اقتصادی

ترمز جدید بانک ها برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

در حالی که در قانون جهش تولید مسکن اشاره‌ای به آورده متقاضیان نشده، اعلام شده که شرط بانک ها برای پرداخت تسهیلات، تکمیل آورده متقاضیان است.


به گزارش روند بازار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی به شمار می‌رود که پس از کشمش‌های بسیار زیاد و پیگیری وزیر راه وشهرسازی، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها مکلف هستند تسهیلات ساخت مسکن را متناسب با پیشرفت ساخت واحدها، به صورت مرحله‌ای به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کنند. طبق این قانون، متقاضیانی واجد شرایط دریافت تسهیلات ساخت مسکن هستند که پس از تکمیل مدارک، سهم آورده نقدی خود را واریز کنند.

به گفته مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی بدیهی است اگر بانکی پس از تکمیل مدارک و واریز حصه نقدی (آورده) از سوی متقاضی، سهم خود را نپردازد، مشمول جریمه مالیاتی لحاظ شده در قانون جهش تولید مسکن خواهد شد. بانک مرکزی پیش‌تر، بخشنامه مربوطه را به شبکه بانکی ابلاغ کرده بر حسن اجرای آن نظارت می‌کند.

طبق قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی مکلف هستند حداقل بیست درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را بانرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به صورتی که در سال اجرای قانون از حداقل سه میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحد‌های موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی اعلام شده با افزایش درصد مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد.

طبق این قانون تسیهلات اعلام شده بر اساس نیاز سالانه مسکن در طرح‌ها و برنامه‌های اعلام شده وزارت راه وشهرسازی پرداخت می‌شود در صورت ترکیب منابع بانک عامل با منابع صندوق ملی مسکن، نرخ سود تسیهلات براساس نسبت مشارکت منابع صندوق ملی مسکن با بانک عامل وبراساس نرخ سود مصوب شورای پول واعتبار، محاسبه می‌شود.

طبق بررسی‌های صورت گرفته در قانون جهش تولید مسکن به این نکته اشاره نشده بود که پرداخت تسهیلات منوط به واریز آورده متقاضی است که اعلام این موضوع خود می‌تواند زمینه ساز عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات شود.

بهانه بانک ها برای عدم پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

به گفته آقای فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در قانون جهش تولید مسکن هیچ اشاره ای به پرداخت آورده متقاضی نشده است و اعلام پیش شرط تامین آورده متقاضی طبق آیین نامه بانک مرکزی ممکن است زمینه ساز عدم پرداخت تسیهلات شود و ترمزی برای پرداخت باشد.

او می‌گوید: در صورتی که ۲۰ درصد آورده و ۲۰ درصد تسهیلات باشد می‌تواند در اجرایی شدن این طرح کمک کند.

هشدار وزیر راه: بانک‌ها همکاری نکنند، وعده مسکنی دولت محقق نمی‌شود

چندی پیش هم آقای رستم قاسمی وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده بود که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن همکاری نمی‌کنند.

او گفته بود در قانون جهش تولید مسکن پیش بینی شده که ۲۰ درصد منابع تسهیلاتی بانک‌ها به حوزه مسکن اختصاص پیدا کند در حالی که بانک‌ها همکاری لازم را ندارند، در صورتی که تسهیلات بخش تولید مسکن به موقع پرداخت نشود، در انجام تعهدات برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال با مشکل مواجه می‌شویم.

ساخت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌ها و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در روستا مطابق با طرح نهضت ملی مسکن برنامه ریزی شده در همین راستا برای حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار زمین تأمین شده است.

هم اکنون زمین مورد نیاز برای ساخت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در حال تغییر کاربری در شورای برنامه ریزی استان و شورای عالی شهرسازی است که باید تا پایان شهریور انجام شود؛ ضمن اینکه موضوع تأمین زمین برای ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهری تا پایان شهریور حل می‌شود.

در حال حاضر با توجه به اعلام وزارت راه وشهرسازی مبنی بر تحویل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهریور ماه و متناسب با هفته دولت بنابراین باید روند اجرایی شدن هرچه سریعتر پروژه‌های نهضت ملی مسکن سرعت گیرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا