سبک زندگی

تاثیر اندازه مردمک چشم در رفتارهای صادقانه

پژوهشگران دانشگاه اکستر ، دانشگاه آمستردام ، دانشگاه لایدن ، و انستیتو مغز و شناخت لایدن در پژوهشی گه به تازگی منتشر شده است به بررسی تاثیرات اندازه مردمک چشم همسران در رفتارهای شریک زندگیشان پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری اخبار خوب در این پژوهش آزمایشی، ۱۶۲ داوطلب شرکت نمودند و در سه مرحله اندازه مردمک با میزان صداقت و رفتارسودمنداجتماعی افراد مورد بررسی قرار گرفتند. در انسان گشادشدن مردمک بعنوان نشانه ای ناخودآگاه از صداقت، اعتماد، و علاقه و تنگ شدن مردمک نشانه ناخودآگاه ظن، ناراحتی، و تنش محسوب می شود.

نتایج نشان دادند، زمانی که مردمک چشم شریک زندگی افراد گشاد می شود، افراد ترجیح به صداقت و رفتارهای سودمنداجتماعی دارند، حتی وقتی فرصت و انگیزه رفتارهای غیرصادقانه را داشته باشند. اما این علامت دهی زمانی موثر است که وضعیت #رقابتی نبوده و بویژه افراد دیگری غیر از دو شریک زندگی در این وضعیت از رفتار غیرصادقانه نفع/زیانی نبرند.

بر این اساس، افراد در شرایطی که امکان رفتارهای صادقانه و غیرصادقانه وجود دارد، در صورتی که رفتارها و نگاه های حاکی از صداقت دیگران را ببینند،با احتمال بالایی رفتارهای صادقانه و سودمند اجتماعی بیشتری انجام می دهند (در شرایط رقابتی نبودن و عدم محدودیت منابع).

منبع:https://doi.org/10.1016/j.jesp.2017.09.009

مترجم دکتر امیر محمد شهسوارانی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا