کسب و کار

تسمه دینام یا تسمه محرک چیست؟

تسمه دینام با نام های زیادی از جمله تسمه محرک، تسمه فن، تسمه V یا تسمه سرپانتین شناخته می شود.

این تسمه که از لاستیک ساخته شده است در طول زمان مستعد خراب شدن است و به دلیل قرار گرفتن در کنار موتور، گرمای بیش از حد و سایش عمومی منجر به ایجاد تسمه محرکی شکننده می شود که مستعد ترک خوردن است.

تسمه سرپانتین یک تسمه پیوسته منفرد است که برای هدایت چندین عملکرد وسیله نقلیه شما کار می کند. دینام را به حرکت در می آورد و همچنین پمپ فرمان، پمپ آب، کمپرسور تهویه مطبوع، پمپ هوا و غیره را نیرو می دهد.

این نام به دلیل ظاهر طولانی و پیچ در پیچ آن است و می تواند در کنار موتور قرار گیرد.

تسمه سرپانتین توسط میل لنگ به حرکت در می‌آید، که جز موتور وسیله نقلیه شماست که حرکت بالا و پایین پیستون‌ ها را به چرخش تغییر می‌ دهد. طول عمر تسمه حدود ۳ تا ۴ سال است.

تسمه دینام سراتو سایپا نیز از همین نوع تسمه می باشد که به تنهایی تمام قطعات را به چرخش در می آورد. با وجود تسمه دینام سراتو ۲۰۰۰ دیگر از تسمه های جداگانه برای کولر، پمپ هیدرولیک، واترپمپ و… استفاده نمی شود. تسمه دینام کیا و هیوندا های جدید تقریبا در بیشتر موارد از این نوع می باشند

تسمه متحرک
تسمه متحرک

تسمه چه کاری انجام می دهد؟

تسمه سرپانتین یک تسمه محرک مسطح است که نیروی مورد نیاز اجزای موتور مانند کولر، پمپ آب، فن های رادیاتور و پمپ فرمان را تامین می کند. اگر تسمه سرپانتین بشکند یا آلوده شود، تمام لوازم جانبی موتور با سرعت مناسب نمی‌ چرخند. علاوه بر این، شکستگی تسمه همچنین می تواند منجر به از دست دادن ناگهانی کنترل بر روی سیستم فرمان برقی شود و چرخش آن سخت می شود. بر خلاف تسمه تایم شکسته، تسمه سرپانتین شکسته صدمات جبران ناپذیری به موتور وارد نمی کند. با این حال، تا زمانی که تسمه سرپانتین تعویض نشود، ماشین شما نمی تواند رانندگی کند.

وظیفه تسمه دینام یا تسمه محرک انتقال نیرو از میل لنگ موتور به اجزای مختلف دیگر است.

خودرو های قدیمی دارای مجموعه ای از تسمه ها برای انجام این کار ها بودند، اما خودرو های مدرن تنها به یک کمربند نیاز دارند. این یک بخش اساسی از عملکرد سالم موتور شما است، بنابراین ضروری است که در شرایط خوبی باشد.

در بسیاری از خودرو ها، دینام یا تسمه محرک، پمپ آب و پمپ روغن خودرو را به حرکت در می‌آورد و اگر این ها از کار بیفتند یا خراب شوند، می‌ تواند منجر به آسیب شدید موتور شود.

آسیب شدید موتور می تواند به معنای پایان عمر مفید خودروی شما باشد یا برخی از عمده ترین هزینه های مربوط به تعمیر خودرو را افزایش دهد.

کشنده تسمه دینام چیست و چگونه کار می کند؟

کشنده تسمه وظیفه اتصال محکم تسمه دینام شما را بر عهده دارد. اگر به درستی جا نیفتد، خطر لیز خوردن و عدم عملکرد صحیح آن وجود دارد.

کشنده یک قرقره کوچک است که به قسمت بیرونی تسمه فشار وارد می کند و از کارکرد صاف، قابل اعتماد و یکنواخت اطمینان می دهد.

کشنده تسمه محرک می تواند توسط خاک جمع شده از یک تسمه قدیمی یا پرتاب شدن از جاده نفوذ کرده و تحت تاثیر قرار گیرد.

این کثیفی می تواند به کشنده نفوذ کند و باعث گیرکردن آن شود، بی اثر شده و منجر به آسیب ناخواسته به موتور شما می شود.

تسمه
تسمه

تسمه دینام را چه موقع باید تعویض کرد؟

چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد تسمه شما کار خود را به درستی انجام نمی دهد.

  • صداهای غیرعادی از موتور خودرو می شنوید.
  • اگر هنگام روشن کردن موتور از زیر کاپوت صدای جیر جیر می‌ شنوید، یا در حین کار کردن موتور صدای جیر جیر بلندی شنیده می‌ شود، به احتمال زیاد تسمه لیز خورده است و باید آن را در اسرع وقت تعویض کنید.
  • شما می توانید سرنخ های بصری مرتبط با سایش و آسیب را ببینید.
  • هر گونه ساییدگی، ترک خوردگی یا بازی شل در هر یک از تسمه های لاستیکی موتور شما باید به شما هشدار دهد که قطعات دارای شرایط نامناسبی هستند که به طور اجتناب ناپذیری منجر به مشکلات مکانیکی می شود.
  • اگر تسمه در هنگام کارکردن موتور خودرو بیش از حد تکان می خورد یا حرکت می کند، معمولا به این دلیل است که فنر کشنده ضعیف یا آسیب دیده است. یک کشش معیوب باعث سایش بیشتر تسمه دینام شما می شود و طول عمر آن را کوتاه می کند و منجر به آسیب های شدید و افزایش هزینه ها می شود.
  • اگر ماشین شما مرتبا متوقف می شود یا موتور از واژگونی خودداری می کند، ممکن است به دلیل سر خوردن یا شکستن تسمه دینام باشد.
  • اگر هر یک از لوازم جانبی خودرو از کار افتاد یا چراغ‌ های جلو و چراغ‌ های داخلی بسیار کمتر از حد معمول سوسو می‌ زنند یا کار می ‌کنند، ممکن است به دینام یا تسمه محرک آن نیز مربوط شود.
  • اگر احساس می ‌کنید که فرمان خودروی شما سنگین‌ تر از حد معمول است، این امر می ‌تواند به دلیل عدم انتقال نیرو به سیستم فرمان برقی و همچنین عملکرد نا مناسب تسمه شما باشد.
  • اگر چراغ هشدار دمای موتور یا چراغ هشدار باتری شما روشن است، این نشانه مطمئنی از نقصی است که نیاز به توجه دارد. هر دوی این ها می تواند مربوط به خرابی تسمه دینام باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا