کسب و کار

بیمه بیکاری چیست و چه زمان هایی میتوانیم از استفاده کنیم

چکیده : بیمه بیکاری چیست و چه زمان هایی میتوانیم از استفاده کنیم؟

بیمه بیکاری که یک بحث جدی در کشور ما می باشد در جهت حمایت از قشر ضعیف و کارمندی می باشد در واقع افرادی که به دلایل مختلف و به اجبار کار خود را از دست داده اند می توانند از موقعیت بیمه بیکاری استفاده نمایند.

در حال حاضر و با توجه به سخت شدن شرایط مالی و اقتصادی بیمه بیکاری می تواند کمک زیادی به افراد کارمند و …. بکند.

یکی از بزرگترین بحران های چند وقت پیش در کشور کرونا می باشد، که باعث شد افراد زیادی در کشور بیکار شوند. نرخ بیکاری از زمان کرونا خیلی بیشتر شده است و در آن زمان یمه بیکاری توانست زندگی خیلی از افراد را نجات دهد.

در ادامه قصد داریم قوانین و قواعد مربوط به بیمه بیکاری و نحوه استفاده از آن را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

بیمه بیکاری چیست؟

براساس قانون کار، افرادی که از کار خود به اجبار اخراج می شوند، یا بنا به هر دلیلی کار خود را از دست می دهند، تحت شرایط خاصی بیمه تامین اجتماعی تعلق می گیرد. البته یکی از مهمترین قوانین بیمه بیکاری این می باشد که زیر نظر و تحت پوشش تامین اجتماعی باشند.

به چه اشخاصی می توان گفت بیکار؟

قبل از اینکه به مبحث مهم بیمه بیکاری بپردازیم، بهتر است این را بررسی کنیم که شخص بیکار از لحاظ قانونی چه کسی می باشد؟

شخصی بیمه شده ای که برخلاف میل خود بیکار شود از نظر قانونی بیکار می باشد. پس این را در نظر بگیری اگر استعفا دهید یا به میل خودتون ترک کار کنید مشمول بیمه بیکاری نخواهید شد. همچنین افرادی که به صورت موقت به دلایل مختلف بیکار شوند، مانند: سیل، زلزله، آتش سوزی و ….. می تواند از بیمه بیکاری خود استفاده نماید. این بیمه به کارگران فصلی که در پایان هر فصل هم اخراج می شوند تعلق می گیرد.

بیمه تامین اجتماعی

بعد از چند مدت باید بیکاری را به بیمه تامین اجتماعی اعلام کرد؟

شخصی که بیمه باشد و بنا به هر دلیلی از محل کار خود اخراج می شوند تا 30 روز بعد از زمان بیکاری وقت دارند تا این موضوع را به اطلاع قسمت واحد کار بیمه تامین اجتماعی اطلاع دهد. اداره کار بیمه تامین اجتماعی یک گروهی دارد که وظیفه نحوه از دست دادن کار شخص را تشخیص دهند. وظیفه د ارند مشخص کنند که این فرد از طریق استعفا یا اخراج شدن بیکار شده است؟

پس از تائید اخراج شدن شخص کارمند، شعبه های بیمه تامین اجتماعی باید مبلغ بیمه بیکاری شخص را از روز اول بیکاری محاسبه نمایند و به شخص بیکار شده پرداخت نمایند.

کارگران رومزد می توانند بیمه بیکاری بگیرند؟

کارگران روزمزدی که بیمه نشده باشند نمی توانند از بیمه بیکاری استفاده نمایند و این شرایط فقط به کارگرانی تعلق می گیرد که کارفرما برا آنها بیمه رد کرده باشد.

چه اشخاصی شرایط بیمه بیکاری را دارند؟

قانون کار

فقط افرادی می توانند روی گرفتن بیمه بیکاری حساب باز کند که شرایط زیر را دارند:

  1. حتما باید اخراج شده باشند؛
  2. شخص بازنشسته یا از کار افتاده نباشند؛
  3. قبل از اینکه بیکار شوند حداقل 6 ماه بیمه شده باشند؛
  4. حداقل به میزان 1 سال بیمه در آخرین کارگاه داشته باشند؛
  5. حتما تبعه کشور دیگری نباشند؛
  6. قرارداد کار را به مدت یکسال به همراه حق بیمه داشته باشند؛
  7. افرادی که به دلایلی مثل سیل، زلزله، بیکار شده باشند. این افراد نیازی به حداقل سابقه بیمه هم نمی باشند؛
  8. اشخاصی که صاحب حرفه خاص یا مشاغل آزاد می باشند جز بیمه شدگان آزاد می باشند و شامل بیمه بیکری نیستند؛
  9. کارگران که به صورت فصلی کار می کنند و در اواسط فصل اخراج می شوند؛
  10. اگر بیمه شده حداکثر تا 2 ماه بعد از طی کردن دوران خدمت به کار قبلی خود برگردد اما صاحب کار او را نپذیرد مشمول بیمه بیکاری می شود.

مراحل تشکیل پرونده 

برای تشکیل پرونده این نوع بیمه، درصورتی‌که متقاضی بیمه با در دست داشتن مدارک لازم برای دریافت مقرری و داشتن شرایط بیمه بیکاری،‌ حداکثر ظرف مدت زمان ٣٠ روز از تاریخ بیکاری به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کند، پرونده او به جریان خواهد افتاد.

اما درصورتی‌که متقاضی دریافت بیمه نتواند در این بازه زمانی به اداره کار مراجعه کند و موضوع را اطلاع دهد، مراجعه وی پس از ٣٠ روز با ارائه عذر موجه و تایید هیات حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا ٣ ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

مدارک لازم برای بیمه بیکاری

برای دریافت این بیمه در شرایط کرونا و غیر از آن متقاضی بیمه باید مدارک زیر را به‌صورت حضوری به اداره کار و تعاون ارائه دهد:

  • اصل و کپی یکسال آخر قرارداد کار یا رای صادر شده؛
  • عکس ۴*۳ جدید (۴ قطعه)؛
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا فنی؛
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه؛
  • اصل و کپی کارت ملی؛
  • اصل و کپی گواهی کار از شرکت؛
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت (فقط برای آقایان)؛
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه؛
  • معرفی‌نامه کارفرما.

درخصوص گزینه آخر توضیح ضروری این‌که برای دریافت این بیمه، کارفرما باید در نامه‌ای به اداره کار مرکزی استان، دلیل بیکار شدن ناخواسته فرد را با درج زمان، به‌صورت مکتوب اعلام کند. تاریخ درج شده در این نامه باید یک روز پس از پایان قرارداد و آخرین روز ذکرشده در لیست بیمه باشد.

به‌عنوان مثال چنان‌چه شخص تا ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ با کارفرما قرارداد دارد، باید در نامه قید شود از تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۱ آن مجموعه دیگر نیازی به حضور فرد مذکور ندارد.

چه موارد شامل پرداخت حق بیمه نمی‌باشد؟

 کلا مواردی که شامل پرداخت حق بیمه میشوند عبارتنداز:

  • عیدی: مبالغ عیدی که به کارمندان پرداخت می‌شود، شامل حق بیمه نمی‌شوند؛
  • هزینه‌های مربوط به سفر و فوق‌العاده ماموریت: هزینه‌هایی که به منظور انجام سفر و یا ماموریت خارج از محل کار پرداخت می‌شود، شامل حق بیمه نمی‌شوند؛
  • بازخرید روزهای مرخصی: مبالغی که به منظور بازخرید روزهای مرخصی کارمندان پرداخت می‌شود، شامل حق بیمه نمی‌شوند؛
  • هزینه مربوط به عائله‌مندی: هزینه‌هایی که به منظور مراقبت از اعضای خانواده کارمندان پرداخت می‌شود، شامل حق بیمه نمی‌شوند؛
  • پاداش مربوط به نهضت سوادآموزی: پاداش‌هایی که به منظور ارتقای سطح آموزشی کارمندان پرداخت می‌شود، شامل حق بیمه نمی‌شوند؛
  • حق التضمین: مبالغی که به عنوان ضمانت و یا وثیقه پرداخت می‌شود، شامل حق بیمه نمی‌شوند؛
  • مابه التفاوت مربوط به کمک هزینه خواروبار و مسکن در هنگام بیماری: مبالغی که به منظور کمک به کارمندان در هنگام بیماری و پرداخت هزینه خواروبار و مسکن به آنها پرداخت می‌شود، شامل حق بیمه نمی‌شوند؛
  • مزایای آخر کار و خسارت اخراج: مزایایی که به منظور پایان خدمت کارمندان و یا خسارت اخراج آنها پرداخت می‌شود، شامل حق بیمه نمی‌شوند؛
  • پاداش مربوط به افزایش تولیدات: پاداش‌هایی که به منظور افزایش تولیدات کارمندان پرداخت می‌شود، شامل حق بیمه نمی‌شوند.

چگونه به صورت غیر حضوری بیمه بیکاری را ثبت نام کنیم؟

برای بیمه بیکاری نیازی نیست به صورت حضوری به بیمه تامین اجتماعی مراجعه نمائید و هر فردی می تواند از طریق لینک زیر اقدام مراحل ثبت نام بیمه بیکاری خود را انجام دهد.

البته برای انجام مراحل نهایی حتما باید به بیمه تامین اجتماعی مراجعه نمائید.

برای اینکار شما نیاز به شماره ملی، شماره بیمه کارگاه و شماره بیمه نیاز دارید. اگر هیچ کدوم از این اطلاعات را ندارید می توانید از روی دفترچه بیمه و همچنین پورتال تامین اجتماعی به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

مدت زمانی که بیمه بیکاری پرداخت می شود؟

 مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری کاملا به سابقه بیمه بستگی دارد. برای افراد مجرد نهایتا تا 36 ماه و برای افراد متاهل تا 50 ماه بیشتر نمی باشد.

مبلغ بیمه بیکاری

میزان بیمه بیکاری پرداختی معادل 55 درصد متوسط حقوق و دستمزد می باشد. که براساس تعداد افراد تحت تکفل تا 4 نفر می باشد و هر نفر 10 درصد قابل افزایش می یابد.

البته به شرط آنکه از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی تعیین می شود، کمتر و از 80 درصد حقوق بیمه شده بیشتر نباشد.

در نهایت از همه شما عزیزان کمال تشکر را دارم که تا اینجای مقاله همراه ما بودین، در صورتی که سوالی در زمینه حسابداری یا مالیاتی دارین می توانید از آکادمی حسابداری و مالیاتی دکتر مژگان مدحج بپرسید تا متخصصین مجموعه ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا