بورس

رشد بورس دستوری است/ ادامه روند خنثی در هفته آینده؟

بازار سهام در اوایل هفته جاری در نتیجه سیگنال‌های مثبتی که توسط وزیر اقتصاد مخابره شد، رشد چشمگیری داشت. اما با توجه به ارزش پایین معاملات این وضعیت در ادامه هفته پایدار نماند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بازار سهام در اوایل هفته جاری و در نتیجه سیگنال‌های مثبتی که توسط وزیر اقتصاد مخابره شد رشد چشمگیری داشت. در اواسط هفته شاخص کل ۹ درصد نسبت به مدت مشابه هفته قبل رشد کرده بود و شاخص کانال ۱٫۴ میلیون را پس گرفت. اما با توجه به ارزش پایین معاملات این وضعیت پایدار نماند. در نهایت شاخص کل بورس در این هفته و در مقایسه با هفته گذشته ۲٫۸ درصد رشد داشت.

محمد خیری، کارشناس بازار سهام گفت: در این هفته شاهد حمایت‌های مقطعی در بازار سهام بودیم که با تصمیمات وزیر اقتصاد شروع شد. به نظر من این اخبار در نتیجه فشاری بود که از سمت بازار سرمایه به مسئولان وارد شده بود.

وی ادامه داد: برای مثال پالایش نفت بندرعباس یک روز صف خرید ۲۰۰ میلیون تومانی بود و فردا صفی وجود نداشت. این حمایت‌ها بیشتر دستوری و در جهت ساکت کردن مقطعی انتقادات است. این راهکار بازار نیست. مشکل بازار ما عدم وجود نقدینگی است.

این کارشناس بازار سهام عنوان کرد: از طرف دیگر بحث مذاکرات هم وجود دارد که اخبار عجیب و ضد و نقیضی از آن مخابره می‌شود. به هر حال حصول توافقات برای اقتصاد ما ضروری است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت بازار توجیه‌پذیر نیست و شرایط رکودی است. هرازگاهی اخباری منتشر می‌شود. اما به طور کلی شرایط مبهم است. اما این هفته با حمایت‌هایی که انجام شد بازار در کانال ۱٫۳ میلیون نگه داشتند. اگر حمایت دستوری صورت نگیرد وضعیت بازار در ابتدای هفته آینده هم به همین صورت است.

خیری افزود: در این میان شرایط در سهم‌های کوچک اندکی بهتر است و شاهد تحرکاتی هستیم و احتمالا در ادامه نیز با رشد اندک ادامه دهند. علاوه بر این برای شنبه در برخی از صنایع به صورت چرخشی حمایت خواهیم داشت.

این کارشناس خاطرنشان کرد: خارج از بازار سرمایه نیز فاکتورهای تاثیرگذاری از جمله مذاکرات برجام هست که باید تعیین تکلیف شود. به طور کلی با توجه به اینکه بورس نسبت به سایر بازارهای مالی با تاخیر به متغییرها واکنش نشان می‌دهد باید در ادامه دید وضعیت به چه صورت پیش می‌رود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا