اقتصادی

بیت کوین در سال ۲۰۲۱ از ۱۰۰ هزار دلار خواهد گذشت؟

سرمایه‌گذاران اصلی بیت کوین یعنی صندوق های سرمایه گذاری و مدیران آنها، می‌گویند قیمت این ارز دیجیتال می‌تواند در سال ۲۰۲۱ بیش از پنج برابر شود و به ۱۰۰ هزار دلار برسد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرآنلاین، حالا بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در جهان به محلی مناسب برای سرمایه‌ذاران در بیاری از کشورها از جمله ایران تبدیل شده‌اند . تب تند خرید بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی در ایران سبب شده است بسیاری از مسئولان و کارشناسان نسبت به عواقب سرمایه‌گذاری در این حوزه هشدار دهند و تاکید کنند سرمایه‌ها از بورس و دیگر بازارها در حال مهاجرت به این بازار است. در همین فضا اما در قیمت بیت‌کوین که بزرگترین بازار ارز دیجیتال در جهان را در اختیار دارد، ادامه دارد و به تبع آن سایر ارزها نیز در حال رشد قیمت هستند. 

از ژانویه سال گذشته تاکنون بیت کوین بیش از ۱۶۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است .این افزایش قیمت ها در نتیجه تقاضای قوی و تعداد محدود بیت کوین ها در دنیا محقق شده است و همچنین ورود شرکت های بزرگی مانند Square به بازار خرید بیت کوین نیز عامل رشد قیمت‌ها اعلام شده است. این شرکت که یک شرکت خدمات مالی، تجاری، بازرگانی و شرکت پرداخت تلفن همراه در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا است، تقاضای مهمی را وارد بازار کرد تا مشتریان بیتکوین دیگر تنها مشتریان خرد و معمولی نباشند. 

بیت کوین برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ جهانیان را شوکه کرد یعنی زمانی  که قیمت این ارز دیجیتال به ۲۰ هزار دلار در هر عدد رسید اما تحت تاثیر پاندمی کرونا رکورد شکنی دوباره آن کمی زمان برد و در اواخر سال ۲۰۲۰  و اوایل سال ۲۰۲۱ این ارز دیجیتال سرانجام موفق به ثبت رکورد های پیاپی شد.

برایان استز، یک مدیر ارشد سرمایه گذاری گفته است:” صعود بیت کوین در یک سال و رسیدن آن به ۱۰۰ هزار دلار دور از انتظار نیست و شدنی است و من بارها دیده ام که ارزش بیت کوین در کوتاه مدت دو تا سه برابر می شود و پنج برابر شدن ارزش آن در طول یکسال بسیار بدیهی است.”

استز پیش بینی کرده است که بیت کوین در سال ۲۰۲۱ به قیمت ۱۰۰ هزار دلار تا ۲۸۸ هزار دلار خواهد رسید. گفتنی است که وی برای انجام این پیش بینی از مدل هایی که قیمت طلا را پیش بینی می کنند استفاده کرده است.

بیت ‌کوین مرز 50 هزار دلار را رد کرد

تام فیتزپاتریک، تحلیلگر فنی سیتی، در سال ۲۰۲۰ در یادداشتی گفته بود که بیت کوین می تواند تا پایان سال آینده تا ۳۱۸،۰۰۰ دلار صعود کند و دلیل آن را عرضه محدود، سهولت جابجایی رمزارزها و مالکیت مبهم آنها عنوان کرد.

عامل دیگری که منجربه رشد قیمت بیت کوین می شود، نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین است. وقتی‌که این فرایند به وقوع می‌پیوندد استخراج‌کنندگان پاداشی که به ازای ساخت هر بلاک جدید می‌گیرند نصف می‌شود بنابراین عرضه‌ی بیت کوین کاهش پیدا می‌کند.

پاداش استحراج بیت کوین در ماه مه ۲۰۲۰ نصف شد؛ سومین بار از زمان ایجاد بیت کوین در سال ۲۰۰۹ بوده است که نرخ این ارز نصف می شود. مورد اول در نوامبر سال ۲۰۱۲ و مورد دوم در ژوئیه سال ۲۰۱۶ اجرا شد. قرار است مورد بعدی نصف کردن این ارز در ماه مه سال ۲۰۲۴ انجام شود که همین امر منجر به چشم انداز مثبت رشد قیمت بیت کوین در بازار ارز دیجیتال خواهدشد.

از طرف دیگر ورود سرمایه گذاران کلان و پرنفوذ به این بازار نظیر ایلان ماسک خود جهش های چشمگیری را در این بازار رقم زده است و به احتمال زیاد این افزایش قیمت ها تداوم دارد. ایلان ماسک- مدیرعامل گروه تسلا- که پیشتر نیز بارها از ارزهای دیجیتالی حمایت کرده بود در توئیتی جدید اعلام کرد که از این به بعد امکان خرید خودروهای ساخت این شرکت با استفاده از بیتکوین وجود خواهد داشت. پیش از این نیز شرکت تسلا به صورت مستقیم ۱.۵ میلیارد دلار در بیتکوین سرمایه گذاری کرده بود. شمار زیادی از خودروسازان مطرح جهان در حال امکان سنجی فروش محصولات خود با ارزهای دیجیتالی هستند.

در حال حاضر هر عدد بیت کوین در بازارهای جهانی ۵۳ هزار و ۵۲۶ دلار قیمت خورده است؛ قیمت بیت کوین پس از افزایش در اوایل ماه جاری اکنون در حال کاهش است. در تاریخ ۱۳ مارس، قیمت این ارز رمزپایه از ۵۹۰۰۰ دلار فراتر رفت و بالاترین قیمت تاریخی خود را به ثبت رساند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا