اقتصادی

بر سر افزایش حقوق بازنشستگان چه‌ آمد؟

موعد یک هفته‌ای دولت برای اصلاح مصوبه مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، امروز پایان می‌گیرد. برابر قانون، وقتی رئیس مجلس شورای اسلامی ابطال تمام یا قسمتی از مصوبه‌ای را به دولت ابلاغ می‌کند، موضوع باید ظرف مدت یک هفته اصلاح شود و در غیر اینصورت با متخلف برابر قانون رفتار خواهد شد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، موعد یک هفته‌ای دولت برای اصلاح مصوبه مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، امروز پایان می‌گیرد. برابر قانون، وقتی رئیس مجلس شورای اسلامی ابطال تمام یا قسمتی از مصوبه‌ای را به دولت ابلاغ می‌کند، موضوع باید ظرف مدت یک هفته اصلاح شود و در غیر اینصورت با متخلف برابر قانون رفتار خواهد شد.

این درست همان اتفاقی است که برای مصوبه مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افتاد. چهارشنبه گذشته (بیست و نهم تیرماه) محمدباقر قالیباف، موضوع ابطال بخشی از مصوبه مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را به رئیس جمهور ابلاغ کرد.

قسمتی که از نظر مجلس باطل تشخیص داده شد به افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر ارتباط داشت. طبق فرجه قانونی انتظار می‌رفت که این اشکال از سوی هیات دولت تا امروز (چهارشنبه، پنجم مرداد ماه) تصحیح شود.

اما در این مدت خبری از اصلاح حقوق بازنشستگان نشد و تنها شخص رئیس جمهور و سازمان تامین اجتماعی چند نوبت راجع به این مسئله کلیاتی را عنوان کردند.

حقوق بازنشستگان چه تغییری می‌کند؟

اما آیا این رویکرد خونسردانه به منزله بی اعتنایی دولت به مجلس است؟ آیا قرار است در این خصوص طبق قانون با متخلفان احتمالی ممانعت از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برخوردی صورت بگیرد؟

پاسخ این دو پرسش هرچه باشد، قبل از آن باید نگاهی به نحوه برگزاری جلسات هیات دولت در ایران انداخت. مطابق روال و تشریفات معمول، هیات دولت هفته‌ای دو نوبت تشکیل جلسه می‌دهد، یک بار در روز یکشنبه و مرتبه دیگر در روز چهارشنبه.

بدیهی است که روز یکشنبه هیات دولت در خصوص اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تصمیم قطعی نگرفت، اگر این اتفاق افتاده بود همان روز همه مردم از آن خبردار می‌شدند. برای روز چهارشنبه، یعنی امروز هم هنوز خبری از اصلاح مصوبه نیست، هرچند گفته می‌شود در روزهای اخیر میان تشکل‌های رسمی بازنشستگی با مدیران سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه جلساتی تشکیل شده است.

به احتمال قوی علت برگزاری این جلسات با الزام همراه با اجبار، دولت به تمکین کردن از نظر مجلس در خصوص اصلاح مصوبه مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان ربط دارد. هرچند پیش از آغاز این اختلاف، سازمان تامین اجتماعی آمادگی خود را برای افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر اعلام کرده بود اما با توجه به نقل قول‌های صورت گرفته باید منتظر ماند و دید که آیا در نهایت هیات دولت با پیشنهاد اولیه موافقت خواهد کرد و یا اینکه رقمی نزدیک به آن را به عنوان معیار افزایش حقوق بازنشستگان تعیین خواهد کرد؟

البته یادآوری این نکته هم خالی از فایده نیست، درحال حاضر تغییر یا عدم تغییر مصوبه مورد نظر، تاثیری بر سرنوشت بازنشستگان سایر سطوح ندارد، هرچه باشد مستمری ماه تیرماه پرداخت شده و هنوز چند هفته تا موعد پرداخت مستمری مردادماه باقیست، بنابر این تاثیر عواید هرگونه افزایش احتمالی تنها از پایان این ماه مشهود است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا