بورس

بالاترین میزان رشد بازار سهام در سال جاری ثبت شد

روند صعودی بورس که از هفته قبل آغاز شده بود، دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با ۳.۵ درصد رشد، بالاترین میزان رشد را در سال جاری ثبت کرد. با این میزان رشد، ۱۸۳ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سهام اضافه شد.

به گزارش روند بازار به نقل از همشهری آنلاین، بعد از مدت ها نزول، در هفته قبل سازمان بورس یک بسته ۱۰ بندی را برای حمایت از بورس به اجرا گذاشت که بخش مهمی از مفاد آن تزریق نقدینگی و انتشار اوراق تبعی بود. به دنبال اجرای این بسته و تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی به بورس از هفته گذشته، شاخص کل بورس تهران شروع به رشد کرد و در مبادلات هفته گذشته، جمعا ۳.۴‌درصد افزایش یافت.

این روند صعودی در هفته گذشته، امیدها را برای رشد بازار سهام بیشتر کرد و موجب شد تا در داد و ستدهای روز گذشته نیز شاخص بورس با رشد مواجه شود. به طوری که در مبادلات روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با ۴۴ هزار و ۷۸۲ واحد معادل ۳.۵‌درصد رشد کرده است.

با این میزان رشد، ۱۸۳‌هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سهام اضافه شد و جمع کل ارزش بازار سهام به ۵۸۹۳ هزار میلیارد تومان رسید. این بالاترین میزان رشد بورس از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است. دیروز همچنین ارزش معاملات خرد بعد از مدت‌ها ۸۲‌درصد رشد کرد و ۲۸۵ میلیارد تومان نقدینگی تازه به بازار سهام تزریق شد.

دلایل رشد بورس

برخی از آمارها نشان می دهد که از ابتدای هفته گذشته تاکنون، ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به بازار تزریق شده اما هنوز هیچ مقام رسمی در این باره اظهار نظر نکرده است. به‌زعم برخی تحلیلگران، یکی از دلایل رشد بازار سهام، ناشی از تزریق این میزان نقدینگی به بازار سهام بوده که احتمالا از صندوق توسعه ملی به بازار تزریق شده است. با این حال بیشتر تحلیلگران علت رشد بورس را ناشی از افزایش قیمت دلار می دانند. بررسی روندهای گذشته نیز نشان می‌دهد که بین رشد قیمت دلار و افزایش شاخص بورس همبستگی وجود دارد و در دوره‌هایی که دلار با رشد مواجه می شود، شاخص بورس نیز صعود می کند.

تحلیلگران می گویند کاهش شدید قیمت سهام شرکت ها، افزایش قیمت کالاهای پایه در جهان و رشد قیمت دلار بر روند صعودی بورس نقش داشته است و در این میان اجرای بسته حمایتی سازمان بورس که به تزریق نقدینگی منجر شد نیز توان مضاعفی به شاخص های بورس داد.

رشد قیمت جهانی کالاهای پایه

حسن کاظم زاده، تحلیلگر بازار سرمایه درباره دلایل رشد بازار سهام در مبادلات دیروز گفت: پس از مدت‌ها شاهد یک رشد خوب در بورس بودیم. رشد قیمت دلار، رشد قیمت جهانی کالاهای پایه، سیاست‌های حمایتی سازمان بورس و همزمان شدن این اتفاق ها با جذاب تر شدن قیمت سهام شرکت ها از جمله دلایل رشد شاخص بورس در مبادلات دیروز بود.

او افزود: به دلیل اینکه رشد قیمت جهانی فلزات رنگی مثل روی و مس در هفته‌های اخیر، قابل توجه بوده است دیروز سهام شرکت‌های تولید کننده این نوع محصول مورد توجه بازار قرار گرفت و در ادامه شاهد اقبال به سهام تولیدکننده‌های فولاد پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و سایر فلزات بودیم؛ زیرا بخش عمده تولیدات این نوع شرکت‌ها صادراتی است و درآمد این شرکت ها ارتباط یک به یک با نرخ دلار دارد؛ در نتیجه رشد قیمت دلار به افزایش درآمد آنها منجر می‌شود.

او با بیان اینکه در مبادلات دیروز معامله‌گران روزانه بورس یونیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را فروختند و به جای آن سهام خریدند، تاکید کرد: در مبادلات دیروز بعد از مدت‌ها شاهد رشد قابل توجه ارزش معاملات خرد بودیم و تراز معاملات سهامداران حقیقی بزرگ به مثبت ۱۲۰۰ میلیارد تومان رسید؛ این در حالی است که این سهامداران بیش از هزارمیلیارد تومان نقدینگی از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت خارج کرده اند.

سطوح قیمتی جذاب

امیر سیدی، دیگر کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل رشد بورس گفت: بازار سهام تحت تاثیر افزایش ریسک‌های مختلف، ریزش‌ سنگینی را تجربه کرده است اما از نظر ارزش‌گذاری بلندمدت ، اغلب سهام موجود در بازار در سطوح قیمتی جذابی قرار دارد.امیدواری برای بازگشت بازار سرمایه در قیمت فعلی وجود داشت و به نظر می‌رسد این رویداد رنگ حقیقت به خود گرفته است. با نگاه به ارزش‌گذاری علمی در بازار ۲‌مولفه تاثیرگذار بر ارزش را می‌یابیم؛ ابتدا نرخ بازده بدون ریسک یا نرخ بهره بانکی که بانک مرکزی آن را افزایش داده و موجب ریزش بازار سرمایه شده است؛ عامل تاثیر گذار دیگر بر روند قیمت ها در بازار سهام، «نرخ صرفه ریسک» نامیده می‌شود.

او افزود: نرخ صرفه ریسک را می‌توان به ریسک‌های کل کشور بسط داد که عواملی مثل قیمت‌گذاری دستوری، نرخ خوراک و ریسک‌ تحریم‌ها را شامل می‌شود. این دست عوامل و امثال آن‌ها، باعث افزایش نرخ تنزیل شده و در نهایت به ریزش بازار سهام منجر می‌شوند. البته این عوامل کوتاه مدت هستند، با نگاه بلند مدت متوجه کم شدن ارزش جایگزینی شرکت‌ها می‌شویم تا جایی که برای سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکتی جدید، ۳ تا ۴ برابر ارزش تابلوی آن را باید هزینه کرد. این تناقض میان ارزش‌ها ریزش بازار سرمایه را محدود می‌کند و به نظر می‌رسد کاهش‌ قیمت هفته‌های قبل هیجانی بوده و روند بازار سهام باید تغییر می کرده است.

او افزود: بی شک زمانی که نرخ دلار افزایشی می‌شود، بازار سهام متاثر خواهد شد؛ زیرا بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه، صادرات محور هستند. علاوه بر این که شاخص دلار هم در سطح جهانی افزایشی بوده و به تبع آن نرخ دلار در ایران نیز باید صعود می‌کرد و به نظر می‌رسد که دلار پایین‌تر از قیمت های ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان را مجددا نخواهد دید. از نگاه تکنیکالی نرخ ارز در سطح مهمی قرار داشت که از دست دادن این کانال ، آن سطح را به حمایت تبدیل می‌ کند. روند جدیدی در تبدیل قیمت دلار به ریال متولد شده است و تثبیت دلار در این اعداد هم، می‌تواند باعث رشد بازار سهام شود.

کنترل نرخ بهره

نادر خسروی، کارشناس دیگر بازار سرمایه درباره اینکه آیا اجرای بسته ۱۰ بندی عامل رشد بازار سهام بوده یا عوامل دیگری در رشد بورس نقش داشته‌اند، گفت: نکته مهم این‌جاست که علاوه بر ارائه بسته‌های پیشنهادی برای حمایت از بازار سرمایه، باید جدیت بیشتری در مورد اجرای این بسته‌ها و ایفای تعهدات و وعده‌هایی که نهادهای مختلف در قبال بازار سرمایه بر عهده گرفته‌اند وجود داشته باشد.

او ادامه داد: به عنوان مثال، اگر نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش یابد، بسیاری از سپرده‌های کلان بانکی احتمالاً به سمت تولید هدایت خواهند شد. حتی اگر این سپرده‌ها به جای تولید، وارد حوزه ساخت و ساز یا معاملات بازار ثانویه سهام شوند، باز هم نسبت به پرداخت سود بالا به سپرده‌های راکد بانکی، مزایای بیشتری برای اقتصاد ما خواهد داشت.

خسروی بیان کرد: برای نرخ بهره سیاست شفاف و با ثباتی نداریم. کنترل نرخ بهره از مواردی است که امیدواریم در بسته‌های حمایتی بعدی، تمرکز بیشتری روی آن صورت بگیرد. اگر سیاست‌های کلان اقتصادی اصلاح نشود، حتی اگر بازار سرمایه سبز شود، رونق ماندگاری نخواهد داشت.

منبع: روزنامه همشهری

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا