دانش و فناوریفرهنگی

ترکیبات ویتامین ب و نشانه های اسکیزوفرنی

ترکیبات ویتامینی B complex نشانه های مرضی اسکیزوفرنی را در فاز حاد و باقیه ای کاهش می دهند. به گزارش پایگاه خبری اخبار خوب پژوهشگران بخش روانشناسی و بهداشت روانی دانشگاه منچستر انگلستان در یک فراتحلیل گسترده که به تازگی صورت داده اند، دریافته اند که افزودن ترکیبات ویتامین ب (B6، B8 و B12) به رژیم دارویی آنتی_سایکاتیک در افراد مبتلا به مشکلات اسکیزوفرنیک، نشانه های مرضی اسکیزوفرنی را کاهش می دهند. اسکیزوفرنی بیماری ناتوان کننده ای است که تقریباً ۸۰ درصد از مبتلایان ظرف ۵ سال بعد از درمان دوباره به آن دچار می شوند. بطور سنتی درمان این اختلال توسط داروی های آنتی سایکاتیک صورت می گیرد. در پژوهش حاضر، با بررسی فراتحلیلی ۱۸ کارآزمایی بالینی شامل ۸۳۲ بیمار دریافت کننده داروهای آنتی سایکاتیک برای درمان اسکیزوفرنی، مشخص شد هنگامی که خانواده ویتامین B به تنهایی و یا همراه با سایر ویتامین ها در دوزهای بالاتر به افراد مبتلا ارائه شود، نشانه های مرضی به شکل معناداری کاهش می یابند. افزون بر این، مشخص شد در حالت های سایکاتیک، مداخلات زودهنگام دارویی با استفاده از ترکیبات خانواده ویتامین B منجر به کاهش دوره بیماری و فاز حاد افراد مبتلا خواهد شد. دوزهای بالای خانواده ویتامین B توان کاهش نشانه های مرضی باقیه ای روانپریشانه را نیز داشته و به شکل معناداری در تعویق عود مجدد فاز حاد سایکاتیک دخیلند. بیشترین میزان اثرگذاری مربوط به ویتامین های B6، B8، و B12 بوده است.
تیم پژوهشی در فاز بعدی فعالیت خود بدنبال بررسی عملی این شواهد و مدلیابی مغزی و مولکولی برای مکانیزم اثر این ویتامین ها هستند اسکیتزوفرنی در حدود ۱ درصد از جمعیت کلی انسان را مبتلا ساخته و جزو ناتوان کننده ترین و هزینه بر ترین اختلالات مزمن در سرتاسر جهان است. نکته قابل توجه اینکه کمبود خانواده ویتامین B در سندرم های ورنیکه و کورساکوف، بیماری پلاگر، و نیز کاهش برخی انواع میکروبیوم های روده مشهود است و لازم است در آینده نتایج مشابهت های فنوتیپی این کمبود مورد بررسی علّی قرار گیرند.
لینک منبع
https://www.cambridge.org
مترجم دکترامیرمحمدشهسوارانی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا