اجتماعی

تصمیم شهرداری تهران برای معضل پسماندهای کرونایی

روند بازار به نقل ازمهر نوشت: همزمان با افزایش دفع پسماندهای بهداشتی که برای مقابله با ویروس کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از تصمیم شهرداری تهران برای این مسئله خبر داد.

با ورود ویروس کرونا به کشور و افزایش هشدارهای بهداشتی برای حفاظت شخصی درمقابل آن، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی همه به استفاده از محصولات بهداشتی توصیه می‌کنند و بازار ماسک، دستکش‌های یکبار مصرف و انواع محصولات بهداشتی داغ شده است.

حالا حدود ۱۱ روز است که بسیاری از مردم برای مراجعه هر باره به مکان‌های عمومی از محصولات بهداشتی یکبار مصرف استفاده می‌کنند و اما فکری برای عاقبت پسماندهای حاصل از این ویروس تازه وارد نشده بود و شهر پر شده از دستکش‌های یکبار مصرف و ماسک و پدهای الکلی.

*پسماندهای کرونایی همانند پسماندهای بیمارستانی‌اند
شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این باره می‌گوید: هر پسماندی که آلودگی بهداشتی داشته باشد جز پسماندهای ویژه محسوب می‌شود و باید به صورت جداگانه تفکیک شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر استفاده عموم مردم از محصولات بهداشتی در این روزها، بیمارستان‌ها هم باید به فکر امحای بهداشتی این پسماندها باشند، اظهار داشت: نیازمند تأمین زیرساخت‌های لازم برای بی خطر سازی محصولات مصرفی برای مقابله با این ویروس هستیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران همچنین به لزوم فرهنگ سازی در خصوص استفاده از محصولات بهداشتی و دفع پسماندهای آنکه در رده پسماندهای بیمارستانی تعریف می‌شوند اشاره کرد و بیان داشت: فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این زمینه حائز اهمیت است.

وی استفاده از بیلبوردهای شهری برای آگاه سازی عمومی در زمینه بی خطر سازی این پسماندها از سوی عموم مردم خبر داد.

*برنامه شهرداری برای دفن تمامی پسماندها تا به مدت یک ماه

صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا این سازمان برنامه ویژه‌ای برای بی خطرسازی این پسماندها دارند، گفت: از آنجایی که معلوم نیست پسماندهای آلوده به این ویروس در چه شرایطی به مخازن پسماندهای شهری وارد می‌شود، بسیاری از این محصولات در لابلای پسماندهای خانگی به جا می‌مانند و امحای جداگانه آنها ممکن نیست.

وی از جمع بندی نهایی تصمیم شهرداری خبر داد و گفت: احتمالاً امروز اعلام می‌کنیم که به مدت یک ماه مساله تفکیک پسماندهای شهر تهران منتفی خواهد شد و این همه پسماندها را مستقیم دفن کنیم و در این مدت هیچ پروسه تفکیکی بر روی آن صورت نخواهد گرفت.

علیپور با بیان اینکه پیگیر دستورات بهداشت در این زمینه هستیم خاطرنشان کرد: اما با توجه به نوظهور بودن این مساله، تاکنون پروتکلی در جهان در خصوص پسماندهای حاصل از آن ایجاد نشده است، و براساس شرایط موجود واکنش ما با این بیماری هم مثل واکنش جهانی با بیماری‌های واگیر خواهد بود.

وی افزود: با وجود اینکه قراردادهای پیمانکاران با اجرای این تصمیم دچار مشکل می‌شود اما با توجه به شرایط هرگونه تفکیک در سطح شهر و مجتمع آرادکوه منتفی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری از تصمیم این سازمان برای تغییر فرم موجود مخازن زباله در سطح شهر نیز خبر داد و گفت: در بسیاری از کشورها فرم مخازن باز دیگر وجود ندارد، اما تغییر فرم مخازن از برنامه بلند مدت این سازمان است، و در حال حاضر باید به فکر برنامه‌های ضربتی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا