بورس

تحلیل هفتگی بورس/ گرمای بازار سرمایه در فصل زمستان

شاخص کل بورس در آخرین هفته دی ماه روند صعودی به خود گرفت؛ در نتیجه این روند چقدر نقدینگی وارد بازار سرمایه شده است؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس در آخرین هفته دی ماه وضعیت نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت. شاخص کل بورس در هفته گذشته روی عدد یک میلیون ۶۲۵ هزار واحدی بود و این هفته به تراز یک ۶۸۹ هزار واحدی رسید و رشد ۳.۷ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

در این هفته شاخص هم‌وزن نیز رشد ۴.۲ درصدی را تجربه کرد و به محدوده ۵۲۶ هزار واحدی رسید. شاخص کل فرابورس نیز با رسیدن به سطح ۲۱ هزار و ۵۰۷ واحدی توانست به رشد ۲.۳ درصدی دست یابد.

رشد شاخص‌های بازار درحالی است که یکشبنه این هفته به علت کمبود گاز و سرمای هوا بورس تهران تعطیل شد.

چقدر پول وارد بازار شد؟

آخرین هفته دی ماه به علت تعطیلی تنها چهار روز کاری داشت که در دو روز آن ورود پول و دو روز دیگر خروج پول حقیقی ثبت شده است. بر همین اساس، روز شنبه ۱۹۹ میلیارد تومان و روز سه‌شنبه ۲۱۶ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی در بازار داشتیم. در مقابل نیز روز دوشنبه یک هزار و ۳۷ میلیارد تومان و روز چهارشنبه ۱۶۸ میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی وارد بازار سرمایه شده است.

چه خبر از بورس؟

این هفته خودروی دنا و دو نوع کامیون در بورس کالا عرضه شدند که استقبال بسیار خوبی از این عرضه‌ها شد. اما عرضه دنا بالا و پایین بسیاری داشت و بخشی از مسئولان کشوری به دنبال لغو این عرضه در بورس کالا بودند که باعث ایجاد حواشی برای بورس کالا شد.

در دومین روز کاری هفته شاهد تعطیلی بورس تهران بودیم؛ بحران گاز شدید به بورس تهران هم رسیده و احتمالا در سرمای شدید هوا مجددا شاهد تعطیلی این بازار باشیم.

بر اساس مصوبه جلسه مشترک دولت و مجلس، از بهمن ماه شکر دو نرخی می‌شود و قیمت آن برای اصناف و مصرف‌کنندگان عمده از نرخ شکر مصرفی مردم جدا خواهد شد. برخی از کارشناسان عقیده دارند که این موضوع تاثیر منفی برای بازار سرمایه و سهامداران دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا