سیاسی

آخرین اخبار مذاکرات/ کاخ سفید برای احیای برجام آماده گرفتن تصمیم‌های دشوار است

«واشنگتن فری بیکن» در مطلبی درباره پیشنهاد آمریکا در خصوص رفع تحریم‌های سپاه، از زبان یک مقام وزارت خارجه این کشور گزارش داد دولت بایدن برای احیای برجام «آماده اتخاذ تصمیمات دشوار است».

به گزارش روند بازار، به نوشته وبگاه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» نزدیک به محافظه‌کاران در این کشور، جدیدترین پیشنهاد دولت بایدن در مذاکرات با ایران، تحریم‌ها علیه حداقل ۸۰ هزار عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رفع می‌کند.

بر اساس این گزارش به نقل از مقامات کنگره، این پیشنهاد عنوان ادعایی «تروریستی» را از روی سپاه پاسداران برمی‌دارد و نیروی قدس سپاه به فهرست تروریستی آمریکا اضافه می‌شود تا این اقدام را جبران کند. واشنگتن فری بیکن در ادامه نوشته بر اساس تخمین‌هایی که در کنگره پخش شده و به این وبگاه آمریکایی رسیده، تحریم‌ها علیه بین ۸۰ تا ۱۸۰ هزار نیروی سپاه برداشته می‌شود و تحریم‌های نیروی قدس تنها ۲۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

به ادعای این رسانه، مقام‌های ایرانی این پیشنهاد را در روزهای اخیر تأیید کردند که خشم سران سیاست خارجی جمهوری‌خواه را برانگیخته و می‌گویند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در فهرست «تروریستی» آمریکا در بحبوحه حملات به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه باقی بماند.

طبق این گزارش، آن‌ها چنین امتیازی را در صورتی که برای تصویب به کنگره ارائه شود، عامل برهم زننده توافق می‌دانند. بر همین اساس، اعضای کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان (RSC) بزرگترین گروه کنگره‌ای این حزب در حال آماده‌سازی قانونی برای حفظ تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وابستگان آن هستند. به ادعای این رسانه محافظه‌کار، با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای آمریکا، در صورت کنترل جمهوری‌خواهان بر کنگره، اکثریت جمهوری‌خواه این توانایی را خواهد داشت که هرگونه کاهش تحریم‌ها را که توسط دولت بایدن به عنوان بخشی از یک توافق جدید به ایران اعطا شده بود، به طور یکجانبه معکوس کند.

به نوشته واشنگتن فری بیکن، یکی از جمهوری‌خواهان ارشد مطلع مدعی شد: «خارج کردن سپاه از فهرست و سپس قرار دادن تنها نیروهای قدس در فهرست، عملاً به این معناست که حدود ۸۰ هزار جنگجوی دیگر در سپاه از فهرست تروریسم خارج شده و اکنون می‌توانند وارد ایالات متحده شوند».

بر اساس این گزارش، برخی از دموکرات‌ها هم علیه این اقدام حرف می‌زنند و سناتور «جو مانچین» روز سه‌شنبه در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت که وی به ویژه نگران حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا است. او سپس با بیان اتهامات تکراری علیه ایران گفت: ما نباید تا زمانی که ایران تمایل خود را برای مهار «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای» و «تامین مالی تروریسم» نشان دهد، به این کشور با رفع تحریم‌ها پاداش دهیم.

به گفته منابع کنگره، اعضای کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان در حال تدوین متمم‌هایی برای لایحه هزینه‌های دفاعی سال آینده آمریکا هستند که نام تروریستی سپاه را مدون می‌کند و از رفع آن با اقدامات اجرایی جلوگیری می‌کند. به نوشته واشنگتن فری بیکن، لایحه جداگانه‌ای هم که تحت عنوان قانون فشار حداکثری شناخته می‌شود و دولت بایدن را از رفع اکثر تحریم‌ها علیه ایران باز می‌دارد، ۱۳۰ حامی جمهوری‌خواه دارد و احتمالاً تا تابستان پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ کنگره آمریکا این تعداد به ۲۰۰ نفر خواهد رسید.

«جیم بنکس» رئیس کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان و از اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا هم به فری بیکن گفت که دموکرات‌هایی که از توافق دولت بایدن با ایران حمایت کردند، به دلیل موضوع تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در حال روی گردان شدن از آن هستند.

بر اساس این گزارش، این کمیته در یک توئیت فارسی که هفته گذشته منتشر شد، به مقامات ایران گفت که اگر جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را در نوامبر به دست بگیرند، رفع تحریم‌ها در دولت بایدن را به عقب برمی‌گردانند.

به نوشته این وبگاه خبری، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا هم با بیان این که درباره پیشنهادهایی که در مذاکرات دیپلماتیک مطرح می‌شود اظهارنظر نمی‌کند، گفت که دولت بایدن برای احیای برجام آماده اتخاذ تصمیمات دشوار است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در گفت‌وگو با فری بیکن بار دیگر توپ مذاکرات را در زمین ایران انداخت و گفت: قرار نیست علنی مذاکره کنیم، اما اگر ایران خواهان رفع تحریم‌هایی است که فراتر از برجام است، باید به نگرانی‌های ما فراتر از برجام رسیدگی کند. اگر آن‌ها نمی‌خواهند از مذاکرات برجام برای حل و فصل مسائل دوجانبه دیگر استفاده کنند، ما مطمئن هستیم که می‌توانیم خیلی سریع به تفاهم برسیم و اجرای مجدد توافق را آغاز کنیم. ایران باید تصمیم بگیرد.

هاآرتص: بایدن طی روزهای آینده تصمیمش درباره سپاه را اعلام می‌کند

دیروز (سه‌شنبه) همچنین یک روزنامه صهیونیستی گزارش داد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا قرار است طی روزهای آینده تصمیم خود درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام کند. روزنامه هاآرتص نوشت مقام‌های کاخ سفید موافق حفظ نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» هستند، در حالی که مقام‌های وزارت خارجه آمریکا عکس این نظر را دارند.

طبق ادعای هاآرتص، مقام‌های اسرائیلی این هفته (تا یکشنبه هفته آینده بر اساس تقویم ایران) منتظر تحولات مهمی در خصوص مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران هستند. روزنامه هاآرتص مدعی شده چنانچه اختلافات بر سر مسئله سپاه حل شود آمریکا توافق جدید با ایران که مذاکرات مربوط به آن در وین انجام شده را امضا خواهد کرد.

این رسانه صهیونیستی در بخش دیگری از این گزارش تصریح کرده که دولت بایدن بار دیگر ضرب‌الاجل خود در خصوص مذاکرات وین را تمدید کرده است. منابع دخیل در مذاکرات به هاآرتص گفته‌اند که دولت آمریکا چندین بار ضرب‌الاجل‌های خودش را تغییر داده است. آنها در ابتدا ماه فوریه را به عنوان ضرب‌الاجل توقف مذاکرات در صورت عدم حصول توافق اعلام می‌کردند اما آن را به ماه مارس موکول کردند که این ماه هم به پایان رسیده است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شده است. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف به ویژه ایران را به کند کردن روند مذاکرات متهم کند. تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی یکی از تاکتیک‌های ضلع غربی مذاکرات وین در ماه‌های گذشته برای تحت فشار قرار دادن تیم ایران بوده، حال آنکه شواهد مختلفی نشان می‌دهند ضعف تصمیم‌گیری در طرف‌های غربی به خصوص آمریکا عامل حرکت کند مذاکرات بوده است.

منبع: فارس

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا