اقتصادی

فرآیند تعویض ده هزار تاکسی فرسوده از امروز آغاز می‌شود

سخنگوی وزارت صمت: تعویض تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های نو که سمند سورن است از امروز به صورت کلید به کلید آغاز می‌شود.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری صداوسیما، آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در برنامه: شهر آفتاب رادیو تهران درباره فرایند تعویض ده هزار تاکسی فرسوده به سوالات مجری پاسخ داد.
سوال: با توجه به اینکه گفتند فرآیند تعویض ده هزار تاکسی فرسوده از امروز آغاز می‌شود توضیح بفرمایید؟
قالیباف: همان طور که اشاره کردید ما از امروز در سامانه کار تعویض خودرو‌ها یا تاکسی‌های فرسوده را با تاکسی‌های نو که از مدل سمند سورن هست آغاز می‌کنیم . این خودرو‌ها آماده هستند یعنی به صورت کلید به کلید، عزیز تاکسی داری که تاکسی اش فرسوده است اسقاط می‌کند و بلافاصله خودروی نوی خود را دریافت می‌کند البته ساز و کار از طریق سازمان تاکسیرانی است یعنی شخصی که خودش تاکسی فرسوده دارد خودش نباید اقدام کند افرادی قبلا در سازمان تاکسیرانی ثبت نام کردند سازمان تاکسیرانی ده هزار تاکسی را معرفی کرده که مربوط به پارسال است و از این ده هزار تا تا الان دو هزار و دویست تا خودرو را دریافت کردند و بقیه وجه و ثبت نام را انجام دادند و باید مراحل را از طریق سازمان تاکسیرانی شهرشان ادامه بدهند و خودرو را دریافت بکنند.
سوال: خوب یک سامانه‌ای بوده که از ۲۶ فروردین ۲۹ هزار سهمیه خودروی فرسوده در قرعه کشی‌های قبلی را از مرحله اسقاط به تحویل خودروی نو ساماندهی کرده که شما فرمودید آن کار‌ها انجام شده و آن ده هزار تا هم مشخص هست فقط بفرمایید تسهیلاتی که می‌دهید چه قدر است و با چه سودی؟
قالیباف: البته این ۲۹ هزار تا داستانش فرق می‌کند، چون خودروی فرسوده فقط مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی نمی‌شود عزیزانی بودند که سال گذشته در قالب سهمیه خودروی جایگزین خودروی فرسوده اقدام کردند در قرعه کشی‌ها و اسمشان هم درآمده و این‌ها یک مساله‌ای پیش آمد سال ۱۴۰۱ که کارشان به تعویق خورد این‌ها هم از ۲۶ فروردین باید خودرویشان را در همان سامانه‌ای که عرض کردم ثبت بکنند خودروی فرسوده را بروند اسقاط بکنند گواهی اسقاط را بیاورند و خودروی نو را تحویل بگیرند بنابراین به این صورت هست خودرو‌ها هم یا عمدتا مال شرکت ایرانخودرو است یا بهمن خودرو.
سوال: من این سوال مردمی را بپرسم چه خودرویی الان خودروی فرسوده محسوب می‌شود براساس سال تولید هست یا کارکردش؟
قالیباف: یک خورده اینجا بحث حالا چند تا وضعیت پیدا می‌کند، یکی اینکه برای تاکسی‌ها که ده سال است، ولی در این فاصله اگر خودرویی نتواند معاینه فنی را بگیرد باز هم اسقاط محسوب می‌شود پس این از این، در مورد خودرو‌های معمولی در واقع ۱۵ سال هست و آنهم باز باید بتواند به شرطی که بتواند معاینه فنی را اخذ بکند در هر دو حالت بحث معاینه فنی مهم است و به این صورت است که خودرو فرسوده محسوب می‌شود.
سوال: خودروی تاکسی فرسوده‌ای که بر می‌دارند چه قدر است قیمتش و خودروی جدیدی که تحویل می‌گیرند چه قدر است قیمتش؟
قالیباف: قیمت و شرایط را دیگر شرکت‌ها می‌دانند و اطلاع دارند و طبیعتا قیمت، قیمت کارخانه است یعنی آنچه که به تاکسی دار داده می‌شود خودروی نو با قیمت روز است و فرقی نمی‌کند فقط این‌ها سهمیه دارند و زودتر می‌توانند خودرو را بگیرند خودرویی را هم که اسقاط می‌کنند قیمت متغیری دارد یعنی آن قیمت ثابتی ندارد به نظر می‌رسد که حالا هر چه قدر که در مراکز اسقاط قیمت می‌خورد این دو می‌تواند به فروش برسانند گواهی اسقاط را بیاورند تحویل سازمان تاکسیرانی و از آن طریق هم ادامه مسیر خیلی سریع به خودرویشان دست پیدا می‌کنند.
سوال: حالا شما فرمودید که ساز و کار معرفی با سازمان تاکسیرانی است، ولی به هر حال مردم سوال دارند همچنان که یکی از شهروندان سوال کردند که بیست بار ثبت نام کردند و نامشان در نیامده الویت بندی‌ها به چه شکل بوده
قالیباف: در قالب همان تاکسی فرسوده این عزیزان تاکسی دار باید از طریق سازمان تاکسی داران خود شهرشان اقدام کنند، چون توافقی که شده با شرکت خودروساز به صورت فرد نبوده به صورت سازمانی بوده حالا ما انشالله این ده هزار تا را هم که انجام بشود نوبت بعد تعدادش به همین مقدار است یا بیشتر باز از طریق مذاکره با سازمان تاکسی داران شهر مورد کار نظر پیش می‌رود.
سوال: یکی از شنوندگان گفته همه در مورد فروش خودرو صحبت می‌کنند، اما هیچ کس توجهی نمی‌کند به ورود این همه ماشین به خیابان‌ها چه بلایی سر وضعیت تردد در شهر تهران می‌آید شما پاسخی برای این شنونده دارید؟
قالیباف: البته نکته درستی است یعنی به هر حال ما الان زیرساخت‌ها از جمله بحث خیابان‌ها و جاده‌ها واقعا یک مساله جدی هست و نکته درستی می‌گویند یعنی با این همه خودرو همین الان هم عزیزان در ترافیک به هر حال معطل می‌شوند برای ساعت‌ها و دقایقی این پاسخش در واقع بر می‌گردد به شهرداری و در مورد جاده به وزارت راه باید سرمایه گذاری‌های جدیدی صورت بگیرد یعنی راه حل این نیست که ما تقاضای خودرو را پاسخ ندهیم و رشد صنعت خودرو را متوقف کنیم به دلیل این که جاده نداریم یا عرض خیابان هایمان کم است پاسخ این هست که متولیانی که باید جاده‌ها را گسترش بدهند و همین طور خیابان‌ها را آن‌ها باید سرمایه گذاری‌های جدیدی را انجام بدهند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا