بورس

تحلیل هفتگی بورس / خروج ادامه‌دار نقدینگی از بازار

شاخص کل بورس در اولین هفته از بهمن ماه روند نزولی به خود گرفت. در این هفته چقدر پول از بازار خارج شده است؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس در اولین هفته دی ماه وضعیت چندان مطلوبی را پشت سر نگذاشت. شاخص کل بورس در هفته گذشته روی عدد یک میلیون و ۶۸۹ هزار واحدی بود و این هفته به رقم یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحدی رسید و افت ۴.۶ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

در سوی دیگر بازار شاخص هم‌وزن نیز روند کاهشی به خود گرفت و با نزول ۲.۵۹ درصدی در سطح ۵۱۲ هزار و ۴۹۱ واحدی ایستاد. همچنین شاخص فرابورس نیز افت ۲.۵ درصدی را ثبت کرد و تراز ۲۰ هزار و ۹۸۰ واحدی ایستاد و به طور کلی این هفته تمامی شاخص‌های بازار نزولی بودند.

چقدر پول از بورس خارج شد؟

در تمامی روزهای این هفته خروج نقدینگی از بازار داشتیم. بر همین اساس روز شنبه ۷۴۹ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۳۷۰ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۳۷۷ میلیارد تومان، روز سه‌شنبه ۱۲۹ میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه هزار ۳۶۶ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

ارزش معاملات بازار

با توجه به خروج نقدینگی سنگین در این هفته ارزش معاملات وضعیت خوبی داشت. بر همین اساس ارزش معاملات روز شنبه ۹ هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۸ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۹ هزار و ۴۰۶ تومان، روز سه‌شنبه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه ارزش معاملات به ۸ هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان رسید.

در این هفته خبر لغو عرضه خودرو در بورس و دخالت‌های شورای رقابت باعث شد که بورس وضعیت بدی را پشت سر بگذارد.

شورای رقابت به دنبال قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالاست و با توجه به قوانین بازار سرمایه امکان قیمت‌گذاری دستوری در بورس وجود ندارد.

در حال حاضر عرضه‌ خودرو در بورس کالا باعث شده که این محصول به تعادل قیمتی برسد‌. یعنی هر خودرو در بورس کالا ۲۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد است و این ارزانی به نفع متقاضیان خرید و کارخانجات است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا