اقتصادی

آیا بیت‌کوین‌ها روزی تمام می‌شوند؟

از زمان استخراج رمزارزها تا سال ۲۰۱۲ نیمی از ۲۱ میلیون بیت‌کوین موجود استخراج شد. در سال ۲۰۲۱ سرعت استخراج بیت‌کوین‌ها کاهش یافت و به نیم میلیون بیت‌کوین در طول سال رسید. آیا بیت‌کوین‌ها روزی تمام می‌شوند؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، از زمان استخراج رمزارزها تا سال ۲۰۱۲ نیمی از ۲۱ میلیون بیت‌کوین موجود استخراج شد. در سال ۲۰۲۱ سرعت استخراج بیت‌کوین‌ها کاهش یافت و به نیم میلیون بیت‌کوین در طول سال رسید. آیا بیت‌کوین‌ها روزی تمام می‌شوند؟

براساس گزارش روزیاتو، ذخیره کلی بیت‌کوین (bitcoin) تنها ۲۱ میلیون است. این عدد توسط کد منبع بیت‌کوین که به دست خالقش ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) برنامه‌ریزی شده است و امکان تغییر در آن وجود ندارد. زمانی که تمام بیت‌کوین‌ها استخراج یا به اصطلاح ماین شوند تعداد کوین‌های در گردش برای همیشه ثابت باقی می‌ماند.

هدف اصلی از نزدیک شدن و در نهایت رسیدن به حجم نهایی تعیین شده ذخیره بیت‌کوین این است که ماینینگ و استخراج آن کمتر سودآور شود. فرآیند استخراج تمام بیت‌کوین‌های ذخیره شده ممکن است بیش از یک قرن طول بکشد. با این وجود آن زمان نیز ماینرهای بیت‌کوین همچنان از طریق هزینه‌های خرید و فروش دریافتی دارند.

از زمان معرفی رمزارزها یا همان کریپتو کارنسی‌ها در سال ۲۰۰۹ تاکنون تقریباً ۱۹ میلیون یا حدود ۹۰ درصد ذخیره بیت‌کوین‌ها استخراج شده است. با این وجود ده درصد یا دو میلیون بیت‌کوین باقیمانده احتمالاً تا حدود سال ۲۱۴۰ همچنان قابل استخراج بوده و این ذخیره به طور کامل به پایان نخواهد رسید.

با گذشت زمان مقدار و سرعت بیت‌کوین‌های استخراج شده کاهش می‌یابد. جایزه استخراج هر تکه بیت‌کوین- که هر ده دقیقه یکبار استخراج می‌شود- هر ۲۱۰,۰۰۰ تکه یکبار نصف می‌شود که حدود چهار سال یک بار است. در سال ۲۰۲۲، جایزه به ازای هر تکه بیت‌کوین از جایزه ابتدایی ۵۰ بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ به تنها ۶.۲۵ بیت‌کوین رسیده است.

در ابتدا استخراج بیت‌کوین بسیار سریع بود: نیمی از ۲۱ میلیون بیت‌کوین موجود تا اواخر سال ۲۰۱۲ استخراج شده بود. در سال ۲۰۲۱ این سرعت بسیار کاهش یافته و به نیم میلیون بیت‌کوین در تمام طول سال رسید. هر چه به اتمام ذخیره بیت‌کوین نزدیک شویم، احتمالاً قیمت آن افزایش خواهد یافت، به این شرط که تقاضا برای آن همچنان رو به افزایش باشد.

این افزایش قیمت بدین دلیل است که هر کسی که بخواهد بیت‌کوین بخرد باید آن را از شخص دیگری خریداری کند. این مورد باعث می‌شود خریدار روی قیمت بیت‌کوین کنترل داشته باشد.

حتی زمانی که تمام بیت‌کوین‌ها استخراج شوند، بسیار کمتر از ۲۱ میلیون بیت‌کوین به طور فعال در حال گردش خواهد بود. موسسه تحلیل رمز ارزهای Chainalysis برآورد کرده است که تقریباً یک پنجم تمام کوین‌هایی که تاکنون استخراج شده‌اند از بین رفته یا گم شده‌اند. این بدان معناست که این بیت‌کوین‌ها در کیف‌های الکترونیکی با کلیدهای گم شده راکد مانده‌اند که می‌تواند به دلیل پسوردهای فراموش شده، از بین رفتن فیزیکی هارد درایوهای محل ذخیره شدن آن کلیدها یا حتی بیت‌کوین‌های موجود در کیف الکترونیکی افرادی باشد که مرده‌اند و پسوردهای دسترسی را به کس دیگری نداده‌اند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا