بورس

تحلیل روند هفتگی بورس / ارزش معاملات بورس کاهش یافت

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس روند نزولی به خود گرفت و کمی افت کرد، با این افت شاخص چقدر نقدینگی از بازار خارج شد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس چهارشنبه هفته اخیر روی عدد یک میلیون و ۴۴۲ هزار واحدی بود و این هفته به یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحدی رسید و افت کمتر ۰٫۲۱ درصدی را ثبت کرد. با وجود افت شاخص کل، شاخص هم‌وزن رشد ۰٫۸۹ درصدی را ثبت کرد و به محدوده ۴۱۱ هزار واحدی رسید. فرابورس نیز کاهش نامحسوسی داشت و با افت ۰٫۰۶ درصدی توانست وضعیت را نسبت به هفته اخیر تثبیت کند.

بررسی معاملات طی هفته اخیر نشان می‌دهد که شاخص هم‌وزن وضعیت بهتری نسبت به شاخص کل تجربه کرد. بر همین اساس صنایع کوچک و متوسط بازار سرمایه مورد اقبال سهامداران قرار گرفتند.

میانگین سرانه فروش سهامداران حقیقی در این هفته به ۲۰ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید، در حالی که این مبلغ در هفته گذشته معادل ۲۱ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بوده است. بر همین اساس میزان خروج پول سهامداران حقیقی در این هفته به ۷۰۶ میلیارد تومان رسیده است.

ارزش معاملات بازار سرمایه نسبت به هفته گذشته کاهش داشت به ۱۴ هزار و ۶۷۳ میلیارد تومان رسید. البته میانگین ارزش معاملات این هفته حدود ۲ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان بود.

اخبار تاثیرگذار روی بورس

در آخرین روز معاملاتی هفته اخیر نماد استقلال بازگشایی شد و در آخرین روز معاملاتی این هفته نیز سهام پرسپولیس بازگشایی شد. این بازگشایی در برخی از روزها به علت منفی بودن شدید، سیگنال منفی به کلیت بازار سرمایه تزریق کرد.

از سوی دیگر ابهامات بازار تمامی ندارد، هنوز وضعیت برجام مشخص نیست و مذاکرات هسته‌ای در حال حاضر رابطه مستقیمی با بازار سرمایه دارد. به اعتقاد کارشناسان اگر وضعیت برجام مشخص شود بازار راه خود را پیدا می‌کند و حداقل پس از دوسال می‌توان به تثبیت بازار سهام امیدوار بود.

کارشناسان عقیده دارند که تعیین تکلیف برجام و قیمت دلار می‌تواند اعتماد را به بازار سرمایه برگرداند. بازگشت اعتماد یعنی ورود نقدینگی و رشد ادامه‌دار شاخص کل بورس.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا