اجتماعی

ایران جزء ۵ کشور با بیشترین تاثیرپذیری از گرد و غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به ۵ کشوری که بیشترین تاثیر را از پدیده گرد و غبار می‌پذیرند، اظهار کرد: سالانه ۷ میلیون نفر بر اثر آلودگی جوی طبیعی و مصنوعی جان خود را در جهان از دست می‌دهند.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، علی سلاجقه صبح امروز در اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار که با حضورابراهیم رئیسی – رئیس جمهوری ایران، حسین امیرعبدالهیان – وزیر امورخارجه – و مقامات بیش از ۵۰ کشور و آژانس بین المللی در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد وقوع خشکسالی‌ها و دامنه گستره آن‌ها ۳۰ درصد افزایش داشته است. بر اساس آخرین یافته‌های جهانی و نتایجی که آژانس اسکپ سازمان ملل متحد منتشر کرده طی ۵۰ سال اخیرحدود ۵۰ درصد وقایع آب و هوایی مربوط به خشکسالی بوده است.

وی ادامه داد: در ۵۰ سال اخیر حدود ۱۲۴ میلیارد دلار خسارات اقتصادی ناشی از خشکسالی بوده است. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰۰ میلیون نفر مهاجرت ناشی از خشکسالی را در جهان داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکل کمبود آب در جهان گفت: درحال حاضر ۳.۲ میلیارد نفر در جهان با مشکل کمبود آب مواجه هستند و تحقیقات نشان می‌دهد این مقدار تا سال ۲۰۵۰ به ۵ میلیارد نفر خواهد رسید که سه چهارم جمعت کل جهان است.

به گفته سلاجقه ۵ میلیارد نفر در جهان حداقل یک ماه در سال به آب دسترسی نخواهند داشت.

وی با اشاره به خشکی تالاب‌ها ودریاچه‌های بزرگ جهان گفت: بر اساس آخرین مقالاتی که ساینس منتشر کرده است، دریاچه‌های بزرگ و منابع عظیم آبی جهان به خشکی گراییده‌اند که این موضوع دال بر افزایش منابع گرد و غبار است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: بنابر اعلام دبیرکل سازمان ملل متحد سالانه ۷ میلیون نفر بر اثر آلودگی جوی طبیعی و مصنوعی در حال مرگ هستند. این آمار و ارقام ما را به چاره اندیشی وادار می کند. رئیس جمهوری نیز با توجه به این مشکلات دستور داد تا برای حل این مشکل از تمام ظرفیت‌های ملی استفاده شود.

وی ادامه داد: بر اساس این دستور سازمان حفاظت محیط زیست در کنار وزارت امور خارجه رایزنی‌های خود را آغاز کرده است که به تشکیل اولین نشست منطقه‌ای گرد و غبار در ۲۱ تیرماه با حضور کشورهای همسایه، همسو و مسلمان در تهران منجر شد و در نتیجه همین رایزنی‌ها روز ۲۱ تیرماه به عنوان روز بین المللی مقابله با گرد وغبار در تقویم سازمان ملل ثبت شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به دلیل دستاوردهای بزرگ اجلاس منطقه‌ای سال گذشته، سازمان ملل متحد ضمن قدردانی از کشور جمهوری اسلامی ایران، کشور ما را به عنوان میزبان اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار انتخاب کرد.

سلاجقه ادامه داد: با توجه به اینکه محیط زیست مرز نمی‌شناسد، کشورها از دعوت ما استقبال کردند و از ۵۵ کشور دعوت شده، ۵۰ کشور و آژانس بین‌المللی در اجلاس شرکت کرده‌اند. در این زمینه سازمان ملل متحد نیز همراه ما بوده که جا دارد از آقای گوترش – دبیرکل سازمان ملل متحد – و آقای استفان پریزنر – نماینده سازمان ملل متحد در ایران – تشکر کنم.

وی افزود: از آنجایی که تاکید رئیس جمهوری بر اجرایی شدن نتایج این اجلاس‌ها است، اقدامات عملی نیز شروع شده است. به عنوان مثال در چهاراستان عراق و دو استان ایران عملیات اجرایی مقابله با گرد و غبار شروع می‌شود.

به گفته معاون رئیس جمهوری بر اساس اطلاعات آژانس اسکپ کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان، آذربایجان و ایران بیشترین تاثیرپذیری را از گرد و غبار دارند.

سلاجقه تاکید کرد: امیدواریم نتیجه نهایی این اجلاس رهاوردی برای همه کشورها در راه مقابله با گرد و غبار باشد و الزامات قطعنامه سازمان ملل متحد، کشورها را در کنار هم قرار دهد. دراین راستا ۱۵ نهاد بین المللی نیز وظایفی دارند که باید به وطایف خود عمل کنند.

وی در پایان تصریح کرد: توقع ما از سازمان ملل متحد این است که تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه تاثیری بر همکاری‌های سازمان ملل باکشورهای مختلف از جمله ایران نداشته باشد.

خبرنگار: زهرا آویژگان

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا