اقتصادی

تاثیر کرونا بر خرده فروشی کفش در اروپا

تاثیر کرونا بر خرده فروشی کفش در اروپا متفاوت است و با نزدیک شدن به اواسط سال ۲۰۲۱ و دومین سال شیوع ویروس کرونا در جهان، کشورها به دنبال تسریع در روند واکسیناسیون هستند تا هرچه زودتر شرایط اقتصادی به حالت پیشین بازگردد.

به گزارش روند بازار به نقل از اخبار صنعت چرم و کفش، اتحادیه اروپا قصد دارد تا پایان تابستان سال جاری میلادی، ۷۰ درصد از جمعیت خود را واکسینه کند. رئیس جمهور آمریکا  نیز برنامه هایی را برای واکسینه کردن ۷۰  درصد از بزرگسالان آمریکایی تا چهارم ژوئیه (تاریخی نمادین به عنوان روز استقلال این کشور) ارائه داده است. محققان سایت worldfootwear در آخرین گزارشات خود وضعیت بخش خرده فروشی کفش در برخی از بازارهای مهم جهان را ارزیابی و نتایج آن را منتشر کرده است.

فرانسه؛ فروش کفش در فضای آشفته

خرده فروشی های کفش در فرانسه در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی و در اوایل شیوع ویروس کرونا با تعطیلی عمومی مواجه شدند و میزان فروش آنها به شدت کاهش یافت. با فرارسیدن، وضعیت خرده فروشی های کفش اندکی بهبود یافت و با ورود به سال ۲۰۲۱، این روند به صورت صعودی و نزولی ادامه یافت.

مراکز آماری فرانسه اعلام کرده اند که به نظر می رسد تا زمانی که واکسیناسیون به صورت همگانی انجام نشود، فراز و نشیب های خرده فروشی کفش همچنان ادامه خواهد داشت. البته این نگرانی در میان فعالان صنعت کفش وجود دارد که با توجه به کاهش میزان فروش خرده فروشی های کفش در فرانسه در سال ۲۰۲۰ و در ماه های ابتدایی شیوع کرونا، چگونه می توان به بهبود اوضاع تا پایان سال ۲۰۲۱ که جهش های مختلف کرونا در جهان پدیدار شده امیدوار بود؟

آلمان؛ موفق ترین کشور در خرده فروشی

آلمان از جمله کشورهایی است که کمترین میزان آسیب را از گسترش ویروس کرونا در بخش خرده فروشی کفش متحمل شد. به عبارت دیگر پس از ضربه اولیه ای که در ماه های اول سال ۲۰۲۰ ، تأثیر همه گیری در خرده فروشی های آلمان گذاشت، در ادامه به سرعت کنترل شد. در دو ماه آخر سال ۲۰۲۰ روند فروش خرده فروشی ها به سرعت تغییر کرد  و فروش آنلاین توانست افت فروش فیزیکی را جبران کند.

ژاپن: خیلی زود است که از خرده فروشی هیجان زده شوم

خرده فروشی های کفش در ژاپن پس از یک سال عملکرد ضعیف اکنون توانسته اند میزان فروش خود را  در ماه مارس ۲۰۲۱ به ارقام مدت مشابه سال قبل برسانند. با این وجود وارد کنندگان کفش و ملزومات آن هنوز اقدامی برای واردات انجام نداده اند. با توجه به اینکه طرح واکیسیناسیون همگانی در ژاپن از سایر کشورهای توسعه یافته عقب تر است لذا هنوز وضعیت بازار خرده فروشان کفش نوسان دارد به خصوص با گسترش وضعیت اضطراری و شیوع موج های جدید کرونا، وضعیت خرده فروشی ها شکننده تر از گذشته می شود.

اسپانیا: کاهش شدید فروش کفش

برآوردها از شاخص فروش خرده فروشی در اسپانیا نشان از وضعیت نامطلوب فروش خرده فروشان دارد تا جایی که  میزان فروش این بخش از سطح قبل از همه گیری نیز کمتر شده است. آمارها گویای آن است که به محض شروع موج جدیدی از ویروس کرونا میزان فروش خرده فروش های کفش، به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند. در این میان اما فروش آنلاین و اینترنتی کفش از سپتامبر سال ۲۰۲۰ توانسته بخشی از نیاز متقاضیان راتامین کند . کارشاناسان معتقدند که این روش فروش فرصتی برای جبران برخی ضررهای ناشی از تعطیلی خرده فروشی ها است.

منبع:worldfootwear

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا