اقتصادی

تسهیل واردات ماشین آلات معدنی

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه ۱۵ هزار ماشین آلات معدنی فرسوده با عمر ۲۰ سال به بالا در کشور وجود دارد، گفت: وزارت صمت برای جبران و نوسازی ماشین آلات معدنی واردات در این بخش را تسهیل کرده است.

به گزارش روند بازار، امید قالیباف در گفت وگو با خبرگزاری فارس، در رابطه با اقداماتی که در حوزه معدن در یک سال گذشته در وزارت صمت انجام شده است، گفت: اولین اقدام در این بخش، پروژه هوشمندسازی معدن در حوزه اکتشاف، استخراج، اخذ پروانه بهره برداری و پرداخت حقوق دولتی است که از مهمترین و بزرگترین اقدامات وزارت صمت در این حوزه است به طوری که عملا دست اشخاص، امضا های طلایی و رانت در این حوزه قطع می شود.

سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: اقدام دومی که در بخش معدن طی یک سال گذشته توسط وزارت صمت انجام شده است این است که معادن و پهنه های اکتشافی راکد را تجمیع و کل کشور در حوزه معادن را به ۴ بخش تقسیم کردیم که هر بخش شامل ۸ استان شده است. بنابراین ۵ هزار و ۳۴۹ پهنه معدنی راکد و اکتشافی را در قالب مزایده در زمان بندی مشخص برای فعال سازی و احیا واگذار می کنیم.

وی افزود: در اقدام سوم در حوزه معدن که یکی از اقدامات بسیار مهم وزارت صمت در این حوزه به شمار می رود وزارت صمت اقدام به تسهیل گری فرآیندها کرده است.

قالیباف اظهار داشت: یکی از گلوگاه های ما در حوزه معدن، واردات ماشین آلات بود بطوری که اگرچه در سال ۹۹ نیازمند واردات بیش از ۱۰ هزار ماشین آلات معدنی بودیم اما فقط ۱۲۵ دستگاه ماشین آلات معدنی وارد کشور شد.

وی با بیان اینکه نیاز کشور به ماشین آلات معدنی ۱۵ هزار دستگاه است، گفت: وزارت صمت برای رفع مشکل واردات ماشین آلات معدنی اقداماتی را آغاز کرده است و بر این اساس در حال حاضر مجوز واردات ۱۵۰۰ دستگاه ماشین آلات معدنی صادر شده است.

وی افزود: یکی از موانع واردات ماشین آلات معدنی تکیه بر ساخت داخل بود و این در حالی است که فعلا توان تولید بخشی از ماشین آلات معدنی در کشور وجود دارد؛ به عنوان مثال اگرچه در حال حاضر می توانیم دامپ تراک ۳۰ تنی را تولید کنیم اما توان تولید دامپ تراک ۱۰۰ تنی یا بیشتر وجود ندارد بنابراین برای اینکه به علت نبود این قبیل ماشین آلات، لطمه ای به استخراج در بخش معدن وارد نشود مجوز واردات این گونه ماشین آلات صادر شده است تا از طریق داخلی نیاز داخلی رفع شود.

قالیباف اظهار داشت: سیاست وزارت صمت این است که علاوه بر اینکه تمام ظرفیت داخلی را فعال کند و حداکثر استفاده را از ظرفیت تولید داخلی ببرد اما کار استخراج معدن را معطل ماشین آلات مورد نیاز نکند و لذا بر اساس این منطق فرآیند واردات ماشین آلات مورد نیاز بخش معدن تسهیل شد.

وی با بیان اینکه ماشین آلات معدنی معمولا با کارکرد ۱۸ سال به بالا فرسوده به شمار می روند، گفت: در حال حاضر حدود ۱۵ هزار دستگاه ماشین آلات معدنی ۲۰ سال به بالا در کشور وجود دارد که باید این فرسودگی جبران شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا