اقتصادی

تبصره ماده ۱۰۰ و کمک به کسبه خرد

رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران است وی در تمام سال‌های گذشته پیگیر مسائل و مشکلات اصناف استان اصفهان بوده است. وی در بخشی از مصاحبه با ما به تغییر نگاه وزارت صمت نسبت به تولیدات صنفی خبر داده و گفته است که این وزارت‌خانه خلاف گذشته، دیگر تولیدات صنفی را تنها معطوف به تامین نیاز داخلی نمی‌داند و بلکه نسبت به آن نگاه صادراتی دارد.

آ‌ن‌چه در ادامه می‌خوانید شرح گفت و گوی خبرنگار روند بازار با رسول جهانگیری است:

رسول جهانگیری در رابطه به تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب و تعداد اتحادیه‌ها در اصفهان می‌گوید: اصفهان حدود ۲۲۰هزار واحد صنفی دارای پروانه دارد و معمولا ۱۰درصد واحدها پروانه کسب ندارند که یا جابجایی داشته‌اند و یا تازه تاسیس هستند و هنور پروانه کسب دریافت نکرده‌اند.

وی در مورد حل مشکلات اصناف استان به عنوان رئیس اتاق اصناف اصفهان می‌گوید: اتاق اصناف هماهنگ‌کننده‌ای میان اعضای اتحادیه‌ها و نهادهایی از جمله دستگاه‌های دولتی از جمله تعزیرات حکومتی، سازمان صمت، فرمانداری و غیره است و مطالبات آن‌ها را پیگیری می‌کند. به طوری‌که نماینده اصناف در کارگروه‌های مختلف عضویت دارد و در حالی که معمولا به همراه رئیس اتحادیه‌ها در این جلسات حضور می‌یابد، به نمایندگی از هر صنف در جهت رفع مشکلات ایشان فعال است.
رئیس اتاق اصناف اصفهان در مورد استفاده از وام‌های دولتی برای کسب و کارهای آسیب دیده در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: در استان اصفهان به دو دلیل از وام‌ها چندان استقبال نشد؛ نخست این‌که شرایط سختی در سامانه قائل شده بودند. از سوی دیگر این وام‌ها جذابیتی برای اصناف نداشت. چون کاسب ما فروش پایان سال خود را از دست داده و فضای کسب و کار هنوز رونق نگرفته است. به هرحال کاسب باید درآمد داشته باشد تا بتواند حتی وام‌های کم‌بهره را پرداخت کند.
وی در ادامه می‌افزاید: در این چند سالی که در خدمت اصناف اصفهان بوده و به عنوان عضو هیات رئیسه اتاق ایران در خدمت تمامی اصناف کشور بوده‌ام، سعی کردم مباحث مالیاتی را دنبال کنم. خوشبختانه طی ۳سال گذشته یک توافق مالیاتی به نام «تبصره ماده ۱۰۰» داشتیم که این توافق‌نامه به کسبه خرد کمک کرد.
در حقیقت به واسطه این توافق مالیاتی دستورالعملی صادر شد و تمامی مودیان صنفی اعم از گروه سوم و دوم اگر میزان‌فروشی زیر سقف تعین شده داشتند، می‌توانستند بنابر تبصره ماده ۱۰۰ نسبت به تعیین مالیات خود اقدام کنند. این توافق بر اساس پیگیری‌ اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها و در نهایت اتاق اصناف ایران حاصل شد.
رسول جهانگیری در مورد حضورش در اتاق اصناف ایران می‌گوید: من قبلا هم نماینده اصفهان در اتاق اصناف ایران بودم و بعد از حضورم در شورای شهر دیگر در اتاق ایران حضور نیافتم. در این دوره نیز به دلیل پیش‌زمینه قبلی که داشتم بعد از انتخاب شدن به عنوان رئیس اتاق اصناف اصفهان به صورت اتوماتیک وارد هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران شدم (اشاره به ۱۴۱عضو هیات نماینده اتاق اصناف ایران که همه روسای اتاق‌ها و تعدادی دیگر، عضو آن هستند). در انتخابات هیات رئیسه، شش نفر انتخاب شدیم و با هم‌افزایی که داشتیم توانستیم همگی در هیات رئیسه اتاق اصناف ایران حضور داشته باشیم. امروز هر کدام از ما وظیفه خود می‌دانیم که به عنوان نماینده یک کلان‌شهر، بتوانیم مسائل را به صورت ملی مطرح کنیم.
توافق مالیاتی انجام شده، یکی از بزرگ‌ترین اقداماتی بود که به بار نشست. علاوه بر آن، هم عرض قرار گرفتن واحدهای تولیدی صنفی با صنایع بزرگ نتیجه پیگیری‌های اصناف سراسر کشور و در نهایت اتاق اصناف ایران است که حرکت بزرگی محسوب می‌شود. در حال حاضر هم پیگیر سایر مطالبات اصناف هستیم و در جلسات مشترک کشوری با دیگر نهادها، این مطالبات را به جد مطرح می‌کنیم.
وی درمورد کارهای انجام شده توسط اتاق اصناف در راستای صادرات اظهار می‌دارد: همان‌طور که می‌دانید ظرفیت‌های صادراتی هر استان متفاوت است و اگر تولیدات کارگاهی که در بیشتر نقاط کشور در حال انجام است مدیریت شده و تولید خوشه‌ای شود، می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم. به‌هرحال ما معتقدیم دولت باید به این ظرفیت‌های فردی و بخش‌خصوصی توجه داشته باشد و از آن استفاده کند و در افزایش کارگاه‌های تولیدی صنفی ما را یاری دهد.
اگر بتوانیم واحدهای صنفی تولیدی را ۱۰هزار واحد افزایش بدهیم که تولیداتشان به اندازه ۱۰کارخانه صنعتی باشد قطعا این ظرفیت می‌تواند در بحث ایجاد اشتغال موثر و جهش تولید را تحقق ببخشد. جالب است بدانید در گذشته دیدگاه وزارت‌ صمت به تولیدات کارگاه‌های تولیدی صنفی، تنها معطوف به تامین نیاز و مصرف داخلی بود. اما به تدریج با مصوبه‌ای که وزارت صمت اعلام کرد به سمت و سویی می‌رویم که بحث‌های تولید خوشه‌ای و صنفی‌ از مزایای صنایع بزرگ برخوردار باشند. اگر ما بتوانیم تولید خوشه‌ای را توسعه دهیم، تولیدات صنفی انبوه، ظرفیت صادراتی پیدا می‌کند.
رسول جهانگیری در پایان می‌افزاید: یکی از دلایل آرامشی که در حال حاضر بر اصناف اصفهان حاکم است، رابطه خوبی است که روسای اتحادیه‌ها با اتاق اصناف اصفهان دارند؛ این رویه باعث همدلی و همکاری شده است. با اتحادیه کفاشان نیز رابطه خوبی داریم و امسال در بحران کرونا هم‌یاری‌ خاصی از سوی همه اتحادیه‌ها دریافت کردیم که این نشان‌دهنده تعامل خوب این تشکل‌ها با ما است.

خبرنگار: بهروز مجیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا