اقتصادیسیاسی

تحریم صادرات آهن، آلومینیوم، سرب و مس ایران

رئیس جمهور آمریکا طی دستوری اجرایی، صادرات محصولاتی نظیر آهن، استیل، آلومینیوم و مس ایران را تحت تحریم قرار داد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا طی دستوری اجرایی تحریم‌هایی را علیه بخش فلزات ایران از جمله آهن، استیل، آلومینیوم و مس اعمال کرد.

ترامپ در این دستور اجرایی اعلام کرد: «در راستای کاهش درآمدهای ایران از جمله درآمدهای ناشی از صادرات محصولاتی نظیر آهن، استیل، آلومینیوم و مس که ممکن است برای تامین مالی و حمایت از توسعه سلاح‌های کشتار جمعی، گروه‌ها و شبکه‌های تروریستی و توسعه نظامی استفاده شود، گام‌هایی اتخاذ شده است.»

این دستور اموال و منابع شخصیت‌هایی که توسط وزارت خزانه‌داری و در رایزنی با وزارت امور خارجه مشخص می‌شود مسدود می‌کند. که شامل این موارد است:

دستور ترامپ برای تحریم فلزات ایران

– فعالیت در بخش آهن، استیل، آلومینیوم و مس ایران یا شخصی که مالکیت یا کنترل یا پیشبرد نهادی را بر عهده دارد که در بخش مس، آلومینیوم، استیل و آهن ایران فعال است.

– از تاریخ صدور این دستور اجرایی، آگاهانه معامله بزرگی در فروش، تامین یا انتقال کالاها یا خدماتی فعال باشد که در ارتباط با بخش‌های آهن، استیل، آلومینیوم یا مس ایران است.

– از تاریخ صدور این دستور، معامله بزرگی برای خرید، دستیابی، فروش، انتقال یا بازاریابی آهن، محصولات آهن، آلومینیوم، محصولات آلومینیوم، استیل، محصولات استیل، مس یا محصولات مس ایران انجام داده باشد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین هشدار داده که ایران می‌تواند انتظار اقدامات بیشتری را علیه خود داشته باشد مگر آنکه رویکرد خود را به صورت بنیادی تغییر دهد.

ترامپ در بیانیه خود درباره تحریم‌های جدید بار دیگر از توافق هسته‌ای که در دوران اوباما حاصل شد انتقاد کرد و مدعی شد: تحت توافق هسته‌ای، ایران برای حمایت و فعالیت در شبکه‌های تروریستی، توسعه توان موشکی خود، برانگیختن درگیری‌های منطقه‌ای و بازداشت ناعادلانه شهروندان آمریکایی آزاد بود.

وی در ادامه سخنانش مدعی شد: به دلیل اقدام ما، اقتصاد ایران به سوی رکود بی سابقه پیش رفته و درآمدهای دولت کاهش یافته و تورم از کنترل خارج شده است.

واشنگتن به شرکت‌های خارجی فعال در صنعت فلزات ایران ۹۰ روز مهلت داد

وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد پنجشنبه اعلام کرد که پس از دستور اجرایی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، به شرکت‌های خارجی که دارای داد و سند با صنعت فلزات ایران هستند ۹۰ روز مهلت می‌دهد تا به فعالیت خود در ایران پایان دهند.

این دستور اجرایی در حالی صادر می‌شود که صبح امروز (چهارشنبه)‌ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ بود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا