اقتصادی

واحدهای مسکن ملی بیمه کیفیت می‌شوند

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی از سه تا ۱۰ سال بیمه کیفیت می‌شوند.

به گزارش روند بازار، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای هماهنگی برنامه‌های حوزه مسکن گفت: تفاهم نامه‌ای با بیمه امضا شد که براساس آن واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی از سه تا ۱۰ سال بیمه کیفیت می‌شوند.

در این نشست که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد بر اتمام پالایش نهایی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تا پایان خرداد تاکید شد. همچنین مقرر شد جلسات شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور ماهانه برگزار شود.

تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر متقاضی مسکن در سامانه طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که بیش از ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار متقاضی واجد شرایط اولیه شناخته شده‌اند و از این میان پالایش نهایی ۵۶۲ هزار متقاضی نهایی شده است. در طرح نهضت ملی مسکن قرار است حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شهری و ۸۰۰ هزار واحد روستایی در مدت ۴ سال ساخته شود.(مهر)

واحدهای نهضت ملی مسکن کجا ساخته می‌شود؟

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت از اجرای قانون جهش تولید مسکن، گفت: تاکنون بیش از پنج میلیون نفر در سامانه مربوطه ثبت نام کرده و اطلاعات بیش از دو میلیون نفر تایید شده‌ است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای ساخت بیش از ۲٫۵ میلیون واحد مسکونی، زمین مشخص شده است، خاطرنشان کرد: به طور مثال جانمایی زمین‌ها در تهران شامل شهرهای اطراف پایتخت از جمله پردیس، پرند و هشتگرد و همچنین بخش‌هایی از منطقه ۲۲ تهران با قطعات مختلف است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه هم‌اکنون کار اجرایی ساخت یک میلیون مسکن آغاز شده است، گفت:‌ متوسط پیشرفت این یک میلیون مسکن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده که البته عقب‌تر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته است.

چرا پروژه ساخت مسکن کند است؟

رضایی کوچی، از کندی پیشرفت پروژه ساخت یک میلیون مسکن در کشور انتقاد کرد و ناهماهنگی بین بانک‌ها و عدم همراهی آنها با وزارت راه در بحث پرداخت تسهیلات، ناهماهنگی مدیران استانی و جابجایی مدیران وزارتخانه در سطح استان‌ها را عامل کندی در روند پروژه دانست.

او همچنین عدم وجود یک قرارگاه واحد در وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری اجرای درست قانون و متعاقب آن موازی‌کاری دستگاه‌های ذی‌ربط از مهمترین دلایل عدم تحقق پیش‌بینی‌ها در پیشرفت پروژه ساخت بوده است.

کوچی در پاسخ به این سوال که آیا در جلسات شورای عالی مسکن مشکلات مذکور مطرح شده است، تصریح کرد: در این جلسات عموماً درباره مرتفع کردن برخی مسائل از جمله شرایط احراز مشمولان و هموار کردن مسیر پرداخت تسهیلات بانکی بحث شد.

در حالی که یکی از مشکلات اصلی در مسیر اجرای قانون جهش تولید مسکن، موازی‌‌کاری‌های صورت گرفته در هفت معاونت وزارت راه و شهرسازی است که مسئولیت‌های مجزایی در اجرای قانون برعهده دارند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا