سیاسی

تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه انصارالله در سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد.

به گزارش روند بازار، در نشست شورای امنیت سازمان ملل که شامگاه چهارشنبه به وقت محلی برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ و ۲۰ دی ماه جاری برگزار شد، این قطعنامه با شماره ۲۷۲۲، ۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت را بدست آورد.

این رای گیری بدون هیچ مخالفتی انجام شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

پیش از رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن، درباره اصلاحیه‌هایی که روسیه در این باره پیشنهاد کرد رای گیری شد اما سه اصلاحیه مسکو  رای لازم را بدست نیاورد و در هر سه بار رای گیری، آمریکا و انگلیس با آنها مخالفت و اصلاحیه‌ها را وتو کردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند.

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری کشتی باری گلکسی لیدر است که اگرچه تحت نظارت شرکت ژاپنی فعالیت می‌کرد اما فعالیت اصلی آن برای شرکتی اسرائیلی است. این کشتی از ۱۹ نوامبر در اختیار انصارالله یمن است.

این قطعنامه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران شامل حمایت از گفت‌ وگو و روند صلح یمن را تقویت کنند.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیش از رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن در سخنانی، گفت: ما نگران وضعیت دریای سرخ هستیم و ایالات متحده آمریکا و متحدانش در تلاش برای تحمیل راه کارهای یکجانبه هستند.

سفیر روسیه به دلیل اصلی حملات در دریای سرخ پرداخت و افزود: تشدید تنش در غزه دلیل اصلی وضعیت کنونی دریای سرخ است. پرداختن به درگیری در غزه راه حل است و توقف جنگ بسیاری از خطرات تشدید تنش را برطرف می‌کند.

نبنزیا تصریح کرد: پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا در مورد دریای سرخ برای تامین امنیت کشتیرانی نیست، بلکه سیاسی و برای نظامی کردن منطقه است.

اما لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست، گفت: ما با اصلاحات روسیه که حوادث یمن را به درگیری در غزه مرتبط می‌کند، مخالفت کردیم.

سفیر آمریکا ادعا کرد: تصویب قطعنامه علیه حملات حوثی‌ها (انصارالله یمن)  در دریای سرخ نشان دهنده اتحاد ما در برابر نقض قانون است. حوثی‌ها بار دیگر با حمله‌ای پیچیده تلاش کردند بر مسیرهای کشتیرانی تجاری تأثیر بگذارند.

این عضو دولت بایدن مدعی شد: حملات مکرر حوثی‌ها به کشتیرانی بین المللی نه تنها یک تهدید امنیتی است بلکه یک تهدید اقتصادی است و قیمت غذا، دارو و انرژی را افزایش می‌دهد. این حملات همچنین وضعیت شکننده انسانی در یمن را تهدید می‌کند و توانایی جامعه بین المللی برای ارائه کمک به بیش از ۲۱ میلیون نفر نیازمند را تضعیف می‌کند.

دیپلمات ارشد آمریکایی بار دیگر اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران را در این حملات در دریای سرخ مطرح کرد و مدعی شد: ایران مدت‌هاست که اقدامات بی‌ثبات‌کننده حوثی‌ها در منطقه را از طریق حمایت مالی و مادی که تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل را نقض می‌کند، تشویق کرده است. ما می دانیم که ایران در برنامه ریزی عملیات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ مشارکت داشته است. آمریکا به دنبال رویارویی با ایران نیست.

گرینفیلد ادعا کرد: «تهدید حقوق و آزادی‌های دریانوردی در دریای سرخ یک چالش جهانی است و نیاز به واکنش جهانی دارد. با این قطعنامه، شورا به مسئولیت خود برای کمک به تضمین جریان آزاد ترانزیت قانونی از طریق دریای سرخ بدون مانع عمل کرده است. پیام امروز جهان به حوثی‌ها واضح بود: فوراً این حملات را متوقف کنید.»

ژانگ جون سفیر و نماینده چین در سازمان ملل نیز که به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن رای ممتنع داد، در سخنانی گفت: آنچه دریای سرخ شاهد آن است بازتاب خارجی درگیری در غزه است و ما خواهان توقف اقدامات خصمانه در غزه شدیم.

دیپلمات ارشد چین در سازمان ملل، تصریح کرد: متاسفانه قطعنامه شورای امنیت شامل آتش بس در غزه نمی‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل سوم ژانویه ۲۰۲۴ برابر با ۱۳ دی ماه جاری نیز در نخستین نشست خود در سال جدید میلادی با عنوان “حفظ صلح و امنیت بین المللی” به حملات این روزها در دریای سرخ پرداخت که در پی جنگ (رژیم) اسرائیل و برای فشار به حامیان این رژیم به منظور توقف بمباران‌ بی وقفه غزه در حال وقوع است اما آمریکا و همپیمانانش بیش از پیش در برابر حملات نیروهای مسلح یمنی مستاصل شده‌اند.

آمریکا به عنوان حامی اصلی رژیم اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه که پیش از این، مدعی تشکیل ائتلافی برای مقابله با عملیات‌ ارتش یمن در دریای سرخ شده بود، قبل از نخستین نشست شورای امنیت، به همراه ۱۲ کشور دیگر پیش از برگزاری نشست شورای امنیت درباره دریای سرخ در بیانیه‌ای ادعا کرد که حملات در دریای سرخ یک مشکل بزرگ بین المللی و غیرقابل قبول است.

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد: حوثی‌ها (انصارالله) روز ۹ ژانویه، تقریباً ساعت ۹:۱۵ شامگاه به وقت صنعا در حمله‌ای پیچیده‌، خطوط کشتیرانی بین‌المللی و ده‌ها کشتی تجاری در حال تردد را هدف قرار دادند.

سنتکام با تکرار ادعاهای ضد ایرانی، مدعی شد: «حوثی‌ها در این تهاجم به طور همزمان از پهپادهای تهاجمی ساخت ایران، موشک‌های کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضد کشتی استفاده کردند اما همه ۱۸ پهپاد، دو موشک کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضدکشتی با تلاش مشترک ناوگان دریایی ایالات متحده و انگلستان سرنگون شدند و هیچ تلفات یا خسارتی به کشتی‌های تجاری و ناوهای جنگی وارد نشد.»

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، این حملات را بیست و ششمین حمله نیروهای مسلح یمنی به خطوط کشتیرانی تجاری در دریای سرخ از ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) عنوان کرد.

نیروهای دریایی یمن هشدار داده‌اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

منبع
خبرگزاری ایرنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا