اقتصادی

تعرفه واردات خودروهای برقی چقدر است؟

براساس اعلام رییس سازمان توسعه تجارت تعرفه واردات خودروهای برقی معادل صفر درصد در نظر گرفته شده است.

به گزارش روند بازار به نقل از دیجیاتو، تعرفه واردات خودرو یکی از موضوعات بحث برانگیز در حوزه واردات خودروهای صفرکیلومتر و کارکرده است. با وجود آن‌که هنوز خودروهای وارداتی به دست مصرف‌کنندگان نرسیده‌اند، تعرفه واردات خودرو چندبار تغییر کرده است. اکنون وزیر جدید صمت در اظهار نظری جدید، تعرفه واردات خودروهای برقی را بین صفر الی چهار درصد اعلام کرده است.

طی هفته‌های اخیر، شاهد رونمایی از خودروهای برقی و هیبریدی در جریان رویدادهای مختلف بودیم. همچنین نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران افتتاح شد. تمامی این رویدادها در کنار یکدیگر، نشان می‌دهند که وزارت صمت قصد جدی برای واردات خودروهای برقی دارد. به گفته وزیر صمت، وزارت‌خانه تحت مدیریت او سعی دارد تا طی ماه‌های آتی روند عرضه خودرو را شتاب دهد. وزیر صمت و شهرداری تهران از عرضه هزاران دستگاه تاکسی برقی برای تردد در این شهر خبر داده‌اند. بنابراین لازم است تا تعرفه واردات این خودروها تعیین شود.

وزارت صمت در جریان پیشنهاد خود به دولت برای تعیین تعرفه خودروهای برقی، عوارض واردات این خودروها را بین صفر الی چهار درصد اعلام کرده است. بنابراین در صورت تصویب این لایحه، خودروهای برقی با کمترین میزان تعرفه به دست مشتریان خواهند رسید. توجه به این نکته ضروری است که خودروهای برقی به طور معمول گران‌تر از خودروهای درون‌سوز مشابه هستند.

پیشنهاد تعرفه واردات خودروهای برقی مورد موافقت قرار گرفت

مدتی پس از اظهارات وزیر صمت درباره تعرفه واردات خودروها، مهدی ضیغمی سرپرست سازمان توسعه تجارت و مدیر پروژه واردات خودرو از موافقت با این پیشنهاد خبر داد. براساس گفته او، تعرفه واردات خودروهای الکتریکی در راستای حمایت از خودروهای پاک، صفر درصد خواهد بود. همچنین تعرفه واردات خودروهای هیبرید ۱۶ درصد در نظر گرفته شده است. عوارض واردات خودروهای پلاگین هیبرید نیز ۶ درصد خواهد بود.

علاوه بر تعرفه واردات خودروهای پاک، سازمان توسعه تجارت خواهان بازبینی تعرفه واردات خودروهای درون‌سوز شده است. براساس گفته‌های رییس این سازمان، اکثر خودروهای وارداتی درون‌سوز به کشور حجم موتور کمتر از ۱.۵ لیتر دارند. تعرفه واردات این خودروها در حال حاضر ۷۰ درصد تعیین شده است که باعث افزایش دوبرابری قیمت این خودروها می شود. از این رو سازمان توسعه تجارت پیشنهاد داده است تا این تعرفه به میزان ۵۵ درصد کاهش یابد. بر اساس قوانین، وزارت صمت پیشنهاد کاهش تعرفه ها را اعلام می‌کند و در نهایت هیئت وزیران است که باید تصمیم گیری نهایی را انجام دهد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا