اقتصادی

تحویل ۳۹ هزار واحد مسکن مهر به زودی

وزیر راه و شهرسازی از تحویل ۳۹ هزار واحد مسکن مهر در آینده نزدیک خبر داد و پرونده مسکن مهر در این دولت خاتمه پیدا خواهد کرد.

به گزارش روند بازار به نقل ازصدا و سیما؛ آقای محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مسکن مهر در حال اتمام است افزود: ما مسکن‌های مهری داریم که پرونده قضایی دارند و آن‌هایی که پرونده قضائی ندارند و در اختیار ما نیست و رابطه حقوقی هم به لحاظ قراردادی با ما نداشتند، آن‌ها همه تکمیل شدند.

وی با بیان اینکه در دهه فجر امسال، ۳۳ هزار مسکن مهر تحویل شد گفت: ۳۹ هزار واحد دیگر در حال اجراست که به زودی به اتمام می‌رسد و پرونده مسکن مهر در این دولت خاتمه پیدا خواهد کرد.

اسلامی درباره تمهیدات نوروز نیز افزود: باید ناوگان و زیرساخت‌ها مهیای سرویس دهی باشد که این وظیفه ذاتی ماست که انجام دهیم و پیش بینی‌های لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ضوابط و چگونگی تمهیدات نوروز، همان چیزی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا تعیین می‌کند ادامه داد: هر ضابطه و الزامی تحت عنوان شیوه نامه را تصویب کنند، ما سیستم حمل و نقل را مقید به رعایت آن می‌کنیم.

وزیر راه با تاکید بر اینکه کسی که تست کرونای مثبت داشته باشد، حتما برای سفر پذیرش نمی‌شود گفت: سفر به یکسری کشور‌ها ممنوع است و برخی مرز‌ها بسته شده است.

وی افزود: ما هیچگونه تعللی را برنمی تابیم و هیچ کس حق ندارد شیوه نامه‌های بهداشتی را نقض کند و ما مقید به اجرای آن هستیم.

اسلامی گفت: وزارت بهداشت در همه پایانه‌های مرزی و فرودگاه‌های بین المللی مستقر است و بهداشت مرزی را کنترل می‌کند.

وی افزود: گواهی‌های تست یا تست پی سی آر که باید در فرودگاه یا در پایانه اخذ شود، کاری است که وزارت بهداشت در حال انجام آن است.

اسلامی درباره تمهیدات برای نوروز در خصوص نداشتن کسری با توجه به محدودیت‌های سفر‌های تکی گفت: تقاضا به طور طبیعی نسبت به شرایط غیر کرونایی کاهش دارد و الان بیش از ۴۰ درصد تقاضای سفر با اتوبوس کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۵ درصد تقاضا برای سفر با قطار کاهش داشته است افزود: در مورد هواپیما نیز با کاهش ۲۰ درصدی تقاضا برای سفر روبرو هستیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه پروازی ما برای هواپیماها، قطار‌ها و اتوبوس‌ها را با توجه به تجاربی که از سال‌های گذشته داریم و داده کاوی که انجام دادیم، تنظیمات را به گونه‌ای انجام دادیم که مردمی که با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی عازم سفر هستند دچار کمبود صندلی برای سفر نشوند.

اسلامی دربار دستور رئیس جمهور مبنی بر اتمام بازسازی مناطق زلزله زده اخیر تا پایان تیر سال آینده افزود: کل خانه‌های تخریبی که باید ساخته شود کمتر از ۷۰۰ دستگاه است.

وی با بیان اینکه حدود ۳ هزار واحد شهر و روستایی وجود دارد که تعمیری است ادامه داد: تعمیر آن‌ها از دو روز پیش آغاز شده است.
اسلامی گفت: در چنین حوادثی، مردم باید وسایل مورد نیاز خود را از منازل تخریب شده، جمع آوری کنند تا بعد آوار برداری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه آواربرداری از دیروز آغاز شده است افزود: ستاد بازسازی در محل مستقر و پرداخت ۲۰ میلیون تومان برای اسکان اضطراری مردم آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع مهم این است که در این زمان بندی، کار را انجام دهیم و بخشی که تعمیری است بدون تردید، بسیار زود قابل انجام است و حتی بسیاری از تعمیری‌ها تا شب عید نیز آماده استفاده خواهد شد.

وی افزود: تخریبی‌ها که باید از اول ساخته شود، بستگی به مالک دارد و افرادی که صاحب خانه هستند باید مشارکت کنند چرا که فرایند دریافت پروانه ساختمان، گرفتن وام در یک جا صورت می‌گیرد و مردم باید پای کار باشند تا بتوانیم کار را انجام دهیم.

اسلامی ابراز امیدواری کرد: با مشارکت مردم، این فرایند به زودی انجام شود و تاکیدات رئیس جمهور نصب العین ما، دستگاه‌های اجرایی و بنیاد مسکن است.

وی گفت: رعایت از این بالاتر نیست که ما در پرواز دو روز پیش، پروازی که یکی از مسافران از زدن ماسک خودداری کرده بود، هواپیما که آماده پرواز بود، به دستور خلبان، مسافر مورد نظر را از هواپیما پیاده کردند و پرواز انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع جدی است افزود: مردم هم برای سلامت خود و جامعه دستور العمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

اسلامی گفت: هواپیماها، اتوبوس و هم قطار موظف به کنترل هستند و جایی اگر کسی یا شرکتی تخلف کرده، ما طبق ضوابط ابلاغی مصوبه ستاد ملی کرونا با شرکت‌ها برخورد کردیم.

وی افزود: اطلاعات و اخبار آن که چند صد تذکر، تعلیق و لغو مجوز حرکت بوده رسانه‌ای کردیم تا مردم بدانند که ما برای اجرای الزامات بهداشتی، جدی هستیم.

اسلامی اضافه کرد: از زمانی که سخت گیری در خصوص ویروس انگلیسی ابلاغ شد، ما گام را فراتر گذاشتیم و از ابتدای آذر پرواز‌های انگلیس لغو شده و مسافر از مبدأ انگلیس حتی از طریق کانکشن (غیر مستقیم) هم پذیرفته نشد.

وی گفت: مسافران ۱۰ کشوری که وزارت بهداشت فهرست آن را داده بود به هیچ طریفی پذیرفته نشد.

اسلامی ابراز امیدواری کرد: با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، همه کمک کنند تا این ویروس منحوس ریشه کن شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن ملی نیز گفت: نخستین سری این مسکن‌ها را که کمتر از ۱۱ هزار واحد بود دو ماه پیش با حضور رئیس جمهور به مردم تحویل دادیم.

وی افزود: محور اصلی در مسکن ملی، مردم هستند چرا که بخشی از هزینه را باید خود بپردازند و بخشی از آن وام است که تامین شده است.

اسلامی با بیان اینکه مردم باید سهم خود را به حساب بریزند تا پیمانکار بتواند کار ساخت را انجام دهد گفت: اگر مردم بر اساس زمان بندی، وجوه خود را واریز کنند، حتما به موقع کار انجام خواهد شد.

تحویل ۶۰ تا ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان دولت

وزیر راه در حاشیه جلسه هیئت دولت از واگذاری ۶۰ تا ۱۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر به مردم تا پایان دولت خبر داد.

آقای محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در ارتباط مستقیم با شبکه خبر درخصوص طرح اقدام ملی مسکن افزود: در طول طرح اقدام ملی مسکن، متقاضیان واجد صلاحیت در چند مرحله شناسایی شدند و باوجود شرایط کرونایی که مشکلاتی را برای ما به وجود آورد، خوشبختانه پروژه پیشرفت مناسبی داشته است.

وی اضافه کرد: ما اکنون در سطح کشور حدود ۵۰۴ هزار واحد مسکونی در دست ساخت داریم که در سه نوع ساخته می‌شوند؛ نوع اول پروژه‌هایی است که ما زمین را به صورت فردی و گروهی به خود مردم ارائه کرده‌ایم و در قالب نقشه و پیوست‌هایی که دستگاه‌های کارگزاری ما مانند بنیاد مسکن آن‌ها را هدایت می‌کنند.

اسلامی ادامه داد: زمین حدود ۲۳۰ هزار واحد طرح نیز به صورت فروش اقساطی واگذار شده و قرارداد واگذاری ۹۹ ساله است و متقاضیان به پروژه‌ها وصل شده‌اند.

وی گفت: تاکنون ۱۴۰ هزار نفر از تایید صلاحیت‌شدگان طرح اقدام ملی مسکن افتتاح حساب کرده اند و بخشی از آن‌ها پول را به حساب سازندگان واریز کرده‌اند. ان‌شاءالله سایر متقاضیان هم به زودی آورده خود را تکمیل و اقساط را پرداخت کنند تا پروژه‌ها شتاب گیرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نوع سوم واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن نیز در قالب پروژه‌هایی است که به صورت فروش اقساطی و سرمایه‌گذاری مشترک با وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌هایی که با ما تفاهم نامه دارند در حال ساخت بوده که تعداد این واحد‌ها نیز بیش از ۷۰ هزار واحد می‌شود.

وی افزود: موضوع مهم در خصوص طرح اقدام ملی مسکن این است که ما بتوانیم در یک برنامه زمان‌بندی، این واحد‌ها را آماده بهره برداری کنیم.

اسلامی گفت: بخش اول واحد‌های مسکونی طرح اقدام ملی مسکن را چند ماه پیش با حضور رئیس جمهور افتتاح کردیم و تا پایان دولت نیز پیش‌بینی می‌کنیم که بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار واحد آماده تحویل به مردم باشد و سایر واحد‌ها نیز تا آن زمان از پیشرفت خوبی برخوردار باشند.

ساخت آزادراه غدیر یک رکورد است

وزیر راه و شهرسازی گفت: آزادراه غدیر، یکی از مهمترین طرح‌های زیرساختی است که در این دولت تعریف، طراحی و ساخته شده و به بهره برداری می‌رسد.

آقای محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت افزود: آزادراه غدیر، یکی از مهمترین طرح‌های زیرساختی است که در این دولت تعریف، طراحی و ساخته شده و به بهره برداری می‌رسد ضمن اینکه این طرح یک رکورد محسوب می‌شود، چون توانستیم سالی ۲۰ درصد پیشرفت در ساخت را برای آن ثبت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت:آزادراه شش باندغدیر، سه باند رفت و سه باند برگشت دارد، طول این بزرگراه ۱۵۸ کیلومتر است که از آبیک استان قزوین شروع و تا چرم شهر انتهای نقطه شرقی استان تهران امتداد دارد.

وی با بیان اینکه این آزاد راه، حدود پنج آزادراه و بزرگراه شمالی و جنوبی را به هم متصل می‌کند گفت: یک بخشی از این آزاد راه ،  راه ابریشم کشور است همچنین راه ترانزیتی است که دو ساعت مسافت را کوتاه می‌کند و با ساخت این آزادراه حدود ۲۵۰ هزار تن آلاینده‌ها را سالانه کاهش می‌دهد، بنابراین، سهم بزرگی در کاهش آلایندگی تهران و کرج خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با راه اندازی این آزاد راه ، سالانه حدود ۶۰ میلیون لیتر سوخت مصرفی کاهش می‌یابد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا