اجتماعی

تأیید نخستین واکسن استنشاقی کرونا

هند و چین با تایید دو واکسن غیر تزریقی استنشاقی کرونا، یکی که درون بینی پاشیده می‌شود و دیگری که از طریق دهان استنشاق می‌شود، راهبرد جدیدی برای واکسیناسیون کووید-۱۹ را آغاز کرده‌اند.

به گزارش روند بازار به نقل از همشهری آنلاین، سازمان ناظر دارویی هند روز سه‌شنبه شکلی از واکسن کرونای شرکت هندی بهارات بیوتک را که به درون بینی پاشیده می‌شود، تایید کرد و به این ترتیب گزینه جدیدی در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که هنوز واکسینه نشده‌اند.

مانسوخ مانداویا، وزیر بهداشت هند در توئیتی نوشت: «این اقدام مبارزه جمعی ما بر ضد پاندمی را بیشتر تقویت خواهد کرد.»

اخبار مرتبط

واکسن‌ کرونایی که اکنون نیاز داریم ممکن است ترزیقی نباشد| واکسن‌های داخل بینی موثرترند

هنوز روشن نیست که میزان تاثیربخشی این گونه استنشاقی از راه بینی چقدر است. شرکت بهارات نتایج بررسی‌هایش در این باره یا زمان توزیع این واکسن جدید اظهارنظری نکرده است.

شرکت چینی کان‌سینو بایولوجیکز هم روز یکشنبه از تایید یک گونه استنشاقی از واکسن تزریقی کرونایش بوسیله ناظران دارویی دراین کشور برای استفاده به عنوان واکسن یادآور خبر داده بود. این شرکت به نتایج مقدماتی بررسی‌هایی اشاره کرده بود که نشان داده‌اند گونه استنشاقی واکسن پس از یک پاف باعث افزایش حفاظت ایمنی شده است. اما هنوز روشن نیست که این افزایش پاسخ ایمنی باعث چقدر افزایش در تاثیربخشی واکسن می‌شود و همچنین هنوز اعلام نشده است که این واکسن یادآور استنشاقی در چه زمانی در دسترس قرار خواهد گرفت.

واکسن استنشاقی کرونای شرکت چینی برای مقابله با اُمیکرون مجوز اضطراری گرفت

واکسن‌های کرونا در حال حاضر به شکل تزریقی هستند و توانسته‌اند حتی با وجود ظهور سویه‌های واگیرتر کروناویروس، جان میلیون‌ها نفر را با حفاظت آنها در برابر بیماری شدید و مرگ نجات دهند.

اما واکسن‌های غیرتزریقی به عنوان راهبردی برای بهبود حفاظت در برابر عفونت در دست بررسی بوده‌اند و واکسن‌های استنشاقی از راه بینی که طوری طراحی شده‌اند که با ویروس در نخستین محل ورودش به بدن مقابله کنند، به خصوص مورد توجه قرار داشته‌اند. چندین واکسن استنشاقی در سراسر جهان در مراحل گوناگون آزمایشی هستند.

واکسن استنشاقی هند بوسیله دانشمندانددر دانشگاه واشینگتن در سنت‌لوئیس در ایالت میسوری آمریکا ساخته شده و بعد حق امتیاز ان به شرکت بهارات بیوتک واگذار شده است. این شرکت دو کارآزمایی با این واکسن انجام داده، در یکی دو دوز واکسن را به ۳۱۰۰ داوطلب قبلا واکسینه‌نشده داده و در دیگری این واکسن را به عنوان دوز یادآور به حدد ۸۷۵ داوطلب که قبلا دو تزریق واکسن‌های دیگر کرونا را دریافت کرده بودند، داده است.

بهارات همچنین به دنبال کسب مجوز برای این اسپری بینی برای استفاده به عنوان واکسن یاداور برای دو سوم مردم در هند است که قبلا واکسینه شده‌اند.

واکسن استنشاقی بهارات از یک ویروس سرماخوردگی (آدنوویروس) بی‌ضرر شمپانزه برای وارد کردن یک کپی از پروتئین شاخکی (اسپایک) کروناویروس به مخاط بینی استفاده می‌کند و دستگاه ایمنی بدن را آماده می‌کند تا به ویروس واقعی واکنش نشان دهد.

واکسن استنشاقی کان‌سینو از ویروس سرماخوردگی مشابه انسانی استفاده می‌کند- این واکسن در واقع شکل آئروسولیزه شده (هواپخش‌شده) واکسن تزریقی تک‌دوزی این شرکت است. این واکسن استنشاقی عمدتا به عنوان دوز یادآور در افرادی که واکسن‌های تزریقی کرونای شرکت‌های دیگر چینی را دریافت کرده‌اند، آزمایش شده است.

کارشناسان می‌گویند مزیت واکسن‌های استنشاقی از راه بینی این است که امکان خلاص شدن از ویروس پیش از ورود آن به ریه‌ها و تکثیر در آنجا را فراهم می‌کنند. از طرف دیگر سودمندی واکسن‌های اسپری‌شده از طریق دهان به اندازه قطرک‌ها در این اسپری بستگی دارد. قطرک‌های بزرگ باعث تحریک پاسخ ایمنی در دهان و بخش‌هایی از گلو می‌شوند، اما قطرک‌های کوچکتر به بخش‌های عمیق‌تر ریه می‌رسند.

یک مزیت دیگر این واکسن‌ها سهولت استفاده از آنها در مقابل واکسن‌های تزریقی به خصوص در کشورهای کم‌درآمد است.

وزارت بهداشت روسیه در اکتبر ۲۰۲۱ اجازه کارآزمایی‌های اولیه یک شکل استنشاقی از راه بینی واکسن اسپوتنیک وی را بر روی ۵۰۰ داوطلب داد، اما در حال حاضر وضعیت این کارآزمایی‌ها و امکان دسترسی به این واکسن روشن نیست.

میزان‌های واکسیناسیون در هند در ماه‌های گذشته با به کفه رسیدن موج شیوع کرونا افت کرده است. حدود ۹۴۰ میلیون نفر یا ۶۷ درصد جمعیت دو دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند، اما فقط ۱۵ درصد جمعیت دوز سوم یادآور را تزریق کرده‌اند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا