اقتصادی

قرارگاه‌هایی برای تنظیم بازارها / از قرارگاه مرغ تا نان در کشور

در یک سال اخیر هشت قرارگاه از سوی دولت تشکیل شد، از قرارگاه مرغ برای ساماندهی بازار آن گرفته تا مسکن که هفته پیش از سوی وزارت راه‌وشهرسازی اعلام شد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، چهار قرارگاه فقط در ۲ ماه اخیر از سوی دولت تشکیل شده است. قرارگاه‌هایی که با ورود مستقیم دولت در موضوعات مختلف شکل می‌گیرند. هدف از تشکیل عمده این ستادها هم با ساماندهی موضوعات مختلف است. البته معمولا بعد از چند بار جلسه و پوشش رسانه‌ها از ستادها، دیگر خبری از آنها نمی‌شود.

همین چند روز پیش بود که وزیر راه‌وشهرسازی از تشکیل ستاد مسکن خبر داد. ستادی برای ساماندهی به آشفته بازار مسکن و هزینه‌های سرسام آور آن. مصوباتی هم در این مورد داشتند. باید دید سرانجام این ستاد هم مانند قبلی‌ها می‌شود یا نه. در ادامه تعدادی از قرارگاه‌ها و ستادهایی که تشکیل شده است را می‌خوانید.

تشکیل ۴ قرارگاه در ۲ ماه


اول تیر ۱۴۰۱: رستم قاسمی، وزیر راه‌وشهرسازی از تشکیل ستاد حل مشکلات مسکن و ساماندهی بازار اجاره خبر داد. اعضای این ستاد مشخص نیست اما قاسمی گفت به شکل مشترک بین وزارت راه‌وشهرداری تهران تشکیل شد. هدف این ستاد اجرایی کردن مصوبات سران سه قوه برای ساماندهی بازار مسکن است.

۱۸ خرداد ۱۴۰۱: احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد از تشکیل ستاد نان خبر داد. هدف این ستاد بررسی کم‌فروشی آرد و نان در استان‌های کشور است. اعضای آن مشخص نیست.

۴ خرداد ۱۴۰۱: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور از تشکیل قرارگاه خنثی‌سازی تحریم خبر داد. او گفت در تلاشیم شرایط طوری شود که این مشکلات برطرف و زندگی مردم طوری شود که بتوانند متفاوت از گذشته زندگی کنند و شرایط برتر و بهتر شود. (ایرنا)

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱: محسن کوشش تبار، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت که در طول هفته گذشته قرارگاه رصد و پایش وضعیت گندم، آرد و نان در وزارت کشور و در استان‌ها نیز کارگروه‌های ساماندهی گندم، آرد و نان تشکیل شد. هدف تشکیل هم رصد روزانه وضعیت نانوایان در سطح کشور است.

قرارگاه‌هایی که در یک سال اخیر تشکیل شد
قرارگاه‌هایی که در یک سال اخیر تشکیل شد

ستادهایی برای افزایش جمعیت و امنیت غذایی


۴ اسفند ۱۴۰۰: کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت قرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت در وزارت بهداشت راه‌اندازی شد. او گفت این ستاد با پیشنهاد وزیر بهداشت و رای قاطع اعضای شورای معاونین این وزارتخانه تشکیل شد. بعد از آن در اردیبهشت سال جاری بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم گفت قرارگاه جوانی جمعیت و تشکیل فرزند را تشکیل داده‌ایم. هدف این قرارگاه افزایش جمعیت است. اول خرداد عین‌اللهی از تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در همه وزارتخانه‌ها خبر داد.

۳۰ آبان ۱۴۰۰: جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی گفت قرارگاه امنیت غذایی در تمام استان‌ها تشکیل می‌شود. آنطور که او گفت تمام موضوعات کشاورزی باید در این قرارگاه تصویب شود. این قرارگاه برای کنترل تورم و آشفتگی قیمت‌ها در بازار بود. اعضای این قرارگاه به طور مشخص اعلام نشد اما قرار بود روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها از اعضای آن باشند.

۸ مهر ۱۴۰۰: علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو از تشکیل شورای جهاد آبرسانی در وزارت نیرو خبر داد. این جهاد آبرسانی با هدف برنامه‌ریزی هر چه دقیق‌تر و اتخاذ تصمیمات هماهنگ، متمرکز کردن اعتبارات و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های ستادی و استانی بود.

قرارگاه مرغ و تخم مرغ در دولت روحانی


البته ماجرای تشکیل ستاد تنها به دولت رئیسی ختم نمی‌شود. در دولت روحانی هم موارد مشابه را می‌توان دید، مثل قرارگاه مرغ و تخم مرغ.

۱۰ فروردین ۱۴۰۰: قرارگاه مرغ برای ساماندهی بازار آن تشکیل شد. وزیر جهاد کشاورزی، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی و نمایندگانی از ارگان‌های مختلف از جمله قوه قضائیه و وزارت صمت، در این کمیته عضویت داشتند. محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نیز به تجارت‌نیوز گقت: نمایندگانی از وزارت اطلاعات، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و شرکت پشتیبانی امور دام نیز عضو قرارگاه مرغ هستند. البته قرارگاه مرغ نتوانست آرامش را بازار مرغ برگرداند. بعد از چند ماه هم دیگر خبری از این قرارگاه نشد.

ستادها و قرارگاه‌هایی که خواندید فقط در یک سال گذشته تشکیل شد. اگر به عقب‌تر برگردید شمار آنها بیشتر می‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا