اقتصادی

تعرفه خدمات پستی گران شد

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه ارائه خدمات پستی داخلی را تصویب کرد. نرخ خدمات پستی در داخل کشور نسبت به آخرین مصوبه این کمیسیون که مربوط به سال ۹۵ می‌شود، افزایش یافته است.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۹۱ خود به درخواست شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و دارندگان پروانه فعالیت کاروران پستی غیر دولتی، پیشنهاد تغییر تعرفه ارائه خدمات پستی داخله را بررسی و تصویب کرد. این مصوبه جایگزین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۹۵ شده است.

مقایسه مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نسبت به مصوبه سال ۹۵ تعرفه خدمات پستی نشان می دهد که نرخ خدمات پستی داخلی گران شده است. برای مثال نرخ ارسال نامه عادی که در درون استان ۱۳۰۰ تومان بوده به ۱۸۰۰ تومان رسیده و نرخ ارسال نامه برون استانی از ۱۸۰۰ تومان به ۲۸۰۰ تومان رسیده است. در همین حال نرخ ارسال امانات پستی تا سقف ۵ کیلوگرم که ۵۸۰۰ تومان در درون استان بود به ۷ هزار تومان رسیده و نرخ این سرویس در بیرون استان از ۸ هزار و ۳۰۰ تومان به ۱۰ هزار  و ۸۰۰ تومان رسیده است.

خدمات پستی شامل هرگونه سرویس ارتباطی می شود که دارای حداقل یکی از فرآیندهای قبول، تجزیه و آماده سازی، ارسال و توزیع و تحویل مرسوله پستی باشد. در همین حال طبق این مصوبه، مرسوله پستی نیز به هر شی قابل ارسال فیزیکی، اسناد و مدارک اعم از نوشته های چاپی، دست نوشته و یا الکترونیک، کالا، اشیاء، ابلاغیه، اطلاعیه های خدمات شهری از قبیل قبوض آب و فاضلاب، برق، گاز، تلفن ثابت و سیار و عوارض شهرداری که دارای نشانی فرستنده یا گیرنده است، گفته می شود.

تعاریف مربوط به پست نامه، نامه، کارت پستی، مطبوعات، بسته های کوچک، مرسولات ویژه نابینایان نیز در این مصوبه آمده است. مطابق این مصوبه حداکثر وزن نامه، مطبوعات و بسته های کوچک حاوی اشیاء غیر تجاری نظیر نمونه کالا و سوغات باید ۲ کیلوگرم باشد.

نوشته های ویژه نابینایان به مرسوله هایی با وزن حداکثر ۷ کیلوگرم گفته می شود که حاوی مطبوعات و نوشته هایی با خط مخصوص نابینایان (بریل) است. همچنین کیسه های مخصوص (کیسه M) که شامل کیسه هایی حاوی روزنامه ها، نشریات دوره ای، کتب و اسناد چاپ شده مشابه، به نشانی یک گیرنده و یک مقصد واحد است باید با وزن حداکثر ۳۰ کیلوگرم ارسال شود.

در این مصوبه بسته های امانات پستی حاوی کالا و اشیاء تا حداکثر وزن ۳۰ کیلوگرم که دارای نشانی فرستنده و گیرنده باشد، قابل قبول است و در صورت غیر قابل تفکیک بودن محتویات امانات، این وزن می تواند تا ۵۰ کیلوگرم باشد. حداکثر ابعاد امانات در هریک از ابعاد آن باید ۲ متر باشد، به شرطی که اندازه طول بزرگترین وجه به اضافه اندازه بیشترین محیط، کمتر از ۳ متر باشد. ابعاد هر یک از وجوه امانت نباید از ۹ در ۱۲ سانتی متر کمتر باشد.

این مصوبه درخصوص پست مالی نیز تاکید کرده که خدمات پست مالی مبتنی بر نقل و انتقال و مدیریت وجوه براساس موافقت نامه سرویس های پرداخت پستی پیش بینی شده در احکام اتحادیه جهانی پست است که باید با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و در چارچوب مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.

برمبنای این مصوبه، خدمات پایه پستی شامل پست نامه های بدون اولویت حداکثر تا وزن ۲ کیلوگرم و امانات پستی حداکثر تا وزن ۵ کیلوگرم باید به تمامی مردم در سراسر کشور با کیفیت مطلوب و تعرفه استطاعت پذیر، عرضه شود.

سقف تعرفه جدید خدمات پستی داخلی در جداول زیر آمده است؛ قیمت ها به ریال است.

سقف تعرفه خدمات پایه پستی داخله

سقف تعرفه خدمات غیرپایه پستی داخله بدون اولویت

تعرفه خدمات مرسولات غیرپایه پستی با اولویت ثبتی داخله، شهری

تعرفه خدمات مرسولات غیرپایه پستی با اولویت ثبتی داخله، بین شهری

سقف تعرفه خدمات جانبی قبول داخله

سقف تعرفه خدمات تعهدات غرامت اجباری مرسولات ثبتی

سقف تعرفه خدمات جانبی توزیع

سقف تعرفه چاپ تمبر شخصی و کارشناسی نصب صندوق ها و خدمات اختصاصی شرکت پست

مطابق این مصوبه، تعرفه خدمات غیر پایه جدیدی که خارج از چارچوب این مصوبه توسط شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و دارندگان پروانه فعالیت کاروران پستی غیر دولتی ارائه می شوند، براساس عرضه و تقاضا و شرایط بازار خواهد بود. دارنده پروانه موظف است حسب درخواست سازمان تنظیم مقررات، مدل محاسبه تعرفه، ساختار شکست هزینه و تعرفه های اعمالی را به سازمان اعلام کند.

کلیه تعرفه ها و تعهدات خدمات باید در پورتال اطلاع رسانی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و دارندگان پروانه فعالیت اپراتورهای پستی غیر دولتی اطلاع رسانی شده و در قبوض رسید ارائه خدمات مشتری به صورت شفاف درج شود.

کف تعرفه کلیه جداول به استثنای جداول شماره ۳، ۵ و ۷ به میزان ۶۰ درصد سقف تعرفه ها تعیین می شود.

این مصوبه از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است و جایگزین تعرفه های جداول شماره ۱ ، ۴ ، ۵، ۶ و ۹ مصوبه ۲۴۳ کمیسیون تنظیم مقررات مربوط به سال ۹۵ شده است.

جزئیات مصوبه ۲۴۳ کمیسیون تنظیم مقررات که مربوط به تعرفه گذاری خدمات پستی در سال ۹۵ می شود، در این لینک آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا