اجتماعی

تعرفه‌های پزشکی امسال افزایش می‌یابد؟

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اشاره به پیشنهاد شورای‌عالی بیمه برای رشد ۲۸.۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی، از برخی مخالفت‌ها با این عدد و پیشنهاد کاهش آن اظهار نگرانی کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، مهدی رضایی، درباره آخرین اخبار از تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: در حوزه سلامت باید برخی واقعیت‌ها لحاظ شود.

جلسه‌ای روز چهارشنبه (۲۴ فروردین) در سازمان مدیریت در رابطه با تعرفه‌ها تشکیل شد.

البته طبق قانون باید تعرفه‌ها قبل از بسته شدن لایحه بودجه تعریف شود که در آذرماه ۱۴۰۰ شورای عالی بیمه تعرفه‌ها را تصویب و ارسال کرده بود.

در واقع بر اساس قانون، شورای عالی بیمه اقدامات فنی و اصلاحی را انجام می‌دهد و در نهایت عدد مصوب به سازمان مدیریت ارسال می‌شود.

جلسه روز چهارشنبه که به ریاست علی احمدی_ معاون اجتماعی سازمان مدیریت برگزار شد، برخی اظهار می‌کردند تعرفه مصوب در شورای‌عالی بیمه با رشد ۲۸.۵ درصد باید کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه این اظهارنظر چندان مقبول نیست، بیان کرد: باید همه واقعیت‌ها را در نظر بگیریم. اگر قیمت‌گذاری دستوری از حد انصاف و معمول خود خارج شود، نتیجه معکوس خواهد داد. ما اعتقاد داریم باید در تعرفه‌گذاری واقعیت‌ها را دید.

اگر تعرفه‌ها را به قدری غیرواقعی ببینید که ارائه کننده خدمت از آن قیمت اجتناب کند، بازار قیمت‌گذاری غیر رسمی رخ می‌دهد که واقعیت خواهد داشت و به جیب مصرف کننده یا بیمار فشار وارد خواهد کرد. باید با روشی منطقی قیمت‌گذاری کرد تا ارائه دهنده خدمت هم راضی باشد.

رضایی تاکید کرد: همانگونه که با زیاده‌خواهی موافق نیستیم، با کاهش غیرمنطقی رشد تعرفه هم موافق نخواهیم بود. برخی درخواست رشد منفی تعرفه را برای بخش خصوصی و رشد تعرفه ۱۰ درصد بخش دولتی را دارند که با هیچ منطق و عقلی سازگار نیست.

در کدام قسمت توانستید کشور را با رشد منفی پیش ببرید که اکنون این بحث را برای جامعه پزشکی مطرح می‌کنید؟ این موضوع جز اینکه سبب یاس و ناامیدی می‌شود، سبب رونق گرفتن پرداخت‌های غیررسمی می‌شود که دود آن به چشم بیمار خواهد رفت.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، تاکید کرد: با این اتفاق حوزه سلامت دچار بحران خواهد شد و ما فکر می‌کنیم عدد منطقی رشد تعرفه‌ها همان ۲۸.۵ درصد مصوب شورای‌عالی بیمه باشد. ما به عنوان سازمان بیمه‌گر برای دفاع از حقوق بیمه شده‌ خود معتقد هستیم یک رشد تعادلی لازم است تا ارائه دهنده و گیرنده خدمت به رضایت نسبی برسند.

وی افزود: در جلسه روز چهارشنبه اظهارات سازمان مدیریت در حد افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌ها بود که به نظر می‌رسید درک درستی از جامعه پزشکی وجود نداشت.

ما نگرانیم نتیجه قیمت‌گذاری غیرواقعی این شود که بیمه‌شده نتواند خدمت قابل قبولی بگیرد و ما هم به عنوان سازمان بیمه‌گر وقتی تعرفه‌گذاری نهایی شود دیگر حق نداریم خارج از تعرفه، خریدی انجام دهیم و در نتیجه با رونق پرداخت غیر رسمی، پرداخت از جیب بیمه شده افزایش می‌یابد که هیچ کس، حتی بیمه تکمیلی هم نمی‌تواند این افزایش را متقبل شود چون غیررسمی بوده است.

او تاکید کرد: غالب افراد شرکت کننده در جلسه با نظر سازمان مدیریت درباره تعرفه‌گذاری مخالف بودند؛ زیرا شورای‌عالی بیمه با بررسی‌های فنی به عدد ۲۸.۵ درصد رشد تعرفه رسیده بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا