بورس

تاثیر ریزش نرخ ارز بر بازار سرمایه

روند بازار بورس به نقل از باشگاه خبرنگاران نوشت: در سال گذشته، روند عمومی شاخص بورس بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه  در پاسخ به این پرسش که، صحبت‌هایی در خصوص رفع تحریم‌ها و کاهش نرخ ارز تا قیمت ۱۸ – ۱۹ تومان شنیده می‌شود، کاهش نرخ دلار چه تاثیری بر روی سهام بورسی می‌گذارد؟، گفت: یکی از پارامترهای بسیار اثرگذار در سال ۹۹، بر شکل گیری فضای بازار سرمایه، انتظارات تورمی و در نتیجه پیش بینی افزایش نرخ ارز بود که به منظور حفظ ارزش پول، برخی از فعالان بازار سرمایه، تبدیل نقدینگی به اوراق سهام را ترجیح دادند و این فشار نقدینگی سبب رشد قیمت‌ها شد.

او بیان کرد: با شکل‌گیری این ذهنیت که در صورت حصول توافق، روند نزولی بازار ارز مانند هفته‌ای که گذشت بیش از ۱۰ درصد نوسان منفی داشته است.

او افزود: از لحاظ بنیادی، عملکرد سود و زیان شرکت‌ها نسبت به پیش بینی‌های ماه گذشته کاهش یافته است، در نتیجه فضای تقاضا به مرور زمان در کنار تغییر در زیر ساخت‌های معاملاتی، از جمله، دامنه نوسان نامتقارن و گره معاملاتی شرکت‌ها در کنار هم، منجر به روند نزولی شاخص شده است.

بدهی خارجی ایران به ۸.۶ میلیارد دلار رسید

آقا بزرگی گفت: اگر ما رشد شاخص را از ابتدای سال ۹۹ که شاخص ۵۱۲ هزار واحد بوده نسبت به حال حاضر در نظر بگیریم، بازار سرمایه در بازه زمانی ۱۳ – ۱۴ ماه، حدودا بیش از ۱۰۰ درصد روند افزایشی داشته است. زیرا حساسیت بازار سرمایه، به پیش بینی‌های نرخ ارز و تغییرات آن زیاد است.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ابهامات بازار سرمایه اظهار کرد: در حال حاضر، علی رغم اصلاحات خوبی که در اغلب صنایع و شرکت‌ها انجام شده، اما کماکان ابهاماتی از جمله، بحث ریاست جمهوری و ابهام در نحوه عرضه اوراق بدهی که دولت در دستور کار خود دارد، وجود دارد که نقدینگی را به شدت، به سمت خود میل می‌دهد. عدم ثبات در نرخ ارز و احتمال کاهش مداوم نرخ ارز تا محدوده ۱۷ – ۱۸ هزار تومانی که مسئولان از آن یاد کرده بودند، سبب کاهش تقاضا و قرار گرفتن بازار سرمایه در مدارمنفی می‌شود.

آقا بزرگی در پاسخ به این پرسش که با کاهش نرخ ارز، شاخص بازار سرمایه بیشتر از این میزان کاهش می‌یابد؟، تشریح کرد: محتمل است، به دلیل اینکه، در کنار در نظر گرفتن ضریب حساسیت بازار سرمایه نسبت به دلار، انتظاراتی که مسئولان از سازمان بورس داشتند، به ترتیب بازار سرمایه را محدود کرد و نقدشوندگی به سطحی کاهش پیدا کرده که این خود یک ریسک خود ساخته و درون زاست.

او در پایان بیان کرد: همچنین به دلیل نداشتن دامنه نوسان مناسب برای شکل گیری تعادل و با تداوم سیاست‌ها و ریزش دلار، انتظار ریزش شاخص حتی کمتر از یک میلیون واحد را داریم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا