اقتصادی

تاثیر قیمت نفت در بورس کالا

کارشناسان بازار کالایی بر این عقیده هستند که با توجه به شرایط اقتصادی، بازار در یک سیر فرسایشی در حال حرکت هست و حجم معاملات در روزهای پایانی سال به حداقل رسیده است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، کارشناسان و تحلیل‌گران از چند ماه گذشته افزایش قیمت نفت را پیش‌بینی می‌کردند. با توجه به رکود بسیاری از بازارها در پی شیوع ویروس کرونا، کارشناسان معتقد بودند کشورها بعد از گذشت مدتی از شیوع کرونا، مجبور به افزایش حجم خرید و فروش کالاهای اساسی همچون نفت می‌شوند و همین افزایش عرصه و تقاضا برای نفت، موجب افزایش قیمت آن می‌شود. حالا قیمت جهانی نفت در هفته‌های گذشته با سیر صعودی به ۷۰ دلار رسیده است.

اما افزایش قیمت جهانی نفت و روند معاملات در هفته‌های پایانی سال ۹۹، چه تاثیری در معاملات بورس کالا داشته است؟

هاشم باروتی، مدیر کالای کارگزاری امین سهم در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره افزایش قیمت نفت در هفته‌های گذشته گفت: افزایش قیمت نفت با وجود شرایطی که در دنیا با شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است قابل پیش‌بینی بود و حالا بسیاری از کشورها به سمت افزایش خرید و فروش نفت برای تامین کالای اساسی خود رفته‌اند.

باروتی در رابطه با تاثیر افزایش نفت در بورس کالا توضیح داد: با توجه به اینکه شرایط اقتصادی ایران و نوسان نرخ دلار، بازار را در روزهای پایانی سال با رکود مواجه کرده، حجم معاملات به حداقل رسیده است. همچنین با توجه به اینکه پیش‌‎بینی‌های متفاوتی از روند مذاکرات ایران با آمریکا و اروپا می‌شود، بازار تحت تاثیر قرار گرفته و فعلا با توجه به اینکه نتیجه مذاکرات مبهم است، روند بازار یک روند فرسایشی است.

مدیر کالای کارگزاری امین سهم ادامه داد: به دلیل پیش‌بینی‌های متفاوت از روند نرخ دلار در سال آینده، فعلا تحرک زیادی در معاملات بازار وجود ندارد. پیش‌بینی‌های زیادی از کاهش یا افزایش قیمت دلار در سال آینده می‌شود، بنابراین بسیاری از معامله‌گران وارد بازار نمی‌شوند و منتطر نتایج مذاکرات و یک ثبات نسبی در قیمت دلار هستند تا بتوانند با وجود یک ریسک کمتر وارد بازار شوند.

هاشم باروتی در پایان گفت: با توجه به کاهش تقاضا و قیمت‌های پایین، روند رکودی بازار در هفته پایانی و هفته‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ ادامه‌ دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا