (ایران خودرو دیزل) و فلوله (لوله و ماشین سازی ایران) اختصاص داشت.

  • افزایش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۶۴ هزار و ۵۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۵۰ هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان بود که ۹۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۱۹ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۷ هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان رسید.

  • ارزش صف‌های خرید و فروش بورس

در پایان معاملات امروز، ۵۶۰ نماد با رشد قیمت و ۲۶۴ سهم با کاهش قیمت روبرو شدند.

در معاملات دوشنبه، ۴۴۰ نماد صف خرید داشتند و ۷۶ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۲۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۴۴۰ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۳۴ درصدی به ۷۶ میلیارد تومان رسید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا