اجتماعی

ظرفیت بیمارستان‌ها پر شد / تخت‌ آی‌سی‌یوی کودکان نداریم!

عبدالله کریمی، رئیس پژوهشگاه سلامت و مرکز تحقیقات عفونی می‌گوید: «تخت‌های آی‌سی‌یوی ویژه کودکان در کشور فوق‌العاده کم است. به طور کل آنطور که باید به کودکان پرداخته نشد چون می‌گفتند کودکان کمتر با کرونا درگیر می‌شوند. پرسنل بیمارستان کودکان هم خسته هستند. نباید اینطور باشد که فقط به بیمارستان‌های بزرگسالان رسیدگی شود.»

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، با هر سویه جدیدی که از کرونا شناسایی می‌شود موجی از مبتلایان و فوتی‌ها نیز کشور را در بر می‌گیرد. حالا در موج ششم مقامات بهداشتی از افزایش درگیری کودکان با اومیکرون هشدار می‌دهند. در چنین شرایطی رئیس پژوهشگاه سلامت و مرکز تحقیقات عفونی می‌گوید: «تخت آی‌سی‌یوی کودکان در کشور فوق‌العاده کم است.»

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت می‌گوید سازمان بهداشت جهانی اذعان دارد که ایران در زمینه مقابله با کرونا جزو کشورهای برتر دنیاست. او می‌گوید ایران در منطقه اول و در دنیا جز ۱۰ کشور برتر است.

در همین حال اما با شیوع سویه اومیکرون در کشور و با گذشت دو سال از آغاز همه‌گیری کرونا، برخی از بیمارستان‌ها و متخصصان از کمبود تخت آی‌سی‌یو برای بیماران کرونایی می‌گوید.

فقط در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۲۳۶ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند. همچنین بیش از ۱۹ هزار بیمار جدید کرونایی شناسایی شد که از این تعداد بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر بستری شدند. افزایش بستری‌ها هم احتمال پر شدن ظرفیت تخت‌های اختصاصی بیماران کرونایی را افزایش می‌دهد.

برخلاف سویه‌های قبلی کرونا، میزان درگیری کودکان و نوجوانان با اومیکرون زیاد است. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که آیا کودکان نیز تجربه کمبود تخت برای بزرگسالان در موج دلتا را تجربه می‌کنند؟

تخت‌ آی‌سی‌یوی کودکان فوق‌العاده کم است

عبدالله کریمی، رئیس بخش عفونی و کووید بیمارستان کودکان مفید تهران و رئیس پژوهشگاه سلامت و مرکز تحقیقات عفونی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «تخت‌های آی‌سی ‌و ویژه کودکان در کشور فوق‌العاده کم است. به طور کل آنطور که باید به کودکان پرداخته نشد چون می‌گفتند کودکان کمتر با کرونا درگیر می‌شوند. امکاناتی که به بیمارستان دادند فوق‌العاده کم بود. پرسنل بیمارستان کودکان هم خسته هستند. نباید اینطور باشد که فقط به بیمارستان‌های بزرگسالان رسیدگی شود.»

او درباره وضعیت بیمارستان مفید در وضعیت فعلی شیوع اومیکرون می‌گوید: «یک بخش مخصوص بیماران کرونایی داریم، که کاملا پر است. یک بخش دیگر مربوط به بیمارانی است که تعیین تکلیف نشدند اما تست کرونای آنها مثبت است، ظرفیت این بخش هم پر است. ظرفیت تخت آی‌سی‌یوی کودکان بیمارستان نیز پر است.»

رئیس بخش عفونی و کووید بیمارستان مفید می‌گوید: «از دوره نوزادی تا ۱۹ سالگی بیمار مبتلا به اومیکرون در این بیمارستان بستری داریم.»

کریمی ادامه می‌دهد: «در ابتدای دوره کرونا، میزان درگیری کودکان در بیمارستان مفید حدود دو درصد بود. سال بعد میزان درگیری کودکان با کرونا به ۱۰ درصد رسید. در نیمه اول سال جاری این میزان به ۲۵ درصد رسید.»

او با اشاره به افزایش بیماران کرونایی با شیوع اومیکرون در این بیمارستان می‌گوید: «با موج پنجم کرونا در نیمه اول امسال نسبت به سال گذشته، سه تا چهار برابر درصد اشغال تخت‌ها در بیمارستان مفید با کرونا افزایش داشت. در حال حاضر و با موج ششم کرونا درصد اشغال تخت‌های بیمارستان مفید دو تا سه برابر نسبت به نیمه اول سال افزایش داشت.»

راه‌اندازی فوری تخت آی‌سی‌یو برای کودکان

وزیر بهداشت گفته که ۲۳ درصد تخت‌های ویژه بیمارستان‌های کشور در اختیار بیماران کرونایی است. اما به نظر می‌رسد این تعداد تخت جوابگوی نیاز بیماران نیست.

۱۷ بهمن ماه، علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت که سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران در حال تلاش برای راه‌اندازی سریع، فوری و جهادی تخت‌های آی‌سی‌یوی کودکان هستند.

البته موضوع تنها کمبود ظرفیت تخت آی‌سی‌یوی کودکان نیست. هفته گذشته هم مسعود مردانی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا به تجارت‌نیوز گفت که ظرفیت تخت‌های آی‌سی‌یوی بیماران کرونایی پر شده است.

انتشار عفونت‌های ویروسی در مدارس

در حالی که مقامات بهداشتی از افزایش کودکان مبتلا به کرونا می‌گویند همچنان برخی از مدارس باز هستند و تعطیلی مدارس نیز ممنوع شد. امروز معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش، بخشنامه «ممنوعیت تعطیلی کلی و سراسری مدارس و مراکز آموزشی» را برای اجرا به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مفید درباره خطر باز بودن مدارس در شرایط فعلی می‌گوید: «باز بودن مدارس می‌تواند در شیوع بیماری‌های عفونی از جمله اومیکرون کمک کند. در دوره قبل از کرونا هم که مهدکودک‌ها و مدارس باز بودند، عفونت‌های ویروسی در این مکان‌ها بیشتر در گردش بود. عفونت‌های ویروسی می‌توان به اومیکرون، آنفولانزا و … اشاره کرد. وقتی مدارس باز باشد کودکان و نوجوانان در زنجیره انتقال ویروس‌ها از جمله اومیکرون قرار می‌گیرند و آن را دیگران انتقال می‌دهند.»

پیش از این حمید عمادی کوچک، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی نیز به ایسنا گفت: «این کار اشتباهی است که مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش اصرار بر حضوری کردن کلاس‌ها و امتحان‌ها دارند. ما چوب این موضوع را خوردیم و باز هم خواهیم خورد. نمی‌دانم چرا در این زمینه مسئولان مربوطه کوتاه نمی‌آیند.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا