سیاسی

ترامپ مُرد اما برجام زنده است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ترامپ مُرد و برجام زنده است، گفت: برجام امروز زنده و سرحال‌تر از دیروز است.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: انقلاب ما در زمستان سال ۵۷ بعد از ۱۶ سال مبارزه و استقامت به پیروزی رسید. سالی که انقلاب ما پیروز شد، سال ۹۹ بود و امروز که صحبت می‌کنیم هم سال ۹۹ است، البته آن ۹۹ قمری و این ۹۹ شمسی است.

روحانی گفت: این تقارن وجود دارد که در سال ۹۹ قمری پیروزی بر استبداد انجام شد و امسال یعنی در ۹۹ شمسی هم پیروزی بر فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی صورت گرفت.

وی افزود: در ۹۹ قمری یک ظالم سرنگون شد و در ۹۹ شمسی یک مستبد دیگر دورانش سپری شد و امروز پایان حکومت نحس اوست که در تمام ۴ سال جز ظلم و ستم به جهان چیزی نداشت.

رئیس‌جمهور در ادامه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را مرهون راهبری داهیانه امام عزیز و بزرگوار دانست و گفت: امام در طول مبارزه و بعد در طول حکومت اسلامی که آن بزرگوار حضور داشت، همیشه بر دو مساله توکل به خداوند، اتکال به حق و اعتماد به مردم تاکید داشت.

روحانی با بیان اینکه امام اسلام و اجرای احکام اسلام را با نظر اکثریت جامعه مسلمان ایران کنار هم قرار داد، افزود: وقتی اسلام و احکام اسلام در جامعه ما می‌تواند حاکمیت کامل داشته باشد که بتوانیم اکثریت مردم را به خوبی با اسلام آشنا کنیم. اسلام تنها مشکلش دعوت است یعنی باید بتوانیم دعوت‌کننده خوبی باشیم والا اسلام منطبق با فطرت و سرشت مردم است و اگر خدای ناکرده جامعه ما یک بخشی یک روزی از اسلام فاصله بگیرند تقصیر ماست چون درست نتوانستیم اسلام را تبیین کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما بر اراده مردم حاکم نیستیم، گفت: ما در دولت و مجلس وکیل مردم هستیم و با آرا مردم سرکار آمدیم. این خیلی مهم است که جمهوری اسلامی ایران که ثمره ۱۶ سال مبارزه و رهبری امام و تلاش همه مجاهدین بود و به پیروزی رسید، تا روزی باقی می‌ماند که این دو اصل جمهوریت و اسلامیت را مدنظر قرار دهیم.

روحانی گفت: در مساله جمهوریت، مردم سالاری و آرا مردم، همیشه نظر اکثریت در نظامی که از بالا تا پایین همه مقامات بر مبنای رأی مردم انتخابات می‌شوند، مهم است. امیدوارم ما از اسلام یک تفسیر صحیح و درست و بدون تحریف به جامعه مان ارائه کنیم، نه اسلام افراطی و نه اسلام خرافی. اسلام یک دین عقلانی است که بر مبنای احکام خداست که بر فطرت انسانی مبتنی است.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز روزی است که علاوه بر ماه بهمن و مراحل مختلفی که در پیروزی انقلاب داشتیم و بعد مسائلی که بعد از انقلاب داشتیم، همه جا مردم در صحنه بودند و فداکاری کردند تا ما پیروز شدیم والا ما تنها بودیم. هیچ دولت، قدرت و ابرقدرتی در این ۱۶ سال مبارزه و نهضت از مبارزین و مجاهدین این سرزمین حمایت نکرد.

رئیس جمهور گفت: انقلاب هم که پیروز شد در آن یک سال و دو سالی که نظام در حال تثبیت بود، باز ما تنها بودیم. آن روزی که در کردستان، ترکمن صحرا، سیستان و بلوچستان و خوزستان بساط درست کردند و مزدوران قدرت‌های خارجی تحریکاتی را انجام می‌دادند، ما برای آرامش کشور تنها بودیم و هیچکس به ما کمک نکرد.

روحانی گفت: در جنگ تحمیلی هم ما تنها بودیم. هشت سال دفاع مقدس بود اما تنها بودیم و دیگران همه طرف متجاوز بودند و ما به تنهایی ایستادگی و مقاومت کردیم. امروز هم در مسئله تحریم که سال‌هاست در فشار هستیم و با جنگ و تروریسم اقتصادی مواجهیم، باز هم حضور مردم بود که ما را به پیروزی رساند.

وی ادامه داد: امروز دفتر سیاه ترامپ برای همیشه بسته می‌شود. هر ظالمی که سرنگون می‌شود می‌گوئیم الحمدلله رب العالمین، شاید برخی خوششان نیاید و این دستور اسلام ماست که اگر ظالم و مستبدی سرنگون شد آنجا جای حمد خداست.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: آدمی که امروز حکومت منحوسش پایان پیدا می‌کند، میراثی که از خودش در این چهار سال در جامعه آمریکا به جا گذاشت، دو قطبی کردن بود. شما می‌بینید در روز چهارشنبه که روز تحلیف رئیس‌جمهور جدید است، واشنگتن دی سی به یک پادگان نظامی تبدیل شده است. این همه نظامی مسلح آمدند تا امنیت این شهر را برقرار کنند. این جزو ثمرات و کارهای ناشیانه ترامپ است.

روحانی اظهار کرد: انزوای سیاسی آمریکا از میراث ترامپ است. آمریکا در سیاست‌های خود تنها ماند. آنجا که علیه فلسطین کار می‌کرد، تنها ماند. آنجایی که روبروی برجام ایستاد، تنها ماند. در سازمان‌های بین‌المللی تنها ماند، حداقل در سازمان ملل و شورای امنیت و در چهار نوبتی که موضوع مطرح بود، چه آن سالی که خودش ریاست شورای امنیت را بر عهده گرفت و چه زمان‌های دیگر تنها ماند. در سال ۹۷ ریاست شورای امنیت را برعهده گرفت و سران شورای امنیت را دعوت کرد تا برجام را محکوم کند اما تمام سران شورای امنیت علیه او صحبت کردند.

وی ادامه داد: در هر موردی که در برابر ایران و برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گرفت، باز هم شکست خورد. آن جایی که آمد جلوی تحریم تسلیحاتی را بگیرد شکست خورد، آنجایی که آمد اسنپ بک را اجرا کند، شکست خورد، آنجایی که آمد در مجمع عمومی سازمان ملل کاری کند تا آن کمیته‌های تحریم باقی بماند، باز هم شکست خورد. یعنی در چند مورد به طور رسمی به میدان آمد، پیشنهاد داد، دوره گردی کرد و همه جهان را زیر و رو کرد تا رأی بیاورد اما شکست خورد. انزوای سیاسی جزو میراث ترامپ است.

رئیس جمهور تاکید کرد: حالا طول می‌کشد تا بتوانند این میراث‌ها را از بین ببرند. ما تا حالا ندیده بودیم در آمریکا یک رئیس‌جمهوری صریحاً اعتراف کند یک فرمانده بزرگ نظامی یک کشور را در کشور دیگری که او مهمان بوده است ترور کند و بعد رسماً اعلام کند که من دستور ترور را دادم. یعنی یک تروریسم احمق در تاریخ دیدیم. تروریسم دولتی روی پیشانی کاخ سفید خورد و این کار را ترامپ انجام داد.

روحانی تصریح کرد: امروز روز پایان حیات سیاسی این آدم خواهد بود، آدمی که در طول این ۴ سال فقط ظلم و تجاوز کرد و قانون و مقررات و تعهدات را زیر پا گذاشت. امروز انتظار ما از آنهایی که قدرت را در کاخ سفید در دست می‌گیرند این است که به قانون و تعهدات برگردند و تلاش کنند در طول چهار سال آینده، تمام لکه‌های سیاه را پاک کنند البته اگر پاک شدنی باشد. برخی از این لکه‌ها برای همیشه در تاریخ ماند. یک بار سنگینی را بر دوش خواهند داشت. باید به قانون و تعهدات و مقررات برگردند.

وی ادامه داد: البته اگر آنها به قانون برگشتند پاسخ ما هم مثبت خواهد بود. اگر آنها صادقانه بیایند و در عمل صداقت خودشان را در برابر آن قانون و در برابر آن تعهدی که خودش آن را امضا کردند صداقت نشان بدهند، طبیعی است که ما هم به همه تعهدات خودمان عمل خواهیم کرد. برای دنیا و برای ملت ما بیشتر روشن شد که سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی نسبت به ایران صددرصد شکست خورده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز توپ در زمین آمریکاست، گفت: اگر در آمریکا امضایی شود در برابر آن هم یک امضا می‌بینند نه بیشتر، فرمانی صادر شد ما هم فرمان صادر می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه ترامپ مُرد و برجام زنده است، گفت: برجام امروز زنده است و سرحال‌تر از دیروز است.

وی تاکید کرد: همه باید واقعیت را بگوییم و نمی‌شود واقعیات را پنهان کرد، آنچه در این سه سال بر سر ما آمد توطئه‌های ترامپ بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر این توطئه‌های ترامپ را کنار بگذارید و اگر مثل سابق نفت می‌فروختیم و بانک‌ها و بیمه و کشتیرانی ما فعالیت خود را داشت، شرایط ما با امروز کاملا متفاوت بود، اظهار داشت:  این که ما در بودجه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه تعیین کردیم دلیل آن چیست و آنهایی که مخالف هستند، باید اثر کار خود را بدانند در زمینه توضیح خواهم داد.

روحانی افزود: آنچه انجام گرفت توطئه آنها بود که نسبت به اهداف خود صد در صد شکست خوردند. می‌خواستند حکومت و نظام ما را از بین ببرند. می‌خواستند مردم را به خیابان بیاورند که همه اینها شکست خورد. البته رنجی برای مردم ما گذاشتند و ننگی برای خودشان.  

وی با بیان اینکه آمادگی داریم که اگر طرف مقابل با صداقت به میدان بیاید این مسائل حل و فصل شود، تاکید کرد: خیلی سریع هم می‌تواند حل شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: اصلا هیچ پیچیدگی حقوقی ندارد. بگویند به تمام تعهدات عمل می کنیم ساعت بعد ما به همه تعهدات خود عمل می‌کنیم. البته اگر اراده و صداقت باشد اگر نباشد مهم نیست و ما کار خود را انجام می‌دهیم.  

روحانی با بیان اینکه  ملت بدانند که شرایط سه سال پیش تکرار نخواهد شد، گفت: آنچه در این سه سال رنج کشیدند آن شرایط تکرار نمی‌شود.

وی اضافه کرد: اما این که در آینده چه شرایطی پیش می‌آید کمی باید صبر کرد. همه آمار و ارقام ما این واقعیت را می‌گوید که دیگر آن شرایط تکرار نمی شود. امروز ارز ما به سمت تعادل می رود. آمار و ارقام فعالیت‌های ما نیز همین را می‌گوید.  

رئیس جمهور با بیان اینکه ۷۳ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص دادیم  که حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کردیم، افزود: بنابراین نسبت به سال گذشته فعالیت‌های عمرانی ما ۶۹ درصد افزایش دارد.

روحانی گفت: ما نسبت به معیشت مردم هرچه در توان داشتیم انجام دادیم و برای سال آینده هم پیش بینی های لازم را در بودجه انجام دادیم.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه آمریکا فشار حداکثری را انتخاب کرد، افزود: توقع این بود که همه دوستان سیاسی ما هم حمایت حداکثری از دولت را انتخاب می‌کردند بعضی‌ها از این کار را کردند، خدا خیرشان بدهد.

روحانی اظهار داشت: بعضی‌ها این کار را نکردند و این در تاریخ زندگیشان خواهد ماند که در روزهایی که ما در میدان جنگ بودیم و در برابر یک آدم کثیف و مستبد ایستادگی کردیم، تنها هم بودیم به جای اینکه ما را یاری و کمک کنند زبان دیگری را انتخاب کردند که زبان خوبی نبود.

وی با بیان اینکه ما امروز یک هدف، یک کشور و یک قانون، یک رهبر، یک منافع ملی و مصالح ملی داریم، تصریح کرد: انتخابات ۱۴۰۰ هم جز انتخاباتی است که انجام می‌شود این همه نباید دولت را به خاطر انتخابات آینده اذیت کنید.

رئیس جمهور با بیان اینکه درباره انتخابات هم آنچه برای ما مهم است حضور اکثریت مردم است، گفت: من چند بار از مقام معظم رهبری شنیدم که ایشان هم به صورت عمومی فرمودند و چند بار هم خصوصی از ایشان شنیدم که فرمودند اینکه در فلان انتخابات چه کسی برنده شود، مهم نیست.

روحانی تاکید کرد: برای من مهم است که اکثریت قاطع مردم حضور پیدا کنند. هر کسی می‌خواهد انتخاب شود. اگر اکثریت مردم پای صندوق آرا آمدند ما پیروز هستیم اگر اکثریت نیامدند ما شکست خوردیم هر کسی می‌خواهد در انتخابات رای آورده باشد.

وی با بیان اینکه دولت و وزارت کشور همه توان خود را می‌گذارند، اظهار داشت:خواهش می‌کنم از همه سیاسیون و احزاب اولین هدف ما این باشد که مردم حضور حداکثری پای صندوق‌ها پیدا کنند و به هر که می‌خواهند رای بدهند و هرکسی رای آورد قدمش برای کشور مبارک است و همه مردم  از او حمایت می‌کنند.

رئیس جمهور همچنین درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰،  گفت: لایحه بودجه برای زندگی مردم، اقتصاد و تولید کشور برای صادرات و واردات کشور برای معیشت مردم خیلی مهم است و  برنامه ای است که زندگی یک ساله دولت و فعالان اقتصادی را تنظیم می کند.

روحانی با بیان اینکه در لایحه بودجه جای ادبیات غیرکارشناسی و اتهامات نیست، تصریح کرد: من ۲۷ سال است که در بودجه هستم و برای اولین بار امسال من ادبیاتی را می‌بینم که ناپسند است.

وی گفت: ۲۰ سال نماینده مجلس بودم. ۷ سال گذشته در دولت یازدهم و دوازدهم هم ما به مجالس گذشته لایحه دادیم اما این تجربه ما امسال با همیشه متفاوت است!

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم از ما همکاری می‌خواهند، خطاب به نمایندگان مجلس، افزود: ما هر دو نماینده مردم هستیم. من نماینده و وکیل مردم هستم. شما هم وکیل مردم هستید. من رای مردم را دارم شما هم رای مردم را دارید باید با هم همکاری کنیم و در کنار هم باشیم.

روحانی تصریح کرد: جای ادبیات سیاسی در بودجه نیست،  بودجه جای اعداد و ارقام و محاسبه و قانونگذاری برنامه سال آینده و حساب و کتاب است. جای شعار نیست که من شعار بدهم یا آنها شعار بدهند چه فایده دارد.

وی با تاکید براینکه من بلدم همه شعارها را جواب بدهم ولی مردم اینها را از من نمی‌خواهند که آنها شعار بدهند و من جواب بدهم، گفت: مردم بودجه خوب و زندگی بهتر و معشیت می‌خواهند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بودجه برای نفت دو میلیون ۳۰۰ هزار بشکه گذاشتیم و خواستیم اعلام کنیم فشار حداکثری و تحریم شکست خورد، اظهار داشت: اما برخی توجه نکردند معنی آن چیست گفتند آیا می‌توانید دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را بفروشید.

روحانی افزود: ما پیام می‌دهیم به دنیا و می‌گوییم ترامپ شکست خورد، فشار حداکثری، تروریسم اقتصادی شکست خورد و می‌گوییم ما نفت را دو میلیون و ۳۰۰ هزار می‌فروشیم.

وی با بیان اینکه شما تردید می‌کنید، خوب تردید کنید، گفت: بعد می گویید در بودجه سهم نفت کمتر باشد آیا شما سهم نفت را کمتر کردید. شما می‌گویید ارزش پول ملی بیشتر باشد آیا ارزش پول ملی را بیشتر کردید؟ مردم ما باید قضاوت کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما گفتیم سال ‌آینده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم ماحصل آن ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بوده است، تاکید کرد: آقایان آمدند دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را کردند یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه. بعد به جای ۱۹۹ هزار میلیارد تومان شده ۲۳۰ هزار میلیارد تومان. چشم بندی عجیبی شد.

روحانی اضافه کرد: نفت کم شد پول آن بالا رفت. این چطور چشم بندی بود که انجام گرفت.   ما ۱۹۹ هزار میلیارد تومان گذاشتیم این‌ها در کمیسیون تلفیق ۲۳۰ هزار میلیارد تومان کردند و میزان وابستگی بودجه به نفت را  ۳۱ هزار میلیارد تومان اضافه کردند.

وی با بیان اینکه هر کسی چهار عمل اصلی را بلد باشد و کلاس دوم دبستان باشد می‌تواند محاسبه کند که شما چه کردید، گفت:  ما نفت را بر مبنای ۱۱ هزار  ۵۰۰ حساب کردیم شما قیمت دلار را ۱۷,۵۰۰ تومان حساب کردید اینکه خیلی ساده است آدم ارزش پول ملی را کم کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: شما ۶۰۰۰ تومان ارزش پول ملی را کم کردید تا حساب و کتاب تان جور باشد و بعد می‌گویید ما نگفتیم قیمت دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ باشد. پس این دم خروس است و این حرف‌ها با قسم حضرت عباس جور در نمی‌آید.

روحانی با بیان اینکه ما گفتیم باید کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان باشد اگر خواستید تغییر بدهید باید در اختیار دولت باشد، گفت: شما نمی‌توانید تغییر بدهید امروز می‌خواهید تغییر بدهید ۴ ماه بعد اجرا شود در این مدت زندگی مردم، سوء استفاده‌ها و رانت چه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خواهش می‌کنم از کمیسیون تلفیق،  رئیس مجلس و نمایندگان دست به دست بدهیم، افزود: مسئله زندگی و آینده مردم است با کمک همدیگر بتوانیم بودجه‌ای را نهایی بکنیم هم نظرات دولت و هم نظرات شما مراعات شود اصل هم منافع مردم است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدام می‌گویند برجام چه کاری کرده است، تصریح کرد: اینکه شما می‌بینید که ما در پارس جنوبی توانستیم ۱۷ فاز را به نتیجه برسانیم بعد از این بود که برجام اجرا شد که ما توانستیم کمپرسورهایی که همه مانده بود را بیاورد و و قطعات را بگیریم و در کشور نصب کنیم اینها آثار برجام است.

روحانی با بیان اینکه ما امروز در بنزین و گازوییل روی پای خودمان ایستاده‌ایم، گفت: ما قبل از ۹۲ واردکننده بنزین و گازوییل بودیم و میلیاردها دلار پول می‌دادیم و بنزین وارد می‌کردیم تازه به ما نمی‌فروختند و ناچار شده بودیم به پتروشیمی برویم و آن اثرات سو و زیانبار را داشت.

وی افزود: امروز ما صادرکننده هستیم و میلیاردها دلار صادر می‌کنیم،  امروز روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم و بیش از ۷۵ درصد بنزین ما یورو ۴ و یورو ۵ است. و از لحاظ محیط زیستی کار بزرگ و عظیمی انجام گرفته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در پتروشیمی هم کار بزرگی انجام گرفته و ما امسال ۱۷ پتروشیمی را افتتاح می‌کنیم، افزود: تاکنون ۸-۹ پتروشیمی را افتتاح کردیم و بقیه را افتتاح می‌کنیم.

روحانی اعلام کرد: یک افتتاح بزرگ هم که فردا داریم که همین پالایشگاه گاز بیدبلند است که ثمرات این پالایشگاه به مواد لازم پتروشیمی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کار عظیم و بزرگی در این دولت و در شرایط تحریم و فشار حداکثری انجام گرفته است، اظهار داشت: ما باید به ملت ایران که در نفت و گاز، آب و برق، کشاورزی و دفاع و همه زمینه‌ ایستادگی، صبوری و فعالیت کردند تبریک بگوییم چراکه امروز ما آثار آن را می‌بینیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت با سیاست درست اقتصادی و سیاست خارجی توانست این راهبرد را پیش ببرد، گفت: امروز ما می‌توانیم به یک نتایجی برسیم که کاملا قابل مقایسه با سال‌های گذشته است و می‌توانیم نشان بدهیم که با ایستادگی، مقاومت و تلاش ملت در تولید،  امسال شاهد ثمرات بسیار خوبی برای مردم خواهیم بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا