سیاسی

تعطیلات نوروزی در افغانستان لغو شد

به نظر می‌رسد که تعطیلات نوروزی در افغانستان حذف شده است. چرا که طالبان اعلام کردند باید تمامی کارمندان دولتی و دانشجویان از روز اول فروردین در ادارات و کلاس‌های درس حاضر باشند.

به گزارش روند بازار، طالبان اعلام کردند باید تمامی کارمندان دولتی و دانشجویان از روز اول فروردین یعنی در تعطیلات نوروزی در ادارات و کلاس‌های درس حاضر باشند. به نظر می‌رسد که طالبان قصد حذف تعطیلات نوروز را از تقویم این کشور دارد.

بر اساس تصمیم حکومت طالبان، ادارات دولتی روز دوشنبه اول فروردین ۱۴۰۱ هجری خورشیدی در افغانستان تعطیل نیستند.

طالبان به طور رسمی درباره لغو تعطیلات نوروز اطلاع ندادند. اما به ادارات مختلف به طور شفاهی درباره تعطیل نبودن عید نوروز اطلاع رسانی شده است.

تا پیش از فروپاشی حکومت پیشین و شکل گیری دولت طالبان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، عید نوروز در افغانستان تعطیل رسمی بود. اما طالبان اعلام کرد از نوروز تجلیل نمی‌کند، اما مانع برگزاری آن نمی‌شود.

پیشتر محمد صادق عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت دعوت و ارشاد طالبان گفته بود نوروز رسم مجوسی است و طالبان آن را قبول ندارد.

قبل از این سال، مردم افغانستان جهت تجلیل از نوروز به مزار شریف می‌رفتند، همه ساله بزرگترین مراسم نوروز در افغانستان در آرامگاه منصوب به حضرت علی علیه‌السلام واقع در مزارشریف مرکز ولایت بلخ برگزار می‌شد.

تاریخ دانان افغانستان، بلخ را خواستگاخه نوروز دانسته وبه صورت معمول وبراساس رسم گذشتگان مراسم جهنده بالا باید در اولین روز بهار و سر ساعت ۹ صبح در صحن غربی زیارت «سخی» منسوب به امام علی (ع) در شهر مزارشریف ولایت بلخ آغاز شود و علم زیارت تا ۴۰ روز در این صحن به اهتزاز در آید.

این گفته‌ها در حالی از سوی سخنگوی طالبان مطرح می‌شود که چندی پیش برخی رسانه‌ها از عدم اجازه حکومت طالبان برای برگزاری جشن نوروز در افغانستان خبر داده بودند.

با این حال نیز روز گذشته شهرداری کابل در آستانه فرارسیدن بهار طبیعت و آغاز جشن‌های سال نو در افغانستان، اقدام به افتتاح و نصب المان‌های نوروزی در سطح این شهر کرد.

منبع: خبرگزاری شفقنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا