اقتصادی

تجارت ۶ میلیارد دلاری ایران و روسیه در سال

معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: حجم تجارت دوجانبه ایران و روسیه در سال ۲۰۲۲ رکوردی تازه‌ ثبت کرد و به سالانه ۶ میلیارد دلار رسید.

به گزارش روند بازار، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، در حاشیه هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حجم تجارت دوجانبه ایران و روسیه در سال ۲۰۲۲ رکوردی تازه‌ ثبت کرد و به سالانه ۶ میلیارد دلار رسید؛ از طرف روسیه حجم تجاری ۲.۳ میلیارد بوده و ایران نیز حدود ۲.۱ میلیارد دلار محصولات به روسیه صادر کرده است.

وی به توسعه گردشگری و خدمات گردشگری بین دو کشور اشاره کرد و افزود: در این زمینه موانع برداشته می‌شود.

معاون نخست‌وزیر روسیه ادامه داد: توسعه ظرفیت در حوزه انرژی و در عین حال همکاری در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی و خدمات وجود دارد، در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور بررسی کردیم که حجم این مبادلات می‌تواند افزایش یابد. 

نواک تصریح کرد: همکاری‌های مستقیم بین دو کشور بیشتر شده و تلاش بر این است میان شوراهای تجاری سازوکارها و زیرساخت‌های لازم ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه موانع بانکی بین دو کشور نیز در حال حل‌وفصل هستند،‌ گفت: سازوکارهای مهمی برای تبادل مالی تبیین شده است.

معاون نخست‌وزیر روسیه با تأکید بر توجه به استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها و فناوری‌های پیشرفته افزود: مسائل پیشین باید ادامه یابد و در کنار آن توجه به فناوری‌های دانش‌بنیان و پیشرفته مورد توجه باشد؛ به ویژه فناوری‌های های‌تک (پیشرفته و سطح بالا) و تولیدات نو ظرفیت زیادی برای همکاری دارد. 

نواک ادامه داد: موافقت‌نامه بین شرکت‌های نامی روسیه برای تولید قطعات و ماشین‌آلات امضا شده و همه این نوسازی تجهیزات در میدان‌های نفتی نیازمند فناوری‌های دانش‌بنیان است، شرکت مپنا در این حوزه فعال و اکنون محصولات باکیفیتش مورد توجه شرکت‌های روس است.

وی تصریح کرد: در فناوری فضایی و داروها نیز اقدام‌های خوبی انجام شده است و این مسیر ادامه می‌یابد تا دو کشور در سطح جهانی مطرح شوند.

معاون نخست‌وزیر روسیه خاطرنشان کرد: از سفیران دو کشور قدردانی می‌کنم، ما هفتگی نشست‌هایی با سفیر ایران در روسیه داریم و پیگیری‌ها به نتیجه رسیده است. همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و سفیران دو کشور کار را در بالاترین سطح ممکن ادامه می‌دهند و نتیجه کار امروز را سال آینده خواهیم دید.

منبع
خبرگزاری تسنیم

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا