بورس

سود بورسی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت/ کدام نمادها در روزهای آینده رشد می‌کنند؟

بورس در هفته جاری کمتر از یک درصد افت کرد و شاخص در سطح یک میلیون و ۲۸۲ واحدی باقی ماند. به گفته کارشناسان سرمایه‌گذاری بلند مدت در بورس می‌تواند سودده باشد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس این هفته در محدوده ۱٫۲ میلیونی باقی ماند. کارشناسان می‌گویند که نقدینگی مهم‌ترین نیاز بازار است.

شاخص هم‌وزن به محدوده ۳۲۵ هزار و ۲۸۳ واحد رسید. معامله‌گران نیز در بازار سرمایه ۲۹۶ هزار و ۵۹۳ معامله به ارزش ۲۴ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان انجام دادند.

در روز چهارشنبه شاخص فرابورس با افت یک واحدی به محدوده ۱۷ هزار و ۵۲۸ واحد رسید. تعداد معاملات فرابورس نیز به ۷۱۵ هزار و ۷۱۹ رسید.

امیر توپچی‌ پور، درباره روند معاملات بورس در روزهای گذشته، می‌گوید: بازار سرمایه در هفته جاری کاملاً بلاتکلیف بود و شاخص کل نیز روند متعادلی را تجربه کرد. کمبود نقدینگی همچنان به وضوح در بازار دیده می‌شود که این موضوع با کاهش ارزش معاملات نیز همراه بود. نقدینگی موجود در بازار، توان ایجاد روند صعودی در کلیت نمادها را ندارد و صرفاً شاهد رشد برخی از تک سهم‌ها هستیم.

وی توضیح می‌دهد: در کلیت بازار، اتفاق مثبتی به چشم نمی‌خورد و موضوعاتی از جمله نامشخص بودن تکلیف مذاکرات، آینده بورس را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. گروه‌های ریالی از یک سو و گروه‌های دلاری نیز از سوی دیگر، در انتظار رفع ابهامات هستند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: با وجود اخبار مثبت برجامی در روزهای گذشته، پیش‌بینی می‌شد که گروه‌های خودرویی و بانکی واکنش مثبتی به این خبرها داشته باشند که این اتفاق رخ نداد. بازار همچنان سرد، بی‌جان و بی‌روح است و نیاز به تزریق نقدینگی جدید دارد.

عدم واکنش بورس به اخبار

توپچی‌ پور اظهار می‌کند: در هفته جاری هم، نمادهای بزرگ بازار از جمله فولاد و فملی تحت کنترل حقوقی‌ها بودند، رشد یا افت چندانی را تجربه نکردند. این اتفاق در نمادهایی مانند شپنا نیز رخ داد و نمودار شاخص کل و یا برخی از نمادهای شاخص ساز مانند یک خط صاف است که نشان از رنج بودن بازار دارد. به نظر می‌رسد اگر سهامداری در طول روزهای گذشته، نگاهی به وضعیت بازار نکرده چیز خاصی را از دست نداده است.

وی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌شد که گروه پالایشی به افزایش قیمت نفت در روزهای گذشته واکنش مثبتی نشان بدهد که این اتفاق نیفتاد. نمادهای این گروه هم همانند سایر گروه‌ها در محدوده‌های صفر تابلو معامله شدند. با این حال، در گروه‌هایی از جمله پالایشی و خودرویی، به نظر می‌رسد که خریدهای بی سروصدایی انجام می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت می‌گوید: هرچقدر که بورس در مقطع فعلی کنترل شود، قطعاً می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت، اهداف بالاتری را هم داشته باشد. اگر سهامداران به پول نیاز ندارند، به نظر می‌رسد که نگهداری سهام در این مقطع با دید میان‌ مدت و بلند مدتی، بهترین استراتژی ممکن باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا