بورس

واکنش سهامداران به افزایش دامنه نوسان/ تغییر جدید به نفع بورس است؟

دیروز دامنه نوسان بازارهای اول بورس و فرابوس تغییر کرد و به مثبت و منفی شش درصد رسید. برخی از فعالان بازار سرمایه عقیده دارند که این تغییر دامنه نوسان به نفع بازار است و برخی دیگر این تغییرات را بدون تاثیر می‌دانند.

به گزارش روند بازار بورس به نقل از تجارت‌نیوز، بورس امروز تا ساعت ۹:۳۰ افت داشت و در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد ایستاد.

بر اساس تصمیم جدید سازمان بورس از دیروز دامنه نوسان بورس و فرابورس به مثبت و منفی شش درصد رسید.

کارشناسان مختلفی درخصوص تاثیر مثبت دامنه نوسان روی معاملات صحبت کرده‌اند. این کارشناسان عقیده دارند که افزایش دامنه نوسان بورس را در بلند مدت سبزپوش می‌کند.

اما گروهی دیگر از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه می‌گویند، دامنه تاثیری روی بورس و معاملات آن ندارد و تنها مسکن موقتی است.

دامنه نوسان برای بازار خوب است

عباسعلی حقانی نسب، کارشناس اقتصادی در توییتی نوشت: «با برداشت اولین قدم افزایش دامنه نوسان بازار،در مسیر حذف فساد ساختاری و مقرراتیه چندین ساله، قرار گرفتیم . ای کاش زودتر انجام و دامنه، بیشتر اضافه می‌شد، هزینه عدم تصمیم‌گیری تاکنون را چه کسی باید بدهد. پیشنهاد می‌شود ماه بعد هم یک درصد اضافه شود.»

علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی نیز در توییتر نوشت: « با تشکر برای افزایش دامنه نوسان به مثبت و منفی ۶ درصد در بورس و فرابورس این سوال مطرح است که بدون برداشتن فاجعه دوم حجم مبنا آیا قفل های صف خرید و صف فروش با توجه به افزایش بازده انتظاری در قمار صف‌نشینی عمیق تر خواهد شد یا این معضل خانمان برانداز التیام خواهد یافت؟»

پیام الیاس کردی، کارشناسان بازار سرمایه در صفحه توییتر نوشت: «هر تصمیمی که صف رو تو بورس از بین ببره تصمیم خوبیه!»

هاشم آردم، فعال بازارهای مالی نوشت: «اگرچه اقدام بورس و فرابورس برای افزایش دامنه نوسان در بازار اول قابل تقدیره، اما بهتر بود این تغییر در کل بازار اعمال بشه. مبادا استنباطی مبنی بر این تصور شکل بگیره که سازمان و ارکان قصد داره به بازار سیگنال بده و درحق سهامداران شرکت‌های حاضر در سایر تابلوها اجحاف کنه.»

فرار رو به جلوی بورس

فعالین بازار سرمایه نسبت به دامنه نوسان اعتراض دارند و کاربری نوشت: «افزایش یک درصدی دامنه نوسان برای برخی سهام بورس فردا اعمال می‌شود. یک فرار به جلوی بیهوده و بدور از عدالت و بدون عاقبت اندیشی. در این سطح از آگاهی عمومی و سیستمهای اطلاعاتی دامنه نوسان اصلا چه معنی میده؟»

«در بازارهای عمیق سرمایه دردنیا چیزی به نام دامنه‌ نوسان وجود ندارد! اما دربازارهای کم عمق دامنه نوسان،بازارگردان و سبدگردان وجود دارد! افزایش تدریجی دامنه نوسان هم نیازمند زیرساخت،بستر و آموزش است!افراد مبتدی در بازار به صورت غیر مستقیم وارد شوند»

«به نظر من حذف دامنه نوسان توی بورس ایران صرفا یک شعاره، عملی نیست و مفید هم نیست، درسته بازارهای جهانی بدون دامنه هستند اما حجم و ارزش معاملات به قدری بالاست که اثر انواع متغییرها دخیل میشه و قیمت واقعی کشف میشه. فرض کنید یک نماد بازار پایه توی یک روز ۳۰۰ درصد رشد کنه.»

با توجه به نظر کارشناسان و فعالان بورسی به نظر می‌رسد که تاثیر افزایش دامنه نوسان نیازمند زمان و آموزش است.

دامنه نوسان چیست؟

دامنه نوسان باعث فروکش کردن هیجانات ناشی از قیمت و پایین‌آوردن ریسک شده و کمک زیادی هم به فعالان کم تجربه بورس می‌کند. این پدیده نه تنها اطمینان را برای این دسته از افراد بالا می‌برد، بلکه تغییر قیمت فقط در بازه‌ای خاص اتفاق می‌افتد و بدنبال آن از ضررهای سنگین نیز پیشگیری خواهد شد.

دامنه نوسان در واگذاری سود سهام، بعد از برگزاری مجمع سالیانه نقشی ندارد. بنابراین سود سهم گاهی در مقایسه با دامنه نوسان می تواند روند صعودی یا نزولی پیدا کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا