اقتصادی

تبانی در زمین زعفران

شورای ملی زعفران در مهرماه قیمت مصوب برای این محصول را تعیین کرد اما نه تنها این مصوبه اجرا نمی‌شود بلکه این روزها صحبت از تبانی در زمین زعفران است.

روند بازار – فصل برداشت زعفران از راه رسیده و هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت نسبت به سال‌های گذشته با آزادسازی قیمت برخی از اقلام خوراکی مردم و بالا رفتن هزینه‌های تولیدکنندگان توسط دولت و تغییر قیمت‌ها افزایش یافته و از ارز ۴ هزارتومانی به ارز نیمایی بالای ۲۰ هزار تومان رسیده است.

البته این افزایش قیمت نه‌تنها تغییر چندانی در قیمت زعفران نداشته بلکه نسبت به قبل گاهاً کمتر شده و برخی از کشاورزان مدعی فروش هر کیلو زعفران به قیمت ۴ میلیون تومان در ابتدای سال شده‌اند.

یکی از زعفران کاران تربت‌حیدریه گفت: دلالان، کشاورزان را بیچاره کردند چراکه تا ۱۰ روز پیش هر کیلو گل زعفران تا ۳۰۰ هزارتومان معامله شد ولی همان گل این روزها کیلویی ۵۰ هزار تومان با هزار منت به فروش می‌رسد.

تربتی با بیان اینکه قیمت نگین زعفران تا کیلویی ۲۴ میلیون تومان بالا رفت ولی الان زیر ۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود، اظهار کرد: اصلاً نظارت با کجاست، چرا مسئولان به داد کشاورزان و تولیدکنندگان نمی‌رسند؟

ترند طلای سرخ در توئیتر

پس از سخنان رهبری در دیدار تصویری دوم شهریورماه ۹۹ با هیئت دولت و تأکید ایشان مبنی بر عدم خام فروشی محصول زعفران برای حفظ زنجیره ارزش افزوده در داخل کشور، نیروهای انقلابی و جوانان در حمایت از تولید ملی، دهم مهرماه امسال با ترند طلای سرخ در توئیتر در حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان وارد میدان شدند و توجه بسیاری از مسئولان را به این موضوع جلب کردند. و در ادامه این حرکت و با اعتراضات گسترده کشاورزان به قیمت پایین خرید زعفران و فشار رسانه‌ای، شورای ملی زعفران برای اولین بار در مهرماه ۹۹ برای زعفران قیمت تعیین کرد.

در این جلسه که با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس، نماینده دولت و اعضای شورای ملی زعفران، برخی از مسئولان کشوری و تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران تشکیل شد، قیمت هر کیلو گل زعفران حداقل ۱۵۰ هزار تومان تعیین و امضا شد. همچنین قیمت خرید هر کیلوگرم زعفران پوشال حداقل ۱۶ میلیون تومان و هر کیلوگرم زعفران نگین حداقل ۲۰ میلیون تومان اعلام شد. اعضای شورای ملی زعفران، اتحادیه صادرکنندگان زعفران و حاضران در این نشست متعهد شدند تا به این کف قیمت عمل کنند.

در ادامه حمایت‌ها از زعفران کاران، محسن زنگنه، نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه ولات نیز بیان کرد: توافق نهایی در خصوص تأمین اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای خرید زعفران کشاورزان انجام شده است.

وی همچنین بیان کرد: بر اساس این تفاهم بانک کشاورزی تا ۵۰۰ میلیارد و بانک‌های توسعه تعاون و ملت هر یک ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۵ درصد در اختیار صادرکنندگان، خریداران عمده گل و خریداران عمده زعفران قرار می‌دهند. در مقابل، دریافت‌کنندگان تسهیلات تعهد می‌نمایند تا گل و زعفران را با کف قیمت مصوب از زعفران کار خریداری نمایند. این مبلغ حداقل دو برابر قیمت فعلی زعفران در بازار است که در جلسات هفته آینده تعیین خواهد شد.

افزایش قیمت در مهرماه برای فروش زعفران‌های سال قبل بود!

بعد از وعده‌های مکرر مسئولان در حمایت از کشاورزان در آبان ماه، به سراغ کشاورزان تولیدکننده زعفران رفتیم؛ رجبعلی بلقان‌آبادی از زعفران کاران شهرستان خوشاب گفت: قیمت پایین زعفران بعد از اعتراضات فراوان و تصویب مسئولان فقط برای دو روز بالا رفت تا ۶۰ تن زعفران‌های خریداری‌شده از سال قبل را به قیمت ۲۰ میلیون تومان به فروش برسانند و مجدداً قیمت‌ها با سقوط آزاد به زیر ۱۰ میلیون تومان سقوط کرد.

وی با اظهار اینکه برخی مدعی هستند دلالان قیمت‌ها را پایین آوردند، با رد این موضوع افزود: دولت مدعی حمایت از کشاورزان و پرداخت وام به زعفران کاران است در حالی که وقتی به جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب مراجعه کردیم، گفتند که بخشنامه و دستورالعملی در این رابطه نداریم. برخی از همکاران که در سمت تربت‌حیدریه درخواست وام داشتند، با این پاسخ که «هیچ بودجه‌ای برای پرداخت وام نداریم»، مواجه شده‌اند.

بلقان‌آبادی با اظهار اینکه قیمت زعفران در کشورهای خارجی به دلیل بالا رفتن نرخ دلار به‌شدت افزایش یافته ولی به کشاورز از این سود میلیونی یک ریال نیز پرداخت نمی‌شود، افزود: در حالی که فصل برداشت زعفران از راه رسیده، هنوز شرکت‌های تعاونی قیمت خرید زعفران را اعلام نکرده‌اند.

قیمت_زعفران

هزینه‌های سرسام‌آور کشت کمر کشاورز را شکسته است

یکی دیگر از زعفران کاران با بیان اینکه هزینه‌های سرسام‌آور کشت از جمله سم و کود و آب تا مزد شخم و کارگر جمع و پاک کردن کمر کشاورز را شکسته است، گفت: آیا خدا راضی است که من کشاورز یک سال چشمم به آسمان باشد تا باران بیاید ولی الان خودم دعا کنم که باران نیاید تا بتوانم برای جمع‌کردن محصول کارگر پیدا کنم؟

سال گذشته، برای خرید تضمینی زعفران ما را به تعاون روستایی حواله دادند ولی تا همین دو ماه پیش هزینه پارسال تسویه نشده بود!

وی از مسئولان خواست تا در این گرانی‌ها حداقل دست دلال را از بازار زعفران کوتاه کنند و ادامه داد: سال گذشته، برای خرید تضمینی زعفران ما را به تعاون روستایی حواله دادند ولی تا همین دو ماه پیش هزینه پارسال تسویه نشده بود!

این زعفرانی کار بیان کرد: امسال با صحبت‌های نماینده تربت امیدوار شدیم که بخشنامه امضا شده و کف نرخ گل ۱۵۰ تومان، پوشال ۱۶ و نگین ۲۰ میلیون است ولی بعد از چند روز و مصوب در جلسه الان این قیمت‌های سقوط کرده و کسی با این قیمت فروش ندارد.

سود زعفران ایران در جیب کشورهای دیگر

یکی از کارشناسان حوزه زعفران نیز گفت: دلالان، زعفران ایران را به قیمت مفت از چنگ کشاورزان درمی‌آورند و به نام زعفران افغانستان، ترکیه و کشورهای دیگر با قیمت‌های چند ده میلیونی به نام خودشان به فروش می‌رسانند، در حالی که تمام زحمات را کشاورزان ایرانی کشیده‌اند ولی سود آن را کشورهای دیگر به یغما می‌برند و کشاورز ایرانی هیچ نصیب و بهره‌ای از این سود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات حوزه فروش زعفران توسط تاجران ایرانی، مشکل بازگشت پول است، افزود: به دلیل تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا بسیاری از کشورها از ترس آمریکا ارتباطات تجاری با ایران را کم کرده‌اند و تاجران ایرانی نیز کمتر رغبت دارند مستقیم وارد این حوزه شوند.

انحصاری بودن زعفران و تبانی در بازار

بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی که در جلسه تعیین قیمت زعفران نیز حضور داشته است، با تأکید بر اینکه مشکل زعفران حل نشده و همچنان باقی است، گفت: یکی از مشکلات خرید و فروش زعفران، انحصاری بودن آن در کشور است به نحوی که صادرات آن در دست شش یا هفت نفر است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه این انحصار باید برداشته شود، اظهار کرد: برخی مدعی هستند با تبانی توسط این افراد قیمت زعفران در کل کشور پایین نگه داشته می‌شود.

تاکنون علی‌رغم وعده‌های مسئولان مشکل زعفران کاران پابرجاست و وعده‌های مسئولان دولتی و بخش خصوصی به سرانجام نرسیده است

نماینده مردم سبزوار در مجلس بیان کرد: در جلسه‌ای که با حضور مسئولان جهاد کشاورزی، نماینده دولت، نماینده بخش خصوصی و نمایندگان مجلس برگزار شد، قرار شد این انحصار شکسته و فضای آزاد رقابتی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: تاکنون علی‌رغم وعده‌های مسئولان مشکل زعفران کاران پابرجاست و وعده‌های مسئولان دولتی و بخش خصوصی به سرانجام نرسیده است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به یکی دیگر از علل کاهش قیمت زعفران اضافه کرد: برخی از مسئولان دولتی مدعی هستند در ایران بیشتر از نیاز جهان زعفران کشت شده و متقاضی خرید آن کم هست که باید این موضوع به‌درستی بررسی شود.

مهدی ناصری مقدم، مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی امروز از خرید حمایتی زعفران از تولیدکنندگان خبر داده است.

حال باید دید این وعده محقق می‌شود یا خیر زیرا ضربه وعده‌های بی‌فرجام مسئولان و عدم حمایت‌ها را تولیدکنندگان و کشاورزان زحمت کشی می‌خورند که در سرما و گرما برای خودکفایی کشور در حال تولید و کسب آبرو برای ایران اسلامی هستند. نسبت به سال‌های گذشته قیمت کود کشاورزی پنج برابر شده و قیمت بسیاری دیگر از تجهیزات و هزینه‌های کارگری چند صد درصد رشد داشته ولی قیمت زعفران از کشاورز در فصل برداشت همچنان پایین است و هزینه‌های اولیه کشاورز نیز تأمین نمی‌شود.

همچنین با توجه به اظهارات نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی اگر تبانی درباره کاهش قیمت زعفران در کشور وجود دارد چرا مسئولان و ناظران اصلی سکوت کرده‌اند و هیچ عکس‌العملی از خودشان نشان نمی‌دهند و نمی‌گویند چرا در عرض چند روز قیمت زعفران از ۲۰ میلیون تومان مصوب شده به زیر ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر 

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا