اقتصادی

دستورالعمل جدید برای تسهیل پرداخت وام‌های خرد/ واکنش‌ها چه بود؟

بانک مرکزی دستورالعمل جدیدی را مبنی بر تسهیل پرداخت وام‌های خرد به بانک‌ها ابلاغ کرده است. اما واکنش مدیران بانکی به این موضوع چه بود؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، پس از آنکه روز گذشته، وزیر اقتصاد از تسهیل پرداخت وام‌های خرد در آینده نزدیک خبر داد، امروز بانک مرکزی «دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد» را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

در این دستور العمل آمده است که بانک‌ها موظف‌اند تسهیلات خرد اعطایی را بر اساس شرایط، امتیاز اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتبار مشتری در قالب قراردادهای متعارف، به مشتری پرداخت کند. همچنین حداکثر مبلغ تسهیلات ریالی خرد که بانک‌های می‌توانند به مشتران خرد بپردازند، معادل ۲۰۰میلیون تومان خواهد بود.

تامین اعتبار با افزایش سرمایه و فروش اموال

خاندوزی روز گذشته گفته بود که برای تقویت اعتباردهی بانک‌ها، افزایش سرمایه نقدی و فروش اموال مازاد آنها در دستور کار قرار گرفته ‌است.

وی همچنین اعلام کرد که در این مسیر، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۱۰۰درصد افزایش سرمایه داشته و دولت برنامه دارد امسال هم سرمایه این بانک را افزایش دهد. همچنین بانک‌ ملت ۶۰درصد، بانک تجارت ۳۰درصد، پست بانک ۴۰درصد و بانک‌های ملی، سپه و بانک‌های تخصصی، ۳۵هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهند داشت.

به گفته وزیر اقتصاد، از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم، بیش از ۸۰ درصد به منابع بانک قرض‌الحسنه اضافه شده و بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار مورد تسهیلات یا نفر، تعداد تسهیلاتی بوده است که به شکل قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

آمارهایی از اعطای وام‌های خرد

محمدهادی سبحانیان، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد نیز آمارهایی از پرداخت تسهیلات مطابق تبصره ۱۸قانون بودجه ارائه کرد. بر اساس این تبصره، ۸۵هزار میلیارد تومان جهت سرمایه‌گذاری‌ها، تکمیل واحدهای نیمه‌تمام و ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های تولیدی اختصاص یافته است.

به گفته سبحانیان، از مهر سال گذشته به این سو، بانک‌ها در مجموع ۴۵هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت کرده‌اند. وی همچنین اعلام کرد که به بیش از ۱۶هزار طرح، به ارزش ۱۳هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. همچنین تسهیلات هشت هزار و ۹۳۲طرح به ارزش حدود ۱۰هزار میلیارد تومان در مرحله پرداخت قرار دارد.

واکنش مدیران بانکی به تسهیل پرداخت وام‌های خرد

با وجود اظهارات تیم اقتصادی دولت، اگر سری به بانک‌ها بزنیم متوجه می‌شویم که شرایط دریافت وام‌های خرد بسیار دشوار است. حتی برخی از بانک‌ها به کل وامی به مشتریان خرد پرداخت نمی‌کنند.

در پی راستی‌آزمایی ادعای دولت، تجارت‌نیوز با مدیر عامل دو بانک به گفتگو پرداخت. سعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این باره گفت: اگر روند افزایش سرمایه بانک‌های قرض‌الحسنه از سوی دولت انجام شود، حجم منابع بانک افزایش یافته و پرداخت تسهیلات هم بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر، مدیرعامل یکی از بانک‌های بزرگ ایران هم از گفتگو در این مورد امتناع کرد. وی که نخواست نامش فاش شود ،تنها به ذکر این نکته اکتفا کرد که اگر دولت، بانک‌ها را مجبور به پرداخت این تسهیلات کند، آنها باید این کار را انجام دهند.

وام‌های تکلیفی با اقتصاد چه می‌کنند؟

به نظر می‌رسد این تصمیم وزارت اقتصاد هم سرنوشتی مثل تجربه‌های پیشین بانک‌ها در اعطای وام‌های تکلیفی داشته باشد.

طرح‌هایی مثل وام بدون ضامن که نه تنها مردم را سرگردان بانک‌ها کرد، داد بانک‌ها را هم درآورد. انتظار می‌رود این طرح‌ها نتیجه‌ای جز آسیب به بدنه تضعیف شده شبکه بانکی ایران و منابع بانک‌ها و همچنین افزایش نرخ تورم نداشته باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا