اجتماعی

تعرض به بستر رودخانه عامل وقوع سیل امامزاده داوود بود

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور مداخلات انسانی و تعرض به حریم رودخانه را مهم‌ترین علت وقوع سیلاب در امامزاده داوود اعلام کرد.


به گزارش روند بازار به نقل از تسنیم، مهدی رهنما اظهار کرد: در مورد رودخانه امامزاده داوود تعرض به حریم رودخانه و ساخت و سازهای غیر مجاز باعث تغییر در عرض بستر رودخانه شد. به همین دلیل زمان تمرکز که در حوضه آبریز امام زاده داوود در حدود ۲۳ دقیقه است، افزایش معناداری پیدا کرده است.

وی توضیح داد: زمان تمرکز، به زمانی گفته می‌شود که رواناب از دورترین نقطه (از لحاظ زمانی) حوضه آبریز به نقطه خروجی از حوضه مورد نظر برسد.

رهنما افزود: بر اساس ‌ماده ۱۵ آیین‌نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‌ها، انهار، مسیل‌ها، و… حریم کانال‌ها، انهار احداثی و سنتی و شبکه‌های آبیاری و زهکشی باید مطابق قانون حفظ شود اما در امامزاده داوود این موضوع نقض شده است.

وی تاکید کرد: عوامل زیادی در وقوع سیلاب دلخراش امامزاده داوود دخیل بود که مداخلات انسانی و تعرض به حریم رودخانه مهمترین دلایل آن بوده است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: سال‌ها قبل به سفارش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، سامانه هشدار سیل برای حوضه‌های آبریز منتهی به شهر تهران توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو به صورت کاملا بومی طراحی و عملیاتی شد که در جریان رخداد سیل اخیر کمک شایانی به اخذ تصمیمات مناسب و صدور هشدار کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا