دانش و فناوری

تشخیص اوتیسم کودکان در ۱۰ دقیقه ممکن شد

محققان با استفاده از دوربین آیفون یا آی پد و هوش مصنوعی روشی نوین برای شناسایی اوتیسم در کودکان ابداع کرده اند که فقط ۱۰ دقیقه طول می کشد.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، محققان اپلیکیشنی توسعه داده‌اند که قادر به شناسایی اوتیسم در کودکان ۱۶ ماهه است.

یکی از نشانه‌های واضح اوتیسم در کودکان تمایل آنها به تمرکز بیشتر روی اشیا به جای انسان‌ها است. این نشانه با تحلیل الگوهای نگاه کردن کودک واضح می‌شود.

در همین راستا گروهی از محققان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی با استفاده از دوربین آی پد یا آیفون و یادگیری ماشینی، هنگامیکه کودکان ویدئوهای خاصی را تماشا می‌کنند، حرکات چشمان آنها را ردیابی و تحلیل می‌کنند.

در یک نمونه از ویدئوها در سمت چپ تصویر در نمایشگر مردی حباب‌هایی را می‌ترکاند و در سمت دیگر تصویر یک بطری حباب و اسباب بازی روی طاقچه قرار دارند.

هرچندقبلا از شیوه ردیابی حرکات چشمان برای شناسایی اوتیسم استفاده شده بود اما این نخستین باری است که از این روش بدون سخت افزار و کارشناس برای بررسی الگوهای نگاه کردن استفاده می‌شود.

تست جدید اوتیسم در ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و پزشکان عمومی یا والدین در خانه می‌توانند آن را به کار گیرند.

خبرنگار: شیوا سعیدی قوی اندام

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا