اجتماعی

معلمان مدارس خاص موظف به تدریس در مدارس عادی

وزیر آموزش و پرورش گفت: در مسیر تقویت مدارس دولتی بخشنامه کردیم که تمام معلمان مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی موظفند ۱۲ ساعت از زمان فعالیت هفتگی خود را در مدارس دولتی عادی تدریس کنند.


به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری تسنیم، رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش در ویدیویی که در شبکه شاد بارگذاری شده است، در گفت‌وگویی با مخاطبان این وزارتخانه به‌ویژه دانش‌آموزان، والدین و معلمان با اشاره به اینکه نسبت ناروای تبعیض به این دولت با این عملکرد هیچ خریداری نخواهد داشت، این بار تأکید کرد که عدالت آموزشی از ارکان برنامه‌ریزی در نظام تعلیم و تربیت است و از مدیران آموزش و پرورش خواستیم تا فرزند خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند.

رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه موضوع عدالت در مرکز همه فعالیت‌های دولت مردمی سیزدهم است و اساساً انقلاب ما برای عدالت به وقوع پیوسته و هر کاری که در مسیر عدالت باشد عمل انقلابی تلقی می‌شود، گفت: البته عمل عادلانه و فعالیت‌های واقعی برای تحقق عدالت یک موضوع است و شعار دادن برای عدالت آموزشی موضوعی دیگر است.

سیاسی کردن مفهوم عدالت ظلم است

وی افزود: عدالت آموزشی از ارکان برنامه‌ریزی در نظام تعلیم و تربیت است و سیاسی کردن این مفهوم ظلم به عدالت و ملت است، ما در این دولت شعار عدالت سر ندادیم و عمل عادلانه انجام دادیم و ده‌ها فعالیت اجرا شده که همه آنها حول محور عدالت است.

وزیر آموزش و پرورش با برشمردن برخی اقدامات عدالت محور گفت: برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری بیش از هزار مدرسه کانکسی اتفاق افتاده است و طی دو سال گذشته به توفیق قابل توجهی دست یافتیم، امسال در سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰ مدرسه کانکسی ۱۰ نفره را جمع‌آوری کردیم و مدرسه خوب و مناسب برای دانش‌آموزان جایگزین کردیم.

صحرایی متذکر شد: چندین طرح عدالت محور انجام شده است از جمله طرح شهید محمودوند که با هدف شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل است، تا این لحظه حدود ۱۸۰ هزار نفر شناسایی شدند و آنها را به مدرسه بازمی‌گردانیم. در قالب طرح “شهید عجمیان” بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس مدارس دولتی عادی در مناطق محروم برای استقبال از اول مهر شاداب سازی و مناسب‌سازی شدند.

وی ادامه داد: طرح “شهید همت” با هدف ارتقای توانمندی‌های معلمان دوره ابتدایی اجرا شد که بیش از ۱۰۰ هزار معلم توانمند شدند همچنین در دولت سیزدهم قرارگاه عدالت و نصیب برابری آموزشی را ایجاد کردیم و ۲۵ هزار معلم جهادی به فعالیت جهادی پرداختند همچنین ۱۳ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی دانش‌آموزی ایجاد کردیم و همه اینها اقداماتی است که در این دولت در مسیر عدالت اتفاق افتاده است.

معلمان مدارس خاص موظف به تدریس در مدارس عادی

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در مسیر تقویت مدارس دولتی بخشنامه کردیم که تمام معلمان مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی موظفند ۱۲ ساعت از زمان فعالیت خود را (۲۴ ساعت تدریس هفتگی) در مدارس دولتی عادی تدریس کنند همچنین تلاش کردیم مجوز مدرسه غیردولتی ندهیم یا مجوز در مناطقی که واقعاً نیاز است اعطا شود، برخورد با مؤسسان مدارس غیردولتی که از قوانین سرباز زدند در محور فعالیت‌ها بود و بیش از هزار مدرسه که در چارچوب‌ فعالیت نکردند تعلیق و تعطیل شده یا مدیر آنها تغییر کرد، در بحث نظارت بر مدارس غیردولتی و حمایت ویژه از مدارس دولتی مسامحه‌ و تعارفی با افراد نداریم.

بازگشت فرزندان مسئولان به مدارس دولتی

صحرایی گفت: از مدیران آموزش و پرورش خواستیم تا فرزند خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند و اگر فرزندشان در مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کرد از آنها تقاضا کردیم، فرزند خود را در سال تحصیلی جدید به مدرسه دولتی بیاورند همچنین اگر مدیران جزو سهامداران مدارس غیردولتی بودند آنها را به کار نگرفتیم و بخشنامه تعارض منافع را صادر کردیم، این نشان می‌دهد در موضوع عدالت آموزشی جدی هستیم.

وی مطرح کرد: این دولت مصوبه تأثیر قطعی ۴۰ درصدی امتحانات نهایی را به نفع دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی تصویب کرد و امروز خرسندیم که زمینه ورود آسانتر دانش‌آموزان مناطق محروم به دانشگاه‌های خوب کشور فراهم شده است، به سرعت مشاهده خواهیم کرد این مصوبه تا چه اندازه در راهیابی دانش‌آموزان مناطق محروم به دانشگاه‌ها موثر خواهد بود. در اجرای این مصوبه موانع بسیاری از جانب مافیای کنکور داشتیم اما چون عدالت را اصل می‌دانستیم براین کار متمرکز شدیم و آن را اجرا کردیم بر همین اساس سهم امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد می‌رسد.

صحرایی گفت: بعد از ۱۷ سال دوره کاردانی را برای پذیرش معلمان مناطق روستایی، مرزی و عشایری احیا کردیم و طراحی ویژه‌ای برای استان‌هایی که از لحاظ عدالت آموزشی نیاز به مراقبت بیشتری دارند، داریم به عنوان مثال زیر نظر معاون اول رئیس جمهور، طرح‌های ویژه‌ای برای استان سیستان و بلوچستان در حال اجراست.

وی اضافه کرد: نسبت ناروای تبعیض به این دولت با این عملکرد هیچ خریداری نخواهد داشت، رفع تبعیض آموزشی و دستیابی به عدالت آرمانی است که شبانه روز برای آن تلاش می‌کنیم و اطمینان داریم که نتایج آن به نفع کل کشور خواهد بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا