بورس

مذاکرات برجام می‌تواند مسیر بورس را تغییر دهد؟

مذاکرات برجام در دوحه قطر آغاز شده است و کارشناسان عقیده دارند در صورت احیا یا عدم احیای برجام، روند معاملات بورس تغییری نخواهد کرد. علت عدم واکنش بورس به مذاکرات چیست؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، مذاکرات هسته‌ای در دوحه قطر آغاز شده است و بر اساس اخبار منتشر شده انتظار می‌رود که مذاکرات به توافق ختم شود. از سوی دیگر یک مقام ارشد آمریکایی بدون ابراز خوشبینی درباره این دور از مذاکرات برجام گفت که توافق با جمهوری اسلامی از وقتی که این مذاکرات در سه ماه پیش متوقف شد، نزدیک‌تر نیست.

بهمن فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به دلیل کمبود نقدینگی، مذاکرات برجام نمی‌تواند تاثیری روی بورس داشته باشد.

وی ادامه داد: بازار سرمایه نسبت به توافق یا عدم توافق واکنش نشان نمی‌دهد و به نوعی مشکلات بورس با توافق حل نمی‌شود. مشکل اساسی بورس کمبود نقدینگی است. ارزش معاملات نشان می‌دهد که مشکل تالار شیشه‌ای کجاست.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: اگر مذاکرات به نتیجه برسد صنایعی که از توافق اثر می‌‌پذیرند، منفی می‌ماند. این موضوع نشان می‌دهد که بازار سرمایه دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد. عنصر محرک اقتصادی یا همان بورس که رئیس سازمان بورس از آن تعریف می‌کردند نیاز به شوک و احیا دارد.

بورس نیازمند یک شوک عمیق

فلاح تصریح کرد: اگر بازار سرمایه احیا نشود، واکنش مثبتی به مذاکرات و افزایش قیمت دلار نشان نمی‌دهد. یعنی تنها روند فرسایشی و منفی در بازار سهام حاکم شده است.

وی با اشاره به افزایش زیان سهامداران گفت: طی دو سال گذشته زیان سهامداران جبران نشده و بلکه زیان برخی از سهامداران بیشتر شده است. در این روند فرسایشی باید با تزریق نقدینگی بازار سرمایه را احیا کرد، متاسفانه بورس به اغما رفته و برای احیا نیاز به یک شوک بزرگ دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در بلند مدت ریسک‌های سیستماتک بازار به وسیله مذاکرات نتیجه‌بخش کاهش می‌یابد. اما در بازاری که نقدینگی وجود ندارد سهامداران چه چیزی را می‌خواهند بخرند؟

فلاح در نهایت گفت: مهم‌ترین نیاز بورس در حال حاضر نقدینگی است و با تزریق نقدینگی روند تغییر می‌کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا