کسب و کار

تحصیل در مدارس کانادا

کانادا کشوری پهناور در قاره آمریکای شمالی میباشد . کشور کانادا با جمعیت ۳۷ میلیون نفر از کشورهای مهاجر پذیر است. این کشور جزء کشور های دوزبانه است که زبان انگلیسی و فرانسوی در آن رایج است، به همن جهت پذیرش مدارس  نیز به هردو زبان فرانسوی و انگلیسی امکان پذیر است و پذیرش دانش آموزان بین الملل نیز از سال اول تا دوازدهم در این کشور قابل اقدام است. بطور کلی تحصیل در مدارس  کانادا و پذیر برای مدارس ۲بار در سال انجام میشود در ماه های سپتامبر و ژانویه پذیرش گرفته میشود . سیستم آموزشی کشور کانادا مانند ایران ۱۲ ساله است، دانش آموزان از ۶ سال  تا ۱۸ سال موظف به تحصیل در مدارس که شامل دبستان و دبیرستان میباشد ، هستند.

به طور کلی برای تحصیل در کانادا باید بدانید که دوران دبستان ۸ ساله میباشد و دوره دبیرستان ۴ ساله می باشد، دوره دبستان از ۵ ، ۶ سالگی شروع و در سن ۱۳ ، ۱۴ سالگی تمام می شود و سال های تحصیلی معمولا از سپتامبر هر سال شروع میشود و در ژوئن سال بعد پایان سال تحصیلی است . در دوره دبیرستان از سن ۱۴ ، ۱۵ سالگی تا سن ۱۸ سالگی است که  همان کلاس نهم تا دوازدهم محسوب میشود . در این مقاله موسسه مهاجرتی رجبی با بیش از یک دهه تجربه در زمینه های مهاجرتی  به بررسی مدارس کانادا و انواع آن و تحصیل در مدارس کانادا میپردازد.

انواع مدارس در کانادا

در کانادا نیز همانند بسیاری از کشور ها که مدارس به چند دسته تقسیم میشوند ، مدارس انواع متفاوتی دارد که هر کدام از این مدارس شرایط خاص مربوط به خود را دارند . مدارس در کشور کاندا به ۳دسته تقسیم میشود : مدارس دولتی کانادا ، مدارس خصوصی کانادا ، مدارس شبانه روزی و بین الملل در کانادا.

با شناخت دقیق مدارس در کانادا و ارائه خدماتی که هر کدام با دیگری متفاوت است متقاضی میتواند تصمیم بگیرد برای کدام مدرسه درخواست پذیرش دهد و پروسه مهاجرت به کانادا را شروع نماید.

در اینجا لازم به ذکر است دانش آموزان ایرانی برای پذیرش مدارس در کشور کانادا تنها قادر به درخواست پذیرش برای مدارس بین الملل و شبانه روزی هستند از این جهت که دانش آموز بین الملل محسوب میشوند مگر این شهروند کشور کانادا باشند شرایط متفاوت است . انواع مدارس در کانادا در زیر مورد بررسی قرار میدهیم.

  • مدارس دولتی در کانادا         

مدارس دولتی کانادا ، مدارس استانی هستند که اداره این مدارس وظیفه  فدرال هر استان می باشد . بالاترین درصد مدارس در کانادا ،  مدارس دولتی هستند که مختص شهروندان کانادا و افراد که تبعه این کشور شدند واقامت دائم این کشور را دارند ، میباشد ضمن اینکه هزینه مدارس دولتی رایگان است . لازم به ذکر است برخی از مدارس دولتی در کانادا براساس برنامه های متفرقه ای که مختص هر مدرسه است ممکن است هزینه ای دریافت کنند . بطور کلی برنامه های مدارس در کشور کانادا به استان محص تحصیل وابسته است.

  • مدارس خصوصی کانادا

مدارس خوصی در کانادا  تحت نظر بخش خصوصی کشور کانادا می باشد و بطور کلی اداره این مدارس به عهده بخش خصوصی است . بطور کلی مدارس خصوصی در کشور کانادا نسبت به مدارس دولتی سختگیرانه تر عمل میکنند از این نظر که برنامه تحصیلی و فعالیت مدراس خصوصی کاملا متفاوت است و رقابت بین دانش آموزان در مدارس خصوصی بیشتر است ، علاوه براین در مدارس خصوصی در کانادا همزمان با تحصیل در زمینه های موسیقی ، ورزشی ، هنر و…. نیز فعالیت میکنند . این مدارس از نظر هزینه هزینه های بالاتری را در یافت میکنند البته لازم به ذکر است که از نظر کیفیت آموزشی نیز در سطح بالاتری هستند .

  • مدارس شبانه روزی در کانادا

مدارس شبانه روزی در کانادا  امکانات و خدمات متفاوت تری نسبت به مدارس دولتی و خصوصی  ارائه میدهند.

بطور کلی مدارس شبانه روزی در کانادا علاوه بر زمینه آموزشی در اقامت دانش آموزان  نیز خدمات ارائه میدهند از همین نظر از نظر هزینه مدارس نسبت به مدارس خصوصی هزینه ها متفاوت هستند . بطور کلی حتی اگر دانش آموز مقیم کشور کانادا باشد روز های آخر هفته را میتوانند با خانواده بگذرانند . مدارس شبانه روزی در کانادا به طور تقریبی از محدود سنی ۱۳ ساله امکان پذیرش را دارند . این مدارس در کانادا در سطح استاندارد آموزش های بین الملل قرار دارند .

  • مدارس ایرانی در کانادا

مدارس ایرانی در کانادا بیشتر در شهر های معروف کانادا مثل ونکوور و تورنتو قابل پذیرش هستند و این به تنهایی یک امتیاز مثبت برای والدینی که ترجیح میدهند فرزندشان با سیستم آموزشی پیشرفته کشور کانادا در مدارس فارسی زبان به تحصیل بپردازند ، می باشد . در بعضی از مدارس ایرانی در کانادا شرایط تحصیل مطابق ایران است اما اینکه در برخی از شهرها سیستم مدارس ایرانی بسته به برنامه درسی آن ایالت می باشد . در این مدارس دانش آموزان از نظر سطح زبانی و تسلط و مهارت زبان نیز فرا گیری های لازم را آموزش میبینند.

مدارس کانادا

ویزای همراه برای پذیرش مدارس کانادا

دانش آموزانی که  متقاضی پذیرش در مدارس کانادا هستند و قصد تحصیل در مدارس کانادا را دارند ، میتوانند یکی از والدین را به عنوان همراه معرفی کنند . این نوع تایپ ویزا را ویزای گاردین مینامند که والد به همراه دانش آموز وارد کشور کانادا میشود .بطور کلی این نوع تایپ ویزا تنها برای فرزندان زیر ۱۸ سال قابل اقدام است که به والد و یا سرپرست قانونی فرد متقاضی تعلق میگیرد . ویزای همراه یا ویزای گاردین برای مدارس کانادا این قابلیت را به والدین میدهد که تا زمانی که فرد در مدارس کانادا مشغول به تحصیل است والد شخص میتواند او را همراهی کند . لازم به ذکر است شخصی که با ویزای گاردین به عنوان والد دانش آموز وارد کشور کانادا میشود اجازه کار و حتی تحصیل را نیز ندارد و فقط صرفا گاردین دانش آموز محسوب میشود . مورد قابل توجه در باره ی ویزای همراه یا ویزای گاردین شیپ کشور کانادا این است که این ویزا فقط به یکی از والدین تعلق میگیرد پس امکان دریافت ویزای دانش آموزی برای پدر و مادر وجود ندارد . کشور کانادا نیز مانند کشورهای اروپایی نیازمند ارائه تمکن مالی است ، متقابلا اگر والد  تمکن مالی بالاتری را ارائه دهد شانس ویزا برای این کشور نیز بالاتر میرود اما هزینه ای که اخیرا برای ارائه تمکن مالی از طریق پذیرش مدارس درکانادا و اخذ ویزای همراه در نظر گرفته شده است مبلغی در حدود ۳۵ تا ۴۵ هزار دلار کانادا برای یک سال است.

شرایط تحطیل در کانادا

شرایط تحصیل در مدارس کانادا

با توجه به شرایط پذیرش مدارس در کشور کانادا ، دانش آموزان  برای  تحصیل در این کشور میتوانند برای پذیرش در مدارس شبانه روزی اقدام کنند و در این پروسه یا یکی از والدین به عنوان قیم باید با دانش آموز همراه شود یا تحت نظارت فردی که در کانادا شهروند است یا تبعه آن کشور است ، باشد و اصطلاحا به فرد قیم شهروند کانادا  “کاستودین ” میگویند . برای پذیرش مدارس در کشور کانادا دانش آموز نیاز به ارائه مدرک زبان ندارد و مدارس خود کلاس های زبان را برای دانش آموزان بین الملل بر گذار میکنند . برخی از افراد در نظر دارند که تحصیل در مدارس کانادا رایگان است اما از آنجایی که با اقدام برای مدارس کانادا دانش آموزان دانش آموز بین الملل محسوب میشوند ، مدارس شامل هزینه میشود مگر اینکه فرد در کشور کانادا اقامت دائم داشته باشد که با این شرایط هزینه ها کاهش می یابد . بطور کلی هزینه تحصیل در مدارس کانادا سالیانه حدودا بین ۱۲ تا ۱۸ هزار دلار کانادا تخمین زده شده که این هزینه با دریافت اقامت دائم والدین به مقدار چشم گیری کاهش پیدا میکند . مدارس کانادا معمولا سپتامبر هر سال شروع میشوند و هر مدرسه براساس شهر ، خدماتی که هر مدرسه ارئه میدهد ، خدمات رفاهی که تحت اختیار میگذارد و خدمات آموزشی متفائت است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا