اجتماعی

تب گوجه‌فرنگی چیست؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی درباره بیماری تب گوجه‌فرنگی که گفته می‌شود اخیرا در هند بروز و شیوع یافته، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «این بیماری نه آنفلوآنزاست و نه ربطی به گوجه‌فرنگی دارد.

به گزارش روند بازار به نقل از مشرق، دکتر حمید عمادی درباره بیماری تب گوجه‌فرنگی‌ گفت: «اینگونه نبوده است که از قبل چنین بیماری وجود داشته باشد و به نظر می‌رسد حتی انتخاب نام بیماری و عبارت اطلاق‌شده به آن، محلی باشد. در مقاله مجله لنست ذکر شده که در هندوستان یک بیماری شایع شده است که اصطلاحا به آن آنفلوآنزا یا تب گوجه‌فرنگی می‌گویند و برای آن علائم غیراختصاصی شرح داده است.»

او درباره علایم این بیماری‌ توضیح داد: «علایم شامل تب، بدن‌درد، درد مفاصل و ضایعات تاولی روی پوست بدن است. این بیماری عمدتا کودکان یک تا پنج سال را درگیر می‌کند و افراد بزرگسال در صورتی که دچار ضعف سیستم ایمنی باشند، به این بیماری مبتلا می‌شوند.»

عمادی تاکید کرد: «نکته مهم این است که این بیماری نه آنفلوآنزاست و نه ربطی به گوجه‌فرنگی دارد. در واقع از این جهت که کودک دچار قرمزی پوست شده و تاول‌هایی روی بدنش ظاهر می‌شود، مردم محلی نام تب گوجه‌فرنگی را روی آن گذاشته‌اند و چنین بیماری از قبل به این شکل وجود نداشته است. بعید است این بیماری ویروس جدیدی هم باشد، به این دلیل که در هندوستان بیماری‌هایی با چنین علایمی از قبل هم وجود داشته است. به نظر می‌رسد بیماری که در حال حاضر با اسم تب گوجه‌فرنگی شناخته شده است،‌ شاخه‌ای از گروه خانواده انتروویروس‌ها باشد که الان بیماری «دست،‌ پا و دهان» ایجاد می‌کند.»

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره راه‌های افتراق تب گوجه‌فرنگی از آبله میمونی نیز گفت: «از نظر بالینی ممکن است دو بیماری مشابه یکدیگر باشند، اما با توجه به اینکه آبله میمونی کیت تشخیصی دارد، اگر بیماری با علایم پوستی مشابه آنچه گفته شد به ما مراجعه کند، در تشخیص افتراقی باید آبله مرغان،‌ آبله میمونی، بیماری دست‌، پا و دهان و… باشد. با در دسترس بودن کیت تشخیصی بیماری‌های ذکر شده کار تشخیص انجام می‌شود و اگر همه این موارد رد شد آن وقت می‌توان به تشخیص تب گوجه‌فرنگی رسید.»

منبع:شهروند

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا